Rm6billion dh dibayar untuk kapal halimunan!Najib dan Hisyam lancar "fake" LCS pada tahun 2017. Rakyat Malaysia yakin Sultan Perak pun tertipu...? DERHAKA UMNO!
Rm6billion dh dibayar untuk kapal halimunan!Najib dan Hisyam lancar "fake" LCS pada tahun 2017. Rakyat Malaysia yakin Sultan Perak pun tertipu...? DERHAKA UMNO!
PETALING JAYA: Bekas perdana menteri Najib Razak tidak boleh “cuci tangan” dalam skandal kapal tempur pesisir (LCS), kata Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli.
Rafizi berkata, hal ini kerana Najib merupakan perdana menteri ketika kerajaan menandatangani perjanjian bagi projek LCS bersama Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) pada 2011 serta merupakan satu-satunya pihak yang berkuasa mempengaruhi penukaran reka bentuk kapal tersebut daripada keperluan tentera laut.
Dalam kenyataan hari ini, beliau mendakwa keputusan bagi menukar reka bentuk kapal tersebut daripada apa yang dikehendaki pihak tentera laut dikaitkan dengan Kumpulan Naval, syarikat Perancis yang sebelum ini dikenali DCNS.
DCNS merupakan sub-kontraktor bagi projek LCS. Syarikat yang sama turut menjual dua kapal Scorpene milik Malaysia pada 2002.
Rafizi turut mendakwa beliau memiliki dokumen dibocorkan kepadanya yang memberikan gambaran bahawa perjanjian tersebut telah “dimuktamadkan lebih awal” sebelum kerajaan menandatangani perjanjian dengan BNS.
Merujuk kepada dokumen dimaksudkan, beliau membayangkan menteri yang terlibat dan BNS mengetepikan pandangan pihak tentera laut melibatkan reka bentuk LCS yang memungkinkan wujudnya campur tangan politik dalam perolehan kapal tersebut.
“Sebab itu saya nyatakan sebelum ini bahawa bekas perdana menteri, Najib Razak tidak boleh lari dan cuci tangan dalam skandal ini.
“Satu-satunya pimpinan politik yang mempunyai kuasa untuk mempengaruhi pertukaran reka bentuk kapal dan pada masa yang sama mempunyai sejarah hubungan dengan DCNS (melalui pembelian kapal Scorpene) ialah Najib Razak,” kata Rafizi.
Rafizi berkata, Najib lebih berkuasa berbanding menteri pertahanan dan Najib sendiri sewaktu menjadi menteri pertahanan pernah memilih DCNS bagi perolehan kapal selam (Scorpene).
Khamis lalu, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Wong Kah Woh, berkata Kementerian Pertahanan dan BNS telah mengabaikan pandangan tentera laut bagi projek LCS.
Wong berkata, tiada satu kapal pun yang berjaya disiapkan walaupun kerajaan telah membelanjakan RM6 bilion bagi projek tersebut, yang dikurniakan kepada BNS melalui tender terbuka.
Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein selepas itu berkata, pihak yang terlibat dalam salah laku ini akan dibawa ke muka pengadilan.
Beliau berkata, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menjalankan siasatan kes itu.
Kenyataan Media Bersama mantan Menteri
Pertahanan Mohamad Sabu dan mantan Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong
pada 8 Ogos 2022
Segera nyahklasifikasikan tiga dokumen
penting bagi projek Kapal Tempur Pesisir (LCS)
Projek LCS menjadi perhatian selepas laporan
PAC berkenaan skandal tersebut diterbit dan dibentangkan di Parlimen pada hari
Khamis (4 Ogos) yang lalu.
Kami menyeru agar Menteri Pertahanan Datuk
Seri Hishammuddin Hussein dan kerajaan membuat keputusan di mesyuarat kabinet
pada hari Rabu ini untuk nyahklasifikasikan dokumen-dokumen penting berikut
supaya seluruh rakyat Malaysia lebih memahami isu di belakang skandal LCS dan
kami dapat bersama mencari jalan penyelesaian.
Tanpa nyahklasifikasi dokumen-dokumen ini,
banyak soalan akan kekal tidak terjawab.
Pertama, kami menyokong cadangan PAC untuk
nyahklasifikasikan “Laporan JKSTUPKK berhubung Perolehan Enam Buah Second
Generation Patrol Vessel (SGPV), Berkeupayaan Littoral Combatant Ship (LCS)
Tentera Laut Diraja Malaysia, Kementerian Pertahanan Malaysia” terbitan
Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK)
yang dipengerusikan oleh Tan Sri Ambrin Buang. Laporan ini mempunyai maklumat
kewangan yang tidak termasuk dalam laporan PAC.
JKSTUPKK ditubuhkan oleh kerajaan Pakatan
Harapan pada 30 Mei 2018 di atas gesaan Menteri Pertahanan pada masa itu,
Mohamad Sabu.
Dokumen kedua yang perlu dinyahklasifikasikan
adalah laporan pengauditan forensik projek LCS dari tahun 2019 oleh Boustead
Naval Shipyard (BNS). Pengauditan ini dilaksanakan oleh firma audit Alliance
IFA.
Laporan pengauditan forensik ini amat penting
kerana mempunyai butiran tentang pihak yang bertanggungjawab di peringkat
operasi projek.
Ketiga, nyahklasifikasikan 10 pucuk surat
yang ditulis oleh mantan Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Dato' Sri Dr.
Abdul Aziz bin Jaafar yang memegang jawatan tersebut dari 1 April 2008 hingga
17 November 2015.
Berikut adalah kenyataan Dr. Aziz semasa
prosiding PAC:
“Kerana daripada awal lagi saya telah menegur
tatacara perolehan. Daripada awal lagi. Saya telah menegur tatacara perolehan,
saya kata, “Something is gravely wrong”. So, saya tidak mengeluarkan kenyataan-
kenyataan ini di luar tapi ini adalah peluang terbaik saya untuk memaklumkan
bahawa I have registered my greatest disappointment to everyone that was supposed
to be listening to me.”
“Despite all the letters, despite seeing
personal presentation to all those sama ada KSU, Yang Berhormat Menteri, KSN,
KSP dan juga Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, we were fighting a losing
battle.” (PAC Report, Point 5.1.1 C iii, pages 19-21)
Kami amat kecewa melihat teguran dan amaran
beliau tidak dilayan oleh Perdana Menteri pada masa itu, Datuk Seri Najib Razak
yang juga merupakan Menteri Kewangan, dan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad
Zahid Hamidi.
Untuk mendapatkan jalan keluar bagi skandal
LCS yang melibatkan berbilion ringgit, kabinet Malaysia perlu segera
nyahklasifikasikan dokumen-dokumen ini.
Mohamad Sabu
Mantan Menteri Pertahanan
Liew Chin Tong
Mantan Timbalan Menteri Pertahanan
8 Ogos 2022 bersamaan 10 Muharram 1444
1. Sejak negara Merdeka pada 1957, banyak syarikat, badan pertubuhan dan unit pelaburan ditubuh oleh kerajaan untuk membantu memajukan kepentingan orang Melayu baik dalam bidang perniagaan swasta atau mereka dalam khidmat kerajaan dan pesara termasuk orang awam.
2. Di antara yang terbesar di maksudkan adalah Lembaga Tabung Haji - TH, Lembaga Tabung Angkatan Tentera - LTAT, FELDA dan MARA.
3. Malangnya entiti entiti ini yang sepatutnya menjadi begitu berjaya dan kaya raya dengan sokongan kerajaan 'Melayu' selama lebih 60 tahun mengalami berbagai masalah buatan sendiri oleh 'orang dalam' Melayu jugak yang sepatutnya menjaga kepentingan orang Melayu dan mereka yang dalam kalangan orang kurang berada.
4. Tabung Haji yang menjaga kepentingan orang Islam dan Melayu khususnya telah mengalami masalah kewangan salah pelaburan yang disedari oleh kerajaan Pakatan Harapan - PH apabila kami memerintah dan menteri PH berkenaan telah mengambil tindakan sepatutnya untuk memulihkan TH.
5. Perkara ini diperakui sendiri oleh Ketua Audit Negara melalui laporan rasminya.
6. Syarikat Boustead yang majoriti besar di miliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera - LTAT juga terbabit dalam kontrak kontroversi merugikan melibatkan urusniaga pembinaan kapal untuk tentera laut di mana RM6 billion telah dibayar tanpa sebuah pun dari 6 kapal siap dibina. Ini adalah skandal yang besar.
7. Kerajaan PH telah memulangkan RM550 juta kepada LTAT untuk mengelakkan kerugian lebih teruk kepada LTAT.
8. Masalah FELDA dan pelaburan hartanah merugikan termasuk diluar Negara telah menjadi isu besar utama pada PRU 14 yang telah membantu menjatuhkan kerajaan 60 tahun BN pada PRU 14.
9.Tidak tertinggal kontroversi pembelian hartanah di Australia dengan harga terlalu tinggi yang merugikan MARA oleh pengurusan dan pihak atasan, sekali lagi oleh pengurusan orang Melayu yang merugikan MARA
10.Keluasan tanah rezab Melayu yang sepatutnya di tahap 50 % tanah negara kini tinggal hanya12 % selepas lebih 60 tahun pemerintahan berterusan kerajaan yang di dominasi "Melayu" bawah BN.
11. Pengurusan atasan keseluruhan Tabung Haji, LTAT, FELDA dan MARA yang hampir seratus peratus orang Melayu Islam telah mengkhianati bangsa Melayu mereka sendiri.
12. Tidak boleh dinafikan salah guna kuasa, penyelewengan dan ketirisan yang berleluasa adalah akibat pengurusan dan pentadbiran kerajaan di kuasai MELAYU ISLAM oleh kerajaan BN,dan kini PN, yang memerintah secara berterusan sejak Merdeka.
12. Perkara ini di akui sendiri oleh ketua Penerangan UMNO Shahril Hamdan dan Pemuda BERSATU Wan Ahmad Fayhsal di sebuah sessi forum baru baru ini yang menyatakan konsep 'ketuanan' feudal tanpa pengurusan beramanah tidak boleh diteruskan lagi atas kesan negatifnya.
13. Malaysia sedang mengalami keruntuhan moral, etika dan amanah pentadbiran serta pengurusan yang amat teruk oleh kumpulan elit Melayu Islam kita sendiri yang sedang memusnahkan negara dan nasib bangsa kita.
14. Untuk mengalih pandangan isu masalah utama sebenarnya, bangsa lain sering dimomokkan untuk mengalih pandangan serta menimbul kebencian sementara perompak sebenarnya beleluasa.
15. Sebenarnya Melayu ditipu secara berterusan oleh mereka yang berbangsa Melayu sendiri begitu lama dan nilai serta taraf hidup Melayu dan agama terus merosot.
16. Hal ini berlaku secara berterusan begitu lama dengan bertopengkan perjuangan Melayu Islam di mana anak serta cucu cicit kita akan menjadi mangsa jangka masa panjang di masa hadapan.
17. Mereka yang didapati bersalah oleh mahkamah tempatan dan luar negara terus di panggil "boss ku' ditambah pula dengan ungkapan tambahan ' malu apa boss ku'.
18. Islam dan budaya Melayu meminta kita mengamalkan sikap ada perasaan malu dan merendah diri demi memelihara akhlak yang mulia.
19. Tanpa sikap malu ini makin terhakislah keMelayuan kita dan nilai moral Islam kita. Sikap malu mencerminkan tahap keimanan kita sebagai seorang Islam dan juga Melayu
20. Semakin dilaungkan konsep kerajaan Melayu Islam makin kurang sikap malu untuk melakukan kesalahan dan makin menyerlah sikap budaya nilai 'cash is king' .
21. Adakah ini nilai Melayu Islam baru yang kita inginkan iaitu 'kekayaan kewangan adalah segala galanya' = cash is King?
22. Tepuk dada tanyalah iman kita.
RAJA KAMARUL BAHRIN SHAH
Pengerusi PAKATAN HARAPAN Terengganu
Pengerusi AMANAH Terengganu
Semalam ada laporan berita yang menyebut Azmin Ali adalah calon tunggal yang dikehendaki oleh Mahiaddin Md Yasin untuk dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Ini bermakna tiada nama Hamzah Zainuddin atau mungkin nama beliau telah digugurkan daripada pertimbangan hati dan fikiran Mahiaddin sebagaimana yang banyak diperkatakan sebelum ini.
Oleh kerana tiada penafian sehingga ini daripada pihak Bersatu atau Mahiaddin, laporan berkaitan Azmin itu bolehlah dianggap sebagai ada kebenarannya.
Turut dilaporkan ialah Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob dikatakan agak keberatan untuk melantik Azmin bagi jawatan Timbalan Perdana Menteri itu.
Seorang pemimpin Bersatu ketika ditanya tidak menafikan bahawa memang nama Azmin sebagai calon tunggal yang diusulkan oleh Mahiaddin kepada Ismail Sabri untuk dilantik Timbalan Perdana Menteri.
Beliau bagaimanapun tidak tahu sebab sebenar kenapa hanya nama Azmin menjadi pilihan Mahiaddin, sedangkan sebelum ini nama Hamzah turut sama disenaraikan.
Barangkali ini adalah cubaan Mahiaddin untuk memujuk Azmin agar beliau kekal bersama Bersatu dan tidak menyertai Parti Bangsa Malaysia pimpinan Zuraida Kamaruddin.
Tetapi, sebagaimana semua orang sedar, Azmin lebih tercemar imej dan penonjolannya berbanding Hamzah.
Walaupun kedua-duanya Hamzah dan Azmin adalah termasuk dalam kategori pengkhianat dan pelompat parti, menteri MITI itu lebih hitam lagi imejnya di mata umum kerana terkait dengan isu video yang masih kabur sehingga sekarang.
Dengan imej sedemikian, tentulah amat sukar untuk beliau dinaikkan pangkat berlebih-lebihan sehingga ke peringkat Timbalan Perdana Menteri.
Tambahan lagi UMNO yang mengetuai kerajaan sekarang begitu kuat mengkritik dan menghemtan Azmin berkaitan isu video berkenaan.
Matilah UMNO dalam PRU15 akan datang jika setelah kuat membalunnya, tapi tiba-tiba dilantik pula sebagai Timbalan Perdana Menteri.
Dalam hal ini, mungkin jika nama Hamzah yang dicadangkan, pertimbangan jadi lebih mudah untuk dilakukan.
Saya percaya kalau nama Hamzah yang dicadangkan, hasilnya barangkali lebih positif, kata pemimpin Bersatu tadi yang turut kecewa kerana partinya gagal memperolehi jawatan nombor dua dalam kerajaan itu.
Kini dengan nama Azmin sudah ditolak, tidak munasabah lagi untuk Bersatu membuat cadangan kedua dengan meletakkan nama Hamzah pula sebagai gantinya.
Melepas teruslah nampaknya kedua-dua mereka untuk jawatan tersebut.
Adakah ini suatu kesilapan Mahiaddin? – ShahbudinHusin 08/08/2022.
Dari Rafizi Ramli
8 Ogos 2022
BNS DAPAT DOKUMEN SEBUTHARGA DARI DCNS
SEBELUM SURAT LANTIKAN (LOA) KERAJAAN MALAYSIA
Sebahagian besar dari masalah-masalah yang
menyebabkan penyelewengan dan kelewatan projek kapal perang LCS berpunca dari
dua keputusan utama:
1. Penukaran reka bentuk kapal dari kelas
Sigma yang dipilih oleh TLDM kepada kelas Gowind (yang ditolak TLDM tetapi
diluluskan Menteri Pertahanan)
2. Pelantikan kontraktor dan perincian
kontrak berat sebelah yang merugikan negara dan TLDM
Isu penukaran reka bentuk kapal dari Sigma
kepada Gowind menjadi tumpuan siasatan Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara
(PAC).
Prosiding PAC menunjukkan Menteri Pertahanan
pada ketika itu (Dato’ Seri Ahmad Zahid Hamidi, Presiden UMNO sekarang) pada
mulanya bersetuju (pada 26 Mei 2011) dengan pilihan TLDM untuk menggunakan reka
bentuk Sigma.
Akan tetapi, dua bulan kemudian iaitu pada 11
Julai 2011, Menteri Pertahanan menukar keputusan itu dan bersetuju dengan
cadangan BNS (kontraktor utama kapal perang LCS) untuk menggunakan reka bentuk
Sigma.
Apa pentingnya pertukaran reka bentuk dari
jenis Sigma kepada Gowind ini?
TLDM memilih Sigma demi keperluan dan
kehendak pertahanan negara kerana kelas Sigma dinilai sebagai lebih baik dan
lebih moden berbanding kelas Gowind. Apabila Zahid Hamidi menukar reka bentuk
kepada kelas Gowind, ini bermakna keupayaan pertahanan laut tidak akan menepati
kehendak dan perancangan TLDM.
Lebih penting lagi, reka bentuk Sigma dan
Gowind melibatkan sub-kontraktor yang berbeza. Reka bentuk Sigma, jika dipilih,
melibatkan kepakaran pembinaan kapal dari Belanda berbanding reka bentuk Gowind
yang melibatkan kepakaran dari Perancis.
Dari sinilah kita dapat menyelami punca
sebenar berlakunya skandal ini.
Ada pihak berkepentingan yang mahukan
sub-kontraktor dari Perancis dipilih untuk membekalkan reka bentuk dan membina
kapal LCS ini, walaupun keputusan TLDM adalah untuk kapal kelas Sigma.
Sub-kontraktor dari Perancis ini bukan asing
lagi dalam skandal pembinaan kapal di Malaysia. Akhirnya, sub-kontraktor yang
dilantik adalah DCNS, iaitu kontraktor yang sama terlibat dalam pembinaan dan
perbekalan kapal selam Scorpene.
Lebih teruk lagi, dokumen-dokumen dalaman BNS
yang dibocorkan kepada saya turut mengandungi dokumen berikut:
1. Sebutharga dari DCNS bernombor
10/DCI/ASI/0097 kepada BNS bertarikh 23 Disember 2010
2. Sebutharga dari DCNS bernombor
11/DCI/ASI/0029 bertarikh 4 April 2011
3. Surat Niat (“Letter of Intent”) dari DCNS
bernombor BNS/SGPV/LOI/1011 bertarikh 21 Oktober 2011
Tarikh-tarikh sebutharga dari DCNS (sebagai
sub-kontraktor) kepada BNS (sebagai kontraktor utama Kerajaan Malaysia) adalah
sangat penting apabila kita membandingkan garis masa skandal ini.
Surat Lantikan (“Letter of Award”) dari
Kerajaan Malaysia (melalui Kementerian Pertahanan) untuk melantik BNS sebagai
kontrak projek kapal perang LCS hanya dikeluarkan pada 16 Disember 2011. Ini
bermakna DCNS bukan sahaja telah mendapat maklumat sepenuhnya mengenai
rundingan pembinaan kapal perang ini, malah DCNS telah pun menghantar
sebutharga dan diberikan Surat Niat sebelum pun BNS dilantik menjadi kontraktor
utama.
Satu siasatan dalaman BHIC (Boustead Heavy
Industries Corporation), iaitu salah satu syarikat induk yang memiliki BNS,
telah membuat kesimpulan berikut:
“.. It is unusual to have a DCNS quotation
dated 23 December 2010 even before the LOA was signed by BNS with the
(Government of Malaysia) GOM/MINDEF. This indicated that the deal was
pre-determined between the vendor and certain vested persons at BHIC/BNS who
were at the helm of the decision-making process. The history of DCNS and its
unethical practices to bribe Malaysians during the deal is well documented
which were filed in the Court by the investigative agencies at France after
conducting searches at DCNS & Thales office.”
“.. Adalah luar biasa apabila (BNS) sudah pun
ada sebut harga dari DCNS bertarikh 23 Disember 2010 sebelum pun Surat Lantikan
dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia/KEMENTAH kepada BNS. Ini menunjukkan kontrak
ini telah dimuktamadkan lebih awal di antara vendor (DCNS) dengan pihak-pihak
berkepentingan di BHIC/BNS yang berkuasa membuat keputusan. Sejarah DCNS dan
amalan korupnya yang merasuah individu-individu semasa rundingan kontrak
pertahanan diketahui umum dan telah menjadi kes mahkamah di Perancis setelah
pihak berkuasa Perancis menyerbu pejabat DCNS & Thales.”
Saya yakin rakyat Malaysia bersetuju dengan
saya bahawa pegawai-pegawai di BHIC/BNS adalah “ikan bilis” yang tidak
mempunyai kuasa untuk mengubah keputusan strategik pertahanan negara dengan
menukar reka bentuk kapal perang dari yang diputuskan oleh TLDM kepada yang
ditolak TLDM.
Melihatkan kepada keputusan Menteri
Pertahanan pada ketika itu (Zahid Hamidi) yang menukar keputusannya dari
memilih Sigma kepada Gowind (yang dibekalkan DCNS) juga membayangkan ada campur
tangan pihak yang lebih atas dari Menteri Pertahanan sendiri.
Sebab itu saya nyatakan sebelum ini bahawa
bekas Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak tidak boleh lari dan cuci tangan
dalam skandal ini.
Satu-satunya pimpinan politik yang mempunyai
kuasa untuk mempengaruhi pertukaran reka bentuk kapal dan pada masa yang sama
mempunyai sejarah hubungan dengan DCNS (melalui pembelian kapal Scorpene) ialah
Najib Razak.
Pertama, beliau lebih berkuasa dari Menteri
Pertahanan pada ketika itu untuk mempengaruhi keputusan menukar reka bentuk
kapal agar sub-kontraktor dari Perancis, iaitu DCNS, dipilih.
Kedua, beliau mempunyai rekod peribadi yang
memilih DCNS (dan rakan sekutu DCNS iaitu Thales) untuk projek-projek besar
negara. Selain dari projek kapal selam Scorpene dan kapal LCS, Thales juga
mencetuskan kontroversi dalam tahun 2012 apabila terbabit dalam skandal
anugerah projek LRT kepada George Kent (sebuah syarikat pembuat paip yang tidak
ada pengalaman membina LRT). Saya telah mendedahkan skandal ini dalam tahun
2012 dan boleh dibaca di sini:
https://rafiziramli.com/category/skandal-lrt-george-kent/
Saya menunggu bagaimana Najib Razak akan
menjawab persoalan-persoalan ini.
Pada masa yang sama, saya akan terus
mendedahkan pelbagai penyelewengan yang telah berlaku sehingga menyebabkan
tidak ada satu kapal pun yang disiapkan setakat ini.
RAFIZI RAMLI
KUALA LUMPUR: Menteri Kanan Pertahanan Hishammuddin Hussein memberi jaminan kapal tempur pesisir (LCS) pertama yang dibina oleh Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS) akan siap dalam tempoh sekurang-kurangnya setahun.
“Saya menyatakan sekurang-kurangnya dalam masa setahun dua ini, saya harap kapal pertama akan dapat kita siapkan,” katanya di sidang Dewan Negara.
Beliau menjawab soalan tambahan Senator Razali Idris yang mahu tahu jangka masa kapal tempur itu akan diterima kerajaan, memandangkan sebelum ini Kementerian Pertahanan (Kementah) hanya menjelaskan projek itu akan diteruskan.
Khamis lalu, Pengerusi PAC, Wong Kah Woh berkata, Kementah dan BNS tidak menghiraukan pandangan tentera laut mengenai projek LCS.
Beliau berkata, pada asalnya, kapal model Sigma yang dipilih tentera laut telah diluluskan Kementah, tetapi ia ditukar kepada model Gowind pada 11 Julai 2011 atas cadangan BNS pada 8 Julai 2011.
Katanya, tiada sebuah pun LCS diserahkan kepada kerajaan sehingga kini, walaupun RM6.08 bilion sudah dibayar kepada BNS yang mendapat projek itu secara rundingan terus. Mengikut jadual asal, BNS sepatutnya menyerahkan lima unit LCS sejak 2013 hingga bulan ini.
Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata bagi memastikan projek itu siap dalam tempoh ditetapkan, beliau akan melaporkan perkembangan pembinaan kapal berkenaan secara berperingkat kepada Kabinet dan orang awam.
“Saya akan laporkan kepada orang ramai jadual berperingkat, kapal-kapal yang telah dijanjikan kepada tentera laut dan saya akan maklumkan kepada Kabinet apa yang telah kita lakukan untuk memastikan kali ini mengikut apa yang telah dijadualkan,” jelasnya.
Dalam pada itu, Hishammuddin turut mengakui terdapat kelemahan dari pihaknya berhubung projek itu, yang menyebabkan ramai pihak kecewa termasuk dirinya.
Namun, katanya, semua pihak harus melihat ke depan bagi memastikan isu berkenaan tidak berulang pada masa akan datang.
“Saya tahu banyak kelemahan saya juga, kecewa, ramai kecewa tetapi kita mesti lihat ke hadapan dengan mencari keadilan bagi memastikan kapal ini dapat dibekalkan kepada TLDM dan cari jalan terbaik untuk pastikan ianya tidak berulang pada masa akan datang.”
Skandal pembinaan Kapal Peronda Generasi Kedua - Littoral Combatant Ship (LCS) sebagaimana didedahkan dalam laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) pada 4 Ogos lalu merupakan satu pendedahan yang menggemparkan.
Hal itu hanya berlaku apabila PAC diketuai oleh wakil rakyat pembangkang dari DAP Ahli Parlimen Ipoh Timur, Wong Kah Woh.
Bagi Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, beliau kagum dengan kerja kerja yang dilakukan PAC sehingga rakyat mengetahui hal yang telah disorokkan oleh pemimpin BN sejak 11 tahun lalu dalam skandal pembinaan kapal Tentere Laut Diraja Malaysia (TLDM) berkenaan.
"Topik hangat minggu ini ialah kapal TLDM tak siap. Kisah ini lama diketahui umum. Hanya tidaklah terperinci sehinggalah PAC umumkan hasil kerja mereka setelah disiasat lebih 2 tahun.
"Saya angkat topi dengan anggota PAC. Tekun, sabar, cermat dan tak heboh buat kerja. Selesai teliti dokumen, kumpul dan semak keterangan saksi dan kemudian siapkan laporan dan bentang kepada Parlimen.
"Fakta yang tak mampu ditangkis ialah duit habis kapal tak siap," katanya.
Oleh itu, Setiausaha Agung KEADILAN itu tertanya tanya apakah tindakan selanjutnya agensi kerajaan, terutama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.
Beliau juga bersimpati dengan TLDM yang tidak memiliki keupayaan tempur yang dijanjikan sejak sedekad lalu.
"SPRM apa khabar?
"TLDM pula tidak dapat kapal. Moral mereka terkesan dan keupayaan terjejas," katanya.
Justeru, Saifuddin sekali lagi memuji ketekunan PAC mendedahkan skandal LCS dan berharap rakyat akan sedar dari lena yang panjang pada Pilihan Raya Umum ke 15 kelak.
"Semoga rakyat membuat keputusan berasaskan maklumat yang betul dan tepat
"Sekali lagi buat rakan rakan Ahli Yang Berhormat anggota PAC saya “salute” anda semua," katanya lagi.