ZAABA PATRIOT MELAYU TAPI TIDAK BENCI CINA

 

DH KD HARON


Menteri Cina perform tetapi mereka paling dibenci.


ZAABA PATRIOT MELAYU TAPI TIDAK BENCI CINA


Saya tidak boleh menipu dan tanpa prejudis utk mengatakan keempat empat Menteri Kabinet berbangsa Cina Kerajaan Perpaduan iaitu Steven Sim, Anthony Loke, Hannah Yeoh dan Nga Kor Ming sgt perform. 


Malah Sultan Johor dan TMJ sendiri memuji Menteri Anthony Loke dan Hanna Yeoh. Jika saya ditanya 10 Menteri terbaik…top 5 adalah keempat empat mereka ini.


Empat Menteri berbangsa Cina ini mempunyai daya fikiran jauh ke hadapan atau berwawasan. Gaya kerja mereka sgt efektif, agresif dan proaktif. 


Ada sahaja mereka lakukan yg tidak terfikir oleh kita lakukan sebelum ini. Utk Menteri berbangsa Cina Kerjaaan Perpaduan saya memilih YB Steven Sim yg terbaik. 


Lalu saya tertanya tanya kenapa org Melayu bencikan kaum Cina? Kebencian ini semakin menjadi jadi apabila pembangkang era skg menjadikan perkauman sebagai modal politik menghasut pemikiran org Melayu menyokong mereka.


Kebencian itu ada yg berbentuk ekstrim hingga membawa kelucuan. Fitnah paling teruk terhadap org Cina apabila jeruk masin dikatakan tahi hidung Cina😀 


Masa sekolah rendah saya antara yg percaya fitnah itu. Bila dah dewasa lucu bila terfikir, bagaimana la pengilang terpaksa tunggu Uncle2 Cina korek hidung utk pasarkan produk mereka.


Zaaba insan yg saya kagumi dan byk mengenalinya melalui penulisan beliau. Beliau sgt patriotik kpd bangsanya sendiri dan paling terpenting buat saya beliau sgt genius.


Beliau menjadi pencetus pada peletakan asas sistem bahasa Melayu baharu, sama ada dari sudut ejaan, tatabahasa mahupun retorik.


Tapi jika kita membaca buku penulisannya, beliau tidak pernah kritik bangsa Cina tetapi mengkritik bangsanya sendiri. Beliau sgt positif dgn mengajak org Melayu berfikir di mana kelemahan bangsa ini sebelum menyalahkan org lain.


Zaaba berkata, rupa tidak boleh diubah tetapi perangai boleh. Perangai org Melayu bergantung kpd diri sendiri ( Tajuk buku popularnya). Org lain tidak mampu mengubahnya melain diri sendiri.


Kita lihat bangsa Cina berjaya tetapi mengapa kita tidak mahu melihat bagaimana mereka berjaya. Mereka bekerja kuat, berani serta berfikir di luar kotak.


Pemilik Genting contohnya, mendiang Tan Sri Lim Goh Tong pernah dikata gila apabila ingin membina hotel di atas puncak Gunung Tahan. Akhirnya kegilaannya itu beliau menjadi ‘billionair’.


Saya pernah belajar di Sekolah Anglo Chinese School.  Saya melihat ada kawan Cina yg nakal dan ada yg baik. Ada yg kaya dan ada yg miskin. Ada yg pandai atau tercorot keputusan peperiksaan di dlm kelas. 


Maksudnya mereka juga manusia biasa seperti org Melayu. Bezanya bangsa Cina ini terkenal dgn sikap rajin bekerja.


Tapi kenapa kita anti dgn bangsa ini seolah olah mereka menyebabkan org Melayu mundur. Sdgkan bukan sahaja bangsa Cina tetapi bangsa India juga telah mengubah nasib hidup mereka jauh lebih baik dari bangsa Melayu.


Dari kehidupan di dlm estet bangsa India menguasai bidang guaman. Malah profesion sebagai Dr di kalangan bangsa India semakin ramai. Mereka keluar dari zaman kegelapan sebagai pekerja buruh kpd pekerjaan profesional.


Saya tidak menafikan bangsa Cina jauh lebih maju dari org Melayu terutama dari segi ekonomi. Namun adakah disebabkan itu kita terpaksa memusuhi mereka.


Apakah org bukan Melayu yg mahu dipersalahkan menyebabkan org Melayu tidak sehebat kaum lain di negara ini?


Kdg2 saya bersetuju dgn Tun Mahathir yg menegur sikap org Melayu seperti teguran Abdullah Mursyi dan Zaaba. Adakah kita perlu menjadi Zaaba mengkritik bangsa kita sendiri dahulu utk mengubah nasib kaum ini.


Soalnya mengapa org Melayu masih ketinggalan?

Parti2 Melayu sering menggunakan slogan atau konsep ‘ketuanan Melayu’ sedangkan org Melayu jauh lebih mundur dari kaum lain di negara ini. 


Kita terpekik dan terlolong ‘Hidup Melayu, Hidup Melayu’. Kemudian kita mengatakan bahawa kaum Cina adalah pendatang. 


Persoalannya adakah kita akan maju dan berjaya dgn hanya melaungkan hidup Melayu dan Cina pendatang? Perlu diingat mereka bukan pendatang tetapi rakyat Malaysia yg sah.


Slogan ‘Hidup Melayu’ dan ‘Cina Pendatang’ ini tidak akan mengubah kedudukan org Melayu yg masih mundur ini. Jgn ambil jalan ‘short cut’ dgn menyalahkan org lain ( bangsa lain ).


Pendeta Zaaba tidak menyalahkan org Cina seperti biasa disuarakan oleh para pejuang atau politikus Melayu. Malah beliau menyeru supaya org Melayu mencontohi gaya kerja dan kehidupan org Cina yg menyebababkan mereka maju.


Zaaba seolah memberitahu kita perangai org Melayu memang terkenal suka berhasa dengki. Dia malas bekerja tetapi jika org lain berjaya dia akn hasad dengki walaupun sesama kaum malah dlm keluarga sendiri juga berlaku.


Dlm beragama Zaaba sgt benci dgn sikap org Melayu yg mudah taklid buta kpd apa yg didengar. Tidak mahu berfikir apa yg diajar adakah benar atau tidak. Zaaba mengkritik pengajaran agama yg mengumpan pahala syurga. 


Pendek kata kita kena lihat kelemahan diri kita sendiri. Org Melayu ada duit sikit berkereta besar, melancong sana sini dan terpaling ‘showoff’ kekayaanya di media sosial.


Tapi bila jatuh susah mulalah merayu meminta tolong utk membantunya sdgkan ketika senang dia tidak pernah beringat utk menabung jika berlaku kesusahan. Ini sikap org Melayu yg terkenal ‘biar papa asal bergaya.’


Sdgkan begitu ramai jutawan hebat berbangsa Cina melindungi kekayaan mereka. Pakaian simple sahaja tetapi wang berjuta di bank. Itu beza Cina yg sgt kaya dgn Melayu yg acah2 kaya.


Jadi cukup2lah kambing hitam org Cina dan politician mereka hanya kerana kerakusan kita dan kelemahan kita menguruskan negara atau negeri.


Yg berikan tanah2 berpuluh ribu ekar itu bangsa Melayu. Yg begitu byk dijatuhkan hukuman rasuah adalah bangsa Melayu. Yg berikan ribuan tanah Musang King dan Hutan Pembalakan itu adalah bangsa Melayu. Ya mudah ada kuasa ambil rasuah tak berpeluh peluh bekerja utk kaya.


Ingat bangsaku… ‘ Jgn kita yg malas bekerja ( berusaha ) utk kaya, lalu kita makan rasuah. Jgn kerana kita yg malas bekerja kita salahkan Cha Ya Nun Alif..



No comments: