ANTARA NAJIB DAN TIGA BEKAS MENTERI, SIAPA YANG DULU KENA?



Ada dua perkara yang berlaku di Parlimen hari ini.

Pertama, usul untuk merujuk Najib Razak kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atas dakwaan mengelirukan Parlimen berkaitan ucapan Bajet 2017 yang dibentangkannya di Dewan Rakyat, Jumaat lalu.

Usul yang dikemukakan oleh seorang wakil DAP  itu mendakwa beberapa pengumuman yang dibaca oleh Najib dalam ucapan bajetnya tidak terdapat atau berbeza dengan apa yang terkandung dalam dokumen belanjawan.
Perbuatan itu dianggap cuba mengelirukan dewan kerana fakta yang sah ialah apa yang terkandung dalam dokumen belanjawan, bukan ucapan belanjawan oleh Najib

DAP memberi contoh, Najib dalam ucapannya menyebut SKMM akan membelanjakan RM1 bilion untuk menaik taraf liputan dan kualiti perkhidmatan jalur lebar di seluruh negara sedangkan dalam anggaran perbelanjaan yang diperuntukkan kepada Kementerian Komunikasi dan Multimeda yang menaungi SKMM, hanya RM57.5 juta diperuntukkan di bawah perbelanjaan pembangunan untuk projek jalur lebar.

Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin Haji Mulia berkata, beliau memerlukan masa untuk menyiasat dakwaan berkenaan.

Ini kerana, tegasnya, kes prima facie mesti diwujudkan terlebih dahulu sebelum seseorang boleh dirujuk kepada jawatankuasa itu.

Kedua, kenyataan Pandikar Amin yang tidak menolak kemungkinan tiga bekas menteri yang menyentuh isu berkaitan 1MDB dalam ucapan membahaskan Bajet 2017 iaitu Muhyiddin Yassin, Shafie Apdal dan Husni Hanadzlah, telah melanggar sumpah kerahsiaan sebagai anggota kabinet.

Kata beliau, ketiga-tiga mereka telah mengangkat sumpah menyimpan rahsia sewaktu menjadi menteri sebelum ini dan tidak sewajarnya mendedahkan sesuatu perkara berkaitan keputusan kabinet, walau di dalam Parlimen sekali pun.

Menurutnya lagi, jika pun sesuatu tindakan tidak diambil dalam persidangan Dewan Rakyat, bekas-bekas menteri itu mungkin berdepan tindakan perundangan di bawah Akta Rahsia Rasmi atau Akta Hasutan.

Kes pertama memerlukan Pandikar Amin  sendiri membuat keputusan berkaitan Najib yang didakwa mengelirukan Parlimen.

Berapa lama agaknya Pandikar Amin perlukan masa untuk menyiasat?

Kes kedua pula dibangkitkan oleh Pandikar yang menyebut kemungkinan tindakan perundangan boleh diambil ke atas tiga bekas menteri berkenaan kerana didakwa telah melanggar sumpah kerahsiaan.

Dalam hal ini, apa tujuan Pandikar sebagai Speaker membangkitkan mengenai tindakan perundangan itu?
Apakah ia bertujuan agar pihak berkuasa segera mengambil tindakan perundangan terhadap Muhyiddin, Shafie dan Husni dan dengan demikian supaya  Najib tidak perlu lagi memberi apa-apa jawapan berkaitan isu-isu 1MDB dalam penggulungan Bajet 2017 nanti?

Tetapi, tidakkah dengan mendakwa ketiga-tiga bekas menteri itu melanggar sumpah kerahsiaan, bermakna mereka telah memperkatakan suatu kebenaran?

Jika tidak, untuk apa mereka seolah-olah diancam dengan Akta Rahsia Rasmi dan Akta Hasutan?

Akhirnya, kes yang mana satu yang akan sangkut?

Najib dihadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan atau Muhyiddin, Shafie dan Husni lebih dulu akan berdepan tindakan perundangan daripada kerajaan? (SH 27/10/2016).

No comments: