PENGANTIN BARU LAK DAH...KAH..KAH..KAH


 

KEH..KEH..KEH....


 

DIA TAKUT NAK DEDAHKAN KEPUTUSAN PMR, SRP ATAU SPM DIA....DAN LEBAI NI DIA MEMANG TAK CERDIK. SELALU BAGI BOLA TANGGUNG. TAK PERCAYA LIHAT SAJA SOALAN SOALAN DIA DALAM DEWAN RAKYAT.


Fadli Shaari. Otak kemetot. 





 Saya mohon maaf kerana bangkitkan isu pendidikan peringkat UPSR dan SPM calon PRK KKB. Secara tidak langsung mendedahkan calon tersebut mendapat pendidikan di sek vernakular. Dengan permohonan maaf ini, semoga isu ini berterusan sehingga pilihanraya kecil nanti. 


https://harakahdaily.net/index.php/2024/04/29/masalahnya-anda-cepat-koyak-mudah-melenting-fadhli/


Ada yang cabar saya dedahkan sijil saya pula, isunya bukan saya yg bertanding kali ini. Nanti saya bertanding saya dedahkan ye, dari pendidikan rendah sehingga ke peringkat tertinggi, itupun jika calon lawan saya nanti juga dedahkan sijil akademiknya. :D



[bongkar] “SANUSI BERCAKAP OTAK DILUTUT” LOKMAN ADAM BALUN KAW KAW!

[mahkamah] CHEGUBAD KAKI PEMFITNAH! DIDAKWA MEROSAKKAN NAMA BAIK AGONG!



Ahli Jawatankuasa Penerangan Bersatu, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegu Bard mengaku tidak bersalah atas dua tuduhan memfitnah dan menghasut untuk merosakkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Badrul Hisham, 45, membuat penyataan itu sejurus pertuduhan dikemukakan terhadapnya di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Siti Aminah Ghazali. “Saya faham, tidak mengaku salah,” katanya. Mengikut pertuduhan pertama, beliau didakwa mengeluarkan kenyataan fitnah di mana beliau mempunyai sebab untuk percaya bahawa ia akan merosakkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Kesalahan didakwa dilakukan di Istana Negara, jam 6 petang pada 22 Januari lalu mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan (KK) yang membawa kepada hukuman penjara hingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika disabit kesalahan. Chegu Bard juga berdepan tuduhan membuat penerbitan menghasut di Taman Bukit Cheras, di sini, jam 12.15 tengah hari, 6 April lalu. ===================================================================== Angkatan Muda Keadilan (AMK) Perlis mendesak agar Menteri Besar, Mohd Shukri Ramli meletakkan jawatan berkuatkuasa serta-merta susulan penahanan beberapa pegawai kanan yang mempunyai kaitan dengan kerajaan negeri Perlis. Ketuanya, Azzin Izzad Bahanudin berkata, AMK mengutuk dan mengecam sekeras-kerasnya sebarang salahguna kuasa dan rasuah di dalam negeri Perlis yang berdaulat. Menurutnya, kes membabitkan anak MB Perlis yang didakwa memalsukan dokumen untuk tuntutan palsu berjumlah RM600,000 adalah satu-satunya kes yang pernah berlaku sepanjang 181 tahun terbentuknya negeri Perlis “Isu utamanya, adakah jumlah tuntutan palsu bernilai RM600,000 termasuk dengan tuntutan palsu yang dikaitkan dengan Institusi Diraja Perlis? “Wajar diingat ini merupakan satu-satunya kes seumpamanya sepanjang 181 tahun terbentuknya negeri Perlis. “Bagaimana boleh dikatakan PN ‘Bersih dan Stabil’, namun anak kepada pemimpin tertinggi negeri pula ditahan reman SPRM ketika PN berkuasa tidak sampai satu penggal?,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.




ADAKAH DEGREE YB INI IKUT STANDARD MQA??

 

ADAKAH DEGREE YB INI IKUT STANDARD MQA?? 

(Jangan koyak, ambo tanya jah)




Che Ibrahim


Setahu ambo YB ini menyambung pengajian di Tahun Akhir Kuliah Dakwah di Universiti Al Azhar cawangan Tonta menggunakan Diploma Dakwah Wal Qiadah dari KIAS. 


Isunya adakah mengikut Dasar Pengajian Tinggi Negara seperti yang ditetapkan oleh MQA, seorang pemegang diploma layak menyambung pengajian di peringkat Sarjana Muda terus di tahun akhir pengajian?? 


Maknanya lepasan diploma hanya belajar setahun sahaja di peringkat sarjana muda dan terus dianugerah ijazah sarjana muda sedangkan syarat MQA memerlukan sekurang kurangnya 2 tahun pengajian. Maksima perpindahan kredit yang dibenarkan bagi program diploma ke program ijazah sarjana muda ialah 30 jam kredit...Adakah situasi ini telah memenuhi kriteria/standard MQA??



FADLI SHAARI.. SILA TUNJUK SIJIL PMR, SRP, SPM KAMU.... KAMI NAK TENGOK.... BIASA KALAUBOTAK KEMETOT SEKOLAH RENDAH DULU DOK KELAS TERKEBELAKANG SEKALI... MAK AYAH HANTAR SEKOLAH AGAMA... YELLEK...

 


KALAU KAIL PANJANG SEJENGAKAL



MSO


Calon PH Pang Sock Teo dah sahut cabaran seorang politician ubi kayut agar dedahkan keputusan peperiksaanya. Pang suda dedah keputusan exzamnya sangat cemerlang A dalam Bahasa Melayu A- dalam Bahsa Cina.


Keputusan ini menunjukkan Pang lebih terror dalam bahasa Melayu berbanding bahasa ibundanya.


Sekarang giliran individu yang cabar Pang pula kena dedahkan keputusan peperiksaanya. Silap silap individu berkenaan periksa SPM pun tak ambil. Kalau setakat gi Mesir, saya pun pernah ke negeri padang pasir itu.


Itulah kalau kail panjang sejengkal jangan lautan cuba diduga. Kalau tak pandai berenang berpuas hati saja dengan air sungai Kelantan yang verearna itu jangan cuba nak bercakap soal sungai Kelang. Trims.



MASTER DIA TAK DIIKTIRAF KOT.

 

La Jo Ir


Kena ambil  ijazah (degree) dahulu, LPs itu Baru sambung ke sarjana (master) ???  Berkatalh Jujur wlupun kebenaran itu pahit..




ANWAR HADIR DALAM MESYUARAT BANK PEMBANGGUNAN ISLAM DUNIA


 

[panas] PU SYED KATA “HARAP MB DIGANTI BARU” SELEPAS PU SYED TEGUR TAPI ...


“Tegur tanda sayang, tapi kalau kerap sangat ditegur tapi masih tak dengar, saya harap digantikan menteri besar yang baharu bagi menggantikannya. Tindakan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang dirakam sedang menyanyi di atas pentas dalam sebuah program di Kedah mendapat teguran keras daripada seorang pendakwah bebas. Pencetus Ummah (PU), Syed Mohd Bakri Syed Ishak berkata, tindakan Ketua Pengarah Pilihan Raya Perikatan Nasional (PN) itu menyanyi di atas pentas dengan berlatarbelakangkan sekumpulan kanak-kanak perempuan menari sebagai contoh yang tidak wajar. Kata PU Syed, banyak lagi perkara lain yang boleh dibuat selain menyanyi, lebih-lebih lagi Sanusi membawa imej sebagai pemimpin Pas. “Wahai DS (Datuk Seri) MB (Menteri Besar), cukup-cukuplah menyanyi, banyak perkara lain yang boleh dibuat selain menyanyi. “Kali ini video yang tersebar disertakan tarian di belakang MB, ia sangat tak bagus! “Ambe (Saya) sangat tidak setuju pemimpin PAS menunjukkan contoh sebegini kepada khalayak ramai atas alasan berhibur dan menghiburkan,” katanya menerusi hantaran di TikTok miliknya baru-baru ini. PU Syed turut mempersoalkan sama ada pemimpin parti berkenaan berhasrat untuk membuat pembaharuan, namun dalam masa sama menyalahi kepimpinan ulama. Beliau menasihatkan agar ulama di Kedah supaya bertegas dan menegur menteri besar itu supaya lebih berhati-hati agar isu berkenaan tidak akan dijadikan sebagai bahan politik pihak lawan. “Tolong tegur secara tegas terhadap MB kesayangan rakyat Kedah ini agar lebih berhati-hati agar tdak menjadi ‘bola tanggung’ kepada lawan.


DAP TAK TERKESAN PENDIRIAN MCA, PUJUK PENGUNDI LEBIH PENTING DARIPADA PUJUK PARTI

 

Shahbudin Husin


DAP nampaknya tidak terkesan dan tidak peduli dengan keputusan MCA enggan membantu mereka dalam PRK Kuala Kubu Bharu ini.

Malah, DAP juga tidak berhasrat untuk memujuk MCA.

Ini kerana kerana bagi DAP, yang penting ialah memujuk pengundi, bukan memujuk parti.

Berikut penegasan DAP mengenai keputusan MCA untuk terus memboikot PRK Kuala Kubu Bharu:-

Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke Siew Fook menegaskan keutamaan yang harus diberikan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu adalah memujuk pengundi, bukan mana-mana parti untuk menyokong mereka.

Beliau yang juga Menteri Pengangkutan berkata, pihaknya juga menghargai mana-mana parti atau individu yang menyokong calon Kerajaan Perpaduan, Pang Sock Tao.

“Pilihan raya bukan soal parti sebaliknya tumpuan kepada rakyat. Jadi, pada saya paling penting pujuk pengundi, bukan mana-mana parti.

“Yang datang membantu kita amat hargai. Yang tidak membantu kita tak paksa. Kalau tak sanggup membantu itu hak dia.

“Saya tak perlu gaduh dengan mereka. Paling utama adalah soal pengundi sebab mereka yang akan membuat keputusan dan memilih wakil rakyat mereka, bukannya soal parti,” katanya ketika ditemui pemberita selepas penamaan calon di Dewan Serbaguna dan Kompleks Sukan Daerah Hulu Selangor di sini pada Sabtu.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada DAP sedia memujuk MCA turun membantu calon Kerajaan Perpaduan susulan tindakan parti komponen Barisan Nasional (BN) itu memboikot kempen kali ini.

Jawatankuasa Pembangunan Politik MCA sebelum ini dilapor memutuskan untuk tidak terlibat dalam sebarang aktiviti kempen PRK DUN Kuala Kubu Baharu sekiranya calon dikemukakan bukan daripada BN.

Sementara itu, Anthony Loke memuji komitmen diberikan BN dalam pilihan raya kali ini.

Saya nampak komitmen sangat tinggi daripada BN, terutama Presiden UMNO sendiri

“Wanita UMNO juga sudah digerakkan bersama, selain jentera PH, kita yakin dapat jalankan kempen dengan baik,” katanya.

Sumber – https://www.sinarharian.com.my/article/661633/berita/politik/paling-penting-pujuk-pengundi-bukan-parti—anthony-loke



TERBAIK- BERJAYA COPR TELAH MEMBUAT LAPORAN POLIS TERHADAP PEMFITNAH!


Berjaya Corp Bhd (BCorp), telah membuat laporan polis pada 26 April lalu supaya siasatan mengenai berita yang melaporkan pengasasnya Vincent Tan sedang mengadakan perbincangan untuk menubuhkan sebuah resort kasino di Forest City bernilai AS$100 bilion (RM477.60 bilion) dapat dimulakan. BCorp, dalam satu kenyataan media, semalam, berkata pihaknya percaya polis akan mengambil tindakan sewajarnya dalam menjalankan siasatan berhubung dakwaan itu. “Kami ingin mengulangi dan menjelaskan bahawa Tan tidak terbabit dalam sebarang rundingan dengan mana-mana pihak yang dilaporkan. “Ini termasuk Perdana Menteri, Anwar Ibrahim: Lim Kok Thay dari Kumpulan Genting dan begitu juga dengan sebarang wakil Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim atau Seri Paduka sendiri,” kata BCorp. Menurut syarikat itu, mereka percaya penerbitan berkenaan bertujuan untuk menyebabkan gangguan politik, menjejaskan kepercayaan orang ramai dan memesongkan persepsi orang ramai terhadap Sultan Ibrahim dan Anwar.




TERKINI! Calon PH straight A | Cikgu Bard fitnah, rosak nama Agong | Ber...




1. Ramasamy perlu bertanggungjawab jika pengundi salah pilih 2. Semua A - Calon PH sahut cabaran PAS dedah keputusan SPM 3. 'Jangan percaya dia, Pas dah mula turun kempen' - Radzi Jidin 4. Chegu Bard kena 2 tuduhan fitnah, hasut rosakkan nama baik Agong 5. Akmal Saleh berang tindakan cantum logo UMNO, DAP 6. BERSATU serah notis kosongkan kerusi kepada 7 wakil rakyat selepas PRK






BAIK PENJARA, SEBAB KENA PENJARA BARU PEJUANG SEJATI


Ahli Jawatankuasa Penerangan Bersatu Badrul Hisham Shaharin atau dikenali Chegu Bard hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur. Dia, berdepan dua pertuduhan memfitnah dan menghasut untuk merosakkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Chegu Bard mengaku tidak bersalah dan menetapkan jaminan pada RM10,000 setiap pertuduhan dan menolak perintah larangan bersuara dari pendakwaan,




LEBAI BERKOPIA PUTIH CABAR CALON PH DAN AKHIRNYA MEMALUKAN DIRI SENDIRI!



Ketua Penerangan PAS, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari mencabar calon PH itu untuk menyatakan latar belakang pendidikan rendah dan menengah yang pernah diterimanya, memandangkan tiada catatan di poster profil Pang.
“Isu pendidikan calon PN telah selesai. Pihak Universiti (UMP) telah keluarkan kenyataan berhubung kelulusan Master Eksekutif Pengurusan Perniagaan yang dimiliki beliau bahkan transkrip sijil juga telah disebarkan. “Sekarang, saya mencabar calon PH pula untuk nyatakan pendidikan rendah dan menengahnya. Silakan. Di manakah peperiksaan UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) dan SPM (Sijil Peperiksaan Malaysia) diambil, tentu menarik untuk diketahui,” ujarnya. ============================================================================== Calon Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil Kuala Kubu Bharu Pang Sock Tao berkongsi keputusan SPM dan UPSR yang menunjukkan keputusan cemerlang semua A. Bekas setiausaha akhbar kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming itu berbuat demikian sebagai maklum balas kepada cabaran Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari semalam.
Wanita 31 tahun dari Ampang itu mengambil SPM pada 2010 dan mendapat keputusan semua A, meliputi A+, A dan A-. Lebih menarik, pelajar Sekolah Menengah Chung Hua di Port Dickson, Negeri Sembilan itu mendapat keputusan lebih baik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (A) dan Bahasa Inggeris (A+), berbanding Bahasa Cina (A-).
“Yang Berhormat Pasir Mas, Tuan Ahmad Fadhli Shaari bertanya tentang UPSR dan SPM saya.




CALON PH MENJAWAB SOALAN LEBAI FADLI SHAARI...LEBAI DAPAT BERAPA A PULAK.


Ha ha ha...UPSR SEMUA A,

SPM SEMUA A. 

Calon Pakatan Harapan (PH) bagi PRK Kuala Kubu, Pang Sock Tao menunjukkan sijil perlajarannya sebagai menjawab cabaran Ketua Penerangan Pas, Ahmad Fadhli Shaari. Sebelum ini Ahmad Fadhli mencabar Pang supaya menunjukkan kelulusan pendidikan rendah dan menengahnya, kerana dia kata dia cari tak jumpa. Ha ha malu sendiri.


Wanita 31 tahun dari Ampang itu mengambil SPM pada 2010 dan mendapat keputusan semua A, meliputi A+, A dan A-. Lebih menarik, pelajar Sekolah Menengah Chung Hua di Port Dickson, Negeri Sembilan itu mendapat keputusan lebih baik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (A) dan Bahasa Inggeris (A+), berbanding Bahasa Cina (A-).


NI GURU PASTI YANG ADA PELUANG MOHON LAH.... JANGAN JADI BODO.. TENGOK LEBAI HANGPA PAKAI KETA BESAQ...


 

WOIII... TAK MAU TEBUK ATAP LAGI KA.

 


Che Ibrahim


Habis dah bab nak tebuk atap... Cari kunci pintu pula....

Kunci ke Putraya jaya ialah cukup jumlah... Wat ada dalam poket pun dah 6 MP lari...




ANAK MUDA BANGSA CINA TAMAT SEBAGAI KOMANDO

 



Leftenan Muda Chan Satu-Satunya Penuntut Berbangsa Cina Tamatkan Kursus Asas Komando GGK 2024. 




Artik 

NEGARA LUAR BUAT DUIT BILLION DENGAN UBI KAYU- DI MALAYSIA MALAS MENJADIKAN OTAK TAK BERFUNGSI.

 

ANTARA UBI KAYU DAN KEBODOHAN



Che Ibrahim


Ubi kayu bukan sahaja menjadi makanan utama orang asli di pedalaman, namun ianya menjadi makanan popular orang melayu yang cerdik dalam berbagai bentuk.


Antara kuih ubi kayu yang amat laris di Kelantan ialah:


1. Bekey/boko ubi kayu

2. Buku manis (Poli ubi kayu)

3. Putu halba (barang dlm kain yang amat popular musim hujan)

4. Tapai ubi kayu (digoreng lagi sedap).


Tu tak kira lagi ubi kayu rebus dimakan dengan nyiur muda atau sambal goreng, ubi kayu bakar dimakan dengan ikan kering bakar atau daging/ikan pekasam.


Kesian ke budak budak diupah/dihasut untuk menghina makanan tradisi orang melayu semata mata kerana politik yang sempit. Hanya orang bodoh yang menghina ubi kayu.


SAKAW DENGAN SYARIKAT BAWAH KAWALAN



Iswardy Morni


 Dia berkata projek-projek tersebut juga dipercayai dimonopoli oleh anak pemimpin berkenaan dengan menggunakan beberapa lesen syarikat-syarikat di bawah kawalannya.



INGAT ANAK... BAPAK PUN SAMA.



Najib BKar

 Ingatkan anak ja, pak dia pun kena siasat sama. Kes sakau projek bernilai ratusan ribu.


Walaupun pemimpin kanan tu tak disebut namanya, tapi orang boleh teka.


Meh kita tengok klu yang diberi.


1. Pemimpin tu lantik beberapa syarikat untuk kerja baik pulih dan penyelenggaraan jalan membabitkan peruntukan Pejabat MENTERI BESAR bernilai RM 1 juta.


Syarikat-syarikat itu ada link dengan ANAK pemimpin tersebut.


2. Syarikat-syarikat tersebut kemukakan DOKUMEN PALSU untuk claim kerja-kerja tersebut.


Dan ada pihak yang dapat komisyen 5% dari kerja-kerja itu.


3. Sejumlah 15 syarikat dikenali pasti dikawal oleh ANAK pemimpin itu.


Antara aktiviti syarikat yang dijalankan adalah bekal AIR MINERAL, dan cenderahati.


.


Kerja tak jalan, claim palsu tuntut semua. Haram tak bawak keluar modal. Untung dah kat situ. Pastu pau lagi 5% komisyen.


Ish ish ish. Pemimpin parti mana la agaknya yang best dan bersih sangat ni?


Budak tu menantu siapa la agaknya?


Hmmmm, ada dipetik MENTERI BESAR, ANAK, DOKUMEN PALSU, dan AIR MINERAL. 


Jadi, boleh tau dah kan siapa pemimpin kanan di utara yang disiasat tu? 😆



AWAS KAKI PUKAU





Nazrul Fahmi


 Sesiapa yang pernah nampak 2 ekor ni jgn bagi masuk kedai mahu pun rumah ye...dah 3 kes kat taman teratai skudai kena pukau dengan 2 ekor ni 1 nasi kukus noni 1 restoren ibu anas lepas tu 1 lagi dlm econsave taman teratai kedai pakaian...

Kereta 2 ekor ni sentiasa bertukar2 cakap english pura2 tak paham bahasa melayu...ada yg disuruh tgk mata dia ada yg salam terus x blh buat ape2...

Target yg paling mudah kedai yang pintu sentiada terbuka jadi senang utk melarikan diri.



TAK KENA SELERA NAK PINDA AKTA LAUT.... YA AMPU SALAM..



Sham Ghaz


 YB TS Abdul Hadi Awang masa kamu berkuasa kamu tak reti pula nak pinda Akta Laut Wilayah dan tukar Istilah nama Wang Ehsan kpd Royalti? 


Sekarang baru kelam kabut. Time ada Kerajaan 18 YB Pas jadi tunggul kayu.


RUU355 & Royalti Kelaut waktu kamu jadi Kerajaan Pusat!



ADA ORANG TIDUR TAK LENA....

 

Najib Bakar




Semalam aku pi IPD Gombak selepas dihubungi Inspektor A**** untuk update kes Suffi Kamari.


Pihak polis nampak status aku di FB bertanya soalan tentang update kes tersebut.


Gambar kedua tu adalah asas laporan polis aku pada 3 Mac 2023, di mana Suffi mempertikai dan merendahkan Istana Negara dan YDPA.


Semalam baru aku tahu, rupanya sehari selepas laporan aku, iaitu pada 4 Mac 2023, seorang pegawai polis di Kuala Lumpur juga membuat laporan ke atas Suffi di atas isu yang sama.


Maksudnya, pegawai polis pun beranggapan twit si Suffi ni melampau.


Ya lah, pihak Polis mestilah jaga Institusi Diraja, nama pun Polis Diraja Malaysia. Bila ada jenis melampau macam Suffi ni, depa pun geram dan cemus.


Najib. Bakar



Susulan itu, Suffi dipanggil beri keterangan di Bukit Aman (kes melibatkan YDPA akan disiasat unit D5 Bukit Aman) pada 23 Mac 2023, telefon Redmi Note 11 dia dirampas.


Oleh sebab siasatan polis berdasarkan laporan dari pegawai polis pada 4 Mac 2023, bukan berdasarkan laporan aku, pihak polis tak perlu update aku status siasatan.


Kalau tanya aku, apa yang akan terjadi pada Suffi mengenai kes ni, terus terang aku tak tau.


Ia bergantung kepada Pejabat Peguam Negara, kalau nak caj di Suffi ni di mahkamah atau tidak.


Cuma bagi aku, satu kepuasan juga bila dapat tahu pegawai polis sendiri buat laporan ke atas Suffi.


Adan uke.



MASTER YANG TIADA MQA

 EKSEKUTIF 



Calon PN KKB walaupun terdiam semalam dan respon “No comment” kepada wartawan, ketika ditanya mengenai kelayakan beliau. Kemusykilan menerima Master sejurus lepas Diploma kurang dalam masa 3 tahun. 


Hari ni telah buat kenyataan FB katanya memang betul beliau grad siap bagi Transkrip dan sijil. 


Rupanya Master yang dia ada, bukan Master biasa. Master ini yang tiada pengiktirafan MQA, ini seperti sijil mengiktiraf pengalaman yang ada. Namun tidak boleh digunakan untuk tujuan melanjutkan pelajaran dalam trek biasa. 


Bila CV seorang calon pelik2, Pengundi harus bertanya. Seperti dalam kes ini, kita heran kenapa dia boleh dapat Master sebegitu mudah bila orang lain punya teruk lanjutkan pelajaran. Jawapannya, kerana ni sijil Master yang tidak setaraf dengan Master di luar sana. Tiada pengiktirafan MQA jua. 


Maknanya, boleh lah pengundi paham kelayakan sebenar seorang calon itu. Tidak adalah misrepresentation (atau salah anggapan). 


Satu lagi yang beliau tidak selesaikan, yang dibangkitkan netizen, ialah isu menjadi Eksekutif Kewangan Bursa Malaysia. Bolehkah beliau menjadi Eksekutif Bursa Malaysia hanya guna SPM? 


Takpun beliau hanya broker saham, tapi ditulis bekerja dengan Bursa Malaysia? Itu perlukan penjelasan. 


Banyak persoalan CV beliau ini. Kalau kita, orang nak mencari kerja, pening sgt CV nya dan tak jelas pula, memang susah lah kita nak ambil bekerja. 


Namun, bila tang mengundi dan memilih Yang Berhormat atau Wakil Rakyat kita, ramai orang hanya pilih ikut kaum dan agama. Kelayakan itu, dipejamkan mata. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



SERANG PERIBADI

 




Ada kerja kosong di tempat kita. Kita perlu pilih calon yang sesuai untuk isikan. Tak kisah lah berdasarkan pengetahuan atau pengalaman. 


Kita kaji resume calon yang diberi. Banyak yang kita sangsi: 


1. Master dibuat masa PKP, kurang 3 tahun dari dia dapat Diploma. 

2. Dia mengaku jadi Eksekutif Bursa Malaysia, tanpa apa2 sijil lain kecuali SPM. 

3. Dia mengaku dia bekerja sebagai Pengurus Besar syarikat.


Kita (wartawan dan netizen) pun mula bertanya soalan. Sebagai logiknya untuk kita buat keputusan. 


Mulanya dia taknak komen. Lepas kena pressure dia pun tunjuk sijil dan transkrip. Betul ada sijil, tapi sebenarnya sijil tak diiktiraf Lembaga Kelayakan Malaysia (MQA), terjawab persoalan kita, Master Exec dia dapat cukup senang dan dalam masa singkat dari Diploma. Tak diiktiraf rupanya. No wonder. 


Bila kita pressure isu lain, tambah bila kerjaya dia pun jadi persoalan, jadi Eksekutif di syarikat GLC Bursa Malaysia guna SPM saja. Katanya jadi Managing Director sekarang tapi syarikat tutup pula. 


Dia jawab, “eh apa ni, saya nak buat kerja. Jangan lah serang peribadi”. 


Geng2 terpaling menyokong dia cakap, apa ni serang peribadi calon kami? Takkan itu pun nak jadi modal calon kami cari kerja? 


Hello dey…. Dia nak jadi wakil rakyat kita kot, of coz la wartawan dan netizen akan tanya. Kelayakan akademik dan pengalaman kerja. Elok bertanya sekarang, dari terlepas jadi wakil rakyat tanpa kita tahu latar belakang. 


Ingat dulu, tiada orang bertanya pun politicians ni sebelum pilihanraya. Lepas dah jadi Menteri baru tahu depa menipu. Tapi itu zaman dulu Bhai… 


Sekarang dah macam2 perangai politicians kami jumpa, pasrah lah kalau kena tanya. Bab pendidikan dan pengalaman. Ini bukan PERIBADI punya serangan. 


Serangan peribadi tu ialah serang isu personal, seperti status kahwin, dia janda atau duda, berkahwin dua tiga? Atau apa yang dipakai: bertudung, berkopiah atau tidak. Serang keluarga dan anak2 dia. Itu barulah serangan peribadi. 


Taknak la awak nak mintak kerja dengan kita, kita persoalkan kelayakan dan pengalaman, dia kata “go fly kite”. Hello… It’s totally within our rights! 


Ajaran sesat mana kata pengundi dan wartawan tidak boleh bertanya kelayakan anda. Ia satu bentuk serangan peribadi. Kalau macam tu, kami nak nilai pakai apa? Takkan la hanya tengok kaum dan agama? 


Kalau di luar negara, nak jadi wakil rakyat dan Menteri, siap kena lalui ujian saringan, kena IQ test lagi. Due Diligence punya teruk. Di sini, calon kita panas bila kita persoal resume yang dia sediakan. 


Ini contoh2 Menteri yang kita terlepas pandang. Nak kerja piun dengan Kerajaan pun punya banyak tapisan. Takkan lah anda nak jadi Wakil Rakyat, senang2 lah pulak dilepaskan. 


Salam hormat, 

Liyana Marzuki



TENANG LA SANGAT

 



Kelakar pulak baca. Mahathir 𝘁𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴 dia kata? Dah menggelupur macam 𝗶𝘁𝗶𝗸 𝗸𝗲𝗻𝗮 𝘀𝗲𝗺𝗯𝗲𝗹𝗶𝗵 bila anak anaknya dipanggil SPRM, tenang dia kata?


Kenyataan dia baru-baru ni kata kerajaan gunakan mahkamah untuk 𝗮𝗻𝗰𝗮𝗺 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 (baca: anaknya) bukti yang sang tua ini 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗺𝗽𝘂 bertenang lagi.


Jujurlah pada diri sendiri. Semua walatok pun boleh nampak 𝗴𝘂𝘀𝗮𝗿𝗻𝘆𝗮 𝗷𝗶𝘄𝗮 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘁𝘂𝗮 𝗶𝗻𝗶. Bila berpura pura macam ni, nampak kelakar la. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

SOALAN CEPUMAS


            Zunar Cartoonist Fan Club



 

RAMALAN TUN M SEKADAR PSIKOLOGI TERBALIK


Pelbagai pihak tampil memberi reaksi apabila bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad meramalkan calon calon PH daripada akan menang dalam PRK Kuala Kubu Bharu, 11 Mei depan.


Beliau adalah paling awal membuat ramalan berkenaan PRK Kuala Kubu Bharu iaitu hanya beberapa jam selepas proses penamaan calon selesai.


Bekas Perdana Menteri dua kali itu meramalkan demikian berdasarkan hakikat bahawa undi Melayu berpecah berbanding pengundi Cina yang solid kepada PH/DAP.


“Jumlah pengundi di situ lebih ramai Melayu daripada Cina tetapi Melayu berpecah. Cina bersatu.


“Jadi kemungkinan ialah DAP menang,” katanya di sebuah majlis hari raya semalam.


Walaupun ramalan Tun Mahathir itu mungkin ada benarnya, sekurang-kurangnya pada ketika ini, namun setelah tempoh kempen berjalan selama 14 hari, pelbagai kemungkinan lain boleh berlaku.


Begitu pun, seperti semua maklum, sejak terpelanting daripada jawatan Perdana Menteri pada 2020 lalu, Tun Mahathir tidak pernah lagi suka kepada PH dan DAP.


Dengan itu, ramalannya bahawa PH/DAP kemungkinan besar akan menang bukanlah petanda sokongan, gambaran keyakinan atau keinginannya mahu PH/DAP menang di Kuala Kubu Bharu.


Kalau ditanya, baik secara berdepan atau sembunyi-sembunyi, jawapan Tun Mahathir adalah pasti mahu PH/DAP yang dibantu UMNO kalah di Kuala Kubu Bharu.


Ramalan beliau itu sebenarnya sekadar “reverse psychology” atau psikologi terbalik agar pengundi Melayu segera bangkit dan keluar beramai-ramai memberi undi kepada calon PN/Bersatu.


Jangkaan beliau, pengundi Melayu tentu lebih selesai diwakili wakil rakyat Melayu berbanding bangsa lain, terutama di kawasan di mana mereka adalah pengundi majoriti.


Dengan ramalannya itu, harapannya tidak lain agar pengundi Melayu yang merupakan majoriti di Kuala Kubu Bharu tidak mensia-siakan undi mereka dan keluar beramai-ramai.


Berdasarkan hakikat pengundi Melayu agar majoriti, jika peratusan keluar mengundi mereka adalah tinggi, keadaan itu boleh menewaskan pengundi Cina yang bukan majoriti yang didakwanya solid kepada PH/DAP itu.


Harapan lain di sebalik ramalan itu ialah barangkali Tun Mahathir berharap PN akan segera mengundangnya untuk turut sama berkempen kerana dalam hatinya berasakan beliaulah pejuang Melayu tulen di negara ini.


Jika beliau diundang berkempen dan berjaya memusingkan sejumlah pengundi Melayu dan akhirnya calon PN beroleh kemenangan, bererti “hidup baliklah” nyawa politiknya selepas ini.


Yang penting bagi Tun Mahathir, melalui kemenangan PN di Kuala Kubu Bharu nanti, beliau telah berjaya mencalarkan imej PMX yang akan digambarkan tidak lagi mendapat kepercayaan rakyat.


Tetapi, jika calon PH/DAP benar-benar menang pula, Tun Mahathir juga sudah sedia dengan jawapannya.


Jawapannya – saya dah kata awal-awal lagi!!


Dia tidak rugi apa-apa, cuma laba besar dapat dikutipnya jika melalui psiklogi terbalik ini calon PH/DAP berjaya dikalahkan pada 11 Mei nanti, sama tarikh dengan hari ulang tahun kelahiran UMNO. – ShahbudinHusin28April2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/28/ramalan-tun-m-sekadar-psikologi-terbalik.html



KITA ULANG SEMULA KES MAKTAB MAHMUD....ZAMAN DULU DULU TAK ADA PUN. SEBAB BILA PARTI PN PERINTAH KEGAGALAN DAH NAMPAK


 

KALAU PIMPINAN UTAMA GINI GAYA...ANAK BERANAK DAPAT HABUAN..BAIK TAK PAYAH DI PILIH JADI PEMIMPIN


 

KEH..KEH..KEH....PEMBOHONG


 

MASA JADI KERAJAAN DIA LUPA NAK TUNAIKAN JANJI MENIFESTO


 

SEPATUTNYA MB SELANGOR AJAK SANUSI DAN TERANGKAN KEPADA SANUSI BAGAIMANA SELANGOR BERJAYA SIAPKAN LITAR MOTOSIKAL RAKYAT


 

PADU USTAZ NI DAKWAH


 

KENAPA SEMASA JADI KERAJAAN TAK TUNTUT SEMUA NI

 


Menteri Besar Terengganu, 𝗔𝗵𝗺𝗮𝗱 𝗦𝗮𝗺𝘀𝘂𝗿𝗶 𝗠𝗼𝗸𝗵𝘁𝗮𝗿 menolak Akta Laut 2012 yang mana menurut akta itu kerajaan negeri boleh menuntut royalti hanyalah bagi telaga minyak yang 𝗷𝗮𝗿𝗮𝗸𝗻𝘆𝗮 3 𝗯𝗮𝘁𝘂 𝗻𝗮𝘂𝘁𝗶𝗸𝗮 atau kurang daripada 𝗴𝗶𝗴𝗶 𝗮𝗶𝗿.


Aku tak nak ceritalah bab lain. Satu je yang nak tanya. Samsuri jadi MB semenjak 2018 lagi. Selama 33 bulan, daripada Februari 2020 hingga Oktober 2022, 𝗣𝗔𝗦 𝗮𝗱𝗮 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗽𝘂𝘀𝗮𝘁 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗮𝗺𝗮 𝗣𝗡. Kenapa masa tu tak cuba pinda akta tersebut?


Adakah sebab masa tu PAS memerintah pusat, dapat kawal duit tu. Sebab tu tak kisah. Sekarang ni Kerajaan Perpaduan, 𝗣𝗔𝗦 𝗻𝗮𝗸 𝘁𝗲𝗻𝗴𝗼𝗸 𝗱𝘂𝗶𝘁 𝘁𝘂 𝗽𝘂𝗻 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗮𝗽𝗮𝗳. Itu yang baru bising. Nak duit tu 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 atau 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗣𝗔𝗦? Tanya je. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


47 DENGAN 156 MANA PALING BANYAK


Rina. Ariana 


 Walaun dengan macai PN. Selalu je tunjuk bodoh atau diaorang sendri dah buta hati.. 

47 dgn 156 . Mana lagi banyak..bodoh tu simpan skit buat anak cucu cicit piot korang tngok ..nanti..jangn diaorang tumpang bodoh .walaun dngn macai dah la..!!🤣🤣🤣




APA. PINJAM AH LONG LA PULAK NI..


Arina Riana. 


 Muahahah...nak jadi calon KKB tapi hutang Ah long..lpas brtanding kot²  menang boleh la sattle..hutang Ah long dngn peruntukan rakyat kann!?

Pandai² la  korang cari sapa dia..

Macam ni ke nak urus rakyat!?

Dia dari parti Penipu..teett!!

Kahh..kahh..kahh

😂😂





BILA SIFASIK DAN SYAITAN BERGABUNG

 

Ada 3 kejahatan dalam berita ini;




 Che ibrahim


1. Menerima berita dari SI fasik tanpa tabayyun, 

2. Menjadi penyambung lidah syaitan menyebar fitnah, 

3. Merasa diri terlalu suci, bersih dan sempurna sehingga bersangka jahat dengan kalimah madani.




1 MEI KERAJAAN PERPADUAN UMUM KENAIKAN GAJI KAKITANGAN AWAM



 

Mulut Pak Ya ni memang jahat..

 

Pak Ya Siam


Mulut Pak Ya ni memang jahat..



Tapi mulut Pak Ya tak pernah nak menghina rezeki dari Allah yang masuk mulut Pak Ya..


Kalau ubi kayu adalah rezeki maka wajib kita sujud bersyukur kerana itu lah rezeki yang Allah berikan kepada kita..


Saudara kita di G mereka hidup beralaskan zikir demi mengisi perut mereka seharian Ya Allah 😭😭😭..


Sawadee



UBAH TAJUK SKIT... MASA JADI KERAJAAN, PAKAT MAKAN GAJI BUTA...

 Tajuk kena tukar, adjust lain sikit.


Sham Ghaz


“Terengganu ‘Baru’ Tolak Akta Wilayah Laut.”


Haritu masa memerintah 33 bulan Perikatan Nasional tebuk atap semua 18 MP Pas makan gaji buta tak pinda dan ubahsuai akta ni. Termasuk MP Marang.


Kami yg dulu fight utk Royalti Kelantan, Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak dah suarakan minta Terengganu dan Kelantan contohi kebijaksanaan Sabah dan Sarawak dalam kerajaan tebuk atap dulu.


Nasib baiklah BN ditumbangkan oleh PH 2018, hasilnya Kelantan, Terengganu dapat wang hasil Petroleum yang dinafikan sejak tahun 2000 di Terengganu dan sebelum nya di Kelantan. PH tunaikan janji mereka. 


Tapi jika nak harapkan 18 MP PAS 33 bulan jadi Kerajaan Pusat mereka hanya buat pekak badak, syok duduk pegang jawatan Duta Timur Tengah, Menteri, Timbalan dan Pengerusi GLC. 


Padahal tu hanya sementara ja, kita dh agak PN akan tumbang, sebab Kerajaan PN adalah kerajaan yg didirikan dari kelompok2 penyamun yang gila nak berkuasa diketuai Muhyiddin Yassin penipu kata sakit tenat waktu era Ph berkuasa 22 bulan.


Padahal jika 18 MP Pas tegas, solid dan tekan Muhyiddin Yassin lemau untuk keluar Kerajaan PN jika tidak bagi Royalti dan berikan hak Terengganu Kelantan, comfirm Muhyiddin lemau akan akur juga. Sbb dia mmg tamak nak berkuasa! 


Tapi dah Pas lemah, bukan sahaja Royalti, Ruu355 pun tak dpt dibentangkan. 


Pas ni ibarat Gong, bunyi kuat, tapi tgk dalam isi gong tu tiada apa apa. Bila mentadbir Negara, lemah dan tak reti urus Negeri dan Negara, tengok aja 4 negeri mrka tadbir hancur.


Terengganu sendiri pun start panik bila Wang Ehsan/Royalti yg sepatunya dpt RM1.5 Billion, tahun 2023 dpt separuh shja. Separuh lagi terus kepada projek pembangunan yang diuruskan Federal.


Income Terengganu tak sampai 30% mereka cari sendiri, selebihnya bergantung pd dana pusat. Mereka bukan reti tadbir sangat pun. Lebong jah lebih.


Dulu bukan main boros mrka, apabila bajet kena cut, banyak program2 kerajaan ditangguhkan. Apa maknanya tu? 


Maknanya mrka bukan ada otak dan xda skill sangat untuk cari income baru bagi Negeri Terengganu, sebelum ini hanya makan suap shja.


SG


JIKA POLITIK MENCARI KEUNTUNGAN PRIBADI, MAKA TIDAK AKAN KEMANA...KESIAN KAU...


 

NAK SIAPA BERSOLADIRITI....TAK ADA SIAPA PUN YANG AKAN MENYOKONG KAMU.


..

BILA PARTI ISLE BERKUASA DI MAKTAB MAHMUD...IKUT SUKA NAK BUANG STAFF...KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA BAIK...CIKGU CIKGU KUTUK KERAJAAN DAN FITNAH PUN...KEMENTERIAN PENDIDIKAN RELEKS JA...

 

Kecoh di Maktab Mahmud, Kedah. Apabila bos dari parti parti isle, tukar staf sesuka hati




‘SUBSIDI DIESEL BERSASAR ELAK KETIRISAN, PENYELUDUPAN’





Pelaksanaan subsidi diesel dijangka bermula Mei tahun ini sememangnya perlu dilakukan bagi menangani ketirisan dan penyeludupan bahan api itu yang semakin parah dan membimbangkan.

Menurut Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Pulau Pinang, Abshar Nurasyraf, adalah tidak wajar untuk kerajaan meneruskan pendekatan pemberian subsidi sedia ada kerana dilihat tidak adil terhadap golongan sasar, iaitu kumpulan yang sememangnya memerlukan.

“(Selama ini) limpahan manfaat daripada pemberian subsidi secara pukal sejak sekian lama ini, turut dinikmati oleh golongan-golongan yang tidak sepatutnya.

“Selain itu, aktiviti penyeludupan diesel ke dalam pasaran gelap terutama di sempadan negara seharusnya diberikan perhatian serius dan wajar dihentikan kerana kerajaan terpaksa menanggung kerugian (subsidi) yang amat banyak.

“Diesel subsidi seharusnya memberi manfaat kepada nelayan, kelompok golongan rentan dan pengguna yang layak sahaja, tetapi apa yang berlaku ianya telah disalahgunakan oleh pihak tertentu sejak sekiam lama,” katanya ketika dihubungi Suara Keadilan.

Justeru, Abshar menyambut baik langkah kerajaan melaksanakan Sistem Fleet Card yang telah melalui tempoh percubaan agar subsidi disalurkan tepat kepada golongan yang layak.

Selain itu katanya, langkah itu juga dapat memastikan kes ketirisan dan penyeludupan dapat dibendung daripada terus berlaku.

“Bagi saya, seluruh rakyat dan mereka di luar sana perlu faham bahawa subsidi bersasar diesel ini bertujuan untuk mengawal masalah ketirisan dan penyeludupan, bukan bermakna kerajaan ini “berkira” terhadap rakyat atau sebagainya.

“Isu ini sebenarnya telah lama dikaji (disepakati) kerajaan terdahulu tetapi baru sekarang kita ada keberanian untuk melaksanakannya demi kebaikan semua, kerajaan juga mengambil kira keadaan dan waktu yang sesuai,” ujarnya lagi.

Terdahulu, Kementerian Kewangan (MOF) memaklumkan rasionalisasi subsidi diesel akan menggunakan sistem ‘Fleet Card’ yang diedarkan kepada syarikat-syarikat pengangkutan darat terpilih bagi pembelian diesel bersubsidi.

Projek rintis telah digerakkan bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Kerajaan terpaksa memperkenalkan polisi subsidi diesel bersasar apabila mendapati penggunaan diesel meningkat daripada 6.1 bilion liter pada 2019 kepada 8.4 bilion liter 2022 tetapi jumlah kenderaan diesel cuma meningkat 2.4% sepanjang 3 tahun.

Kehilangan diesel bersubsidi yang parah itu membawa kepada peruntukan subsidi pada 2024 sekitar RM20 bilion setahun. Dijangkakan hampir separuh daripada jumlah itu boleh diselamatkan sekiranya sistem baharu subsidi diesel diperkenalkan.


KL20: 12 SYARIKAT MODAL TEROKA ANTARABANGSA TUBUH PEJABAT DI MALAYSIA








 Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan sebanyak 12 syarikat modal teroka antarabangsa akan menubuhkan pejabat dan dana baharu di Kuala Lumpur, dengan aset di bawah pengurusan bernilai berbilion ringgit dan rekod prestasi pelaburan yang cemerlang.

Perdana Menteri (PM) berkata, sejumlah syarikat berteknologi tinggi akan menyediakan kemudahan operasi, penyelidikan dan pembangunan serta ibu pejabat serantau untuk memberikan perkhidmatan ke pasaran Asia dan Asia Tenggara.

Bagi sektor semikonduktor, pegangan besar Malaysia dalam proses akhir telah menjadikannya kondusif untuk meneruskan proses awal yang bernilai tinggi, terutama dalam kategori reka bentuk litar bersepadu.

Untuk tujuan ini, Anwar yang juga Menteri Kewangan mengumumkan rancangan membina taman reka bentuk litar bersepadu terbesar di Asia Tenggara, yang akan menempatkan penyewa utama bertaraf dunia dan bekerjasama dengan syarikat global seperti pereka cip British, Arm Holdings.

“Ini dilakukan dengan sokongan Perbadanan Teknologi Maklumat dan Ekonomi Digital Selangor (SIDEC) dan Kerajaan Negeri Selangor.

“Untuk menjadikan Malaysia sebagai pintu masuk yang sesuai kepada ekonomi utama, kita juga akan menyaksikan sambungan bandar ke bandar antara Kuala Lumpur dan Hangzhou supaya modal, bakat dan akses pasaran tidak lagi menjadi penghalang kepada kejayaan,” kata Anwar ketika berucap merasmikan Sidang Kemuncak KL20 2024 di Kuala Lumpur hari ini.

Perdana Menteri berkata keyakinan yang berterusan daripada pelabur terhadap semua bahagian ekosistem pemula niaga memberi peluang kepada Malaysia untuk mencipta usaha niaga teknologi termaju.

Beliau berkata kerajaan meletakkan Malaysia sebagai paksi kepada peneraju dalam semikonduktor, tenaga bersih, teknologi pertanian dan teknologi kewangan Islam.

Terdahulu Anwar berkata Sidang Kemuncak KL20 2024 dirangka secara strategik untuk memperkenalkan pembaharuan ketara yang bertujuan menarik pelaburan berkualiti dan bernilai tinggi dari seluruh dunia sambil pada masa yang sama memperkasakan usahawan tempatan untuk berkembang ke peringkat global dan merebut peluang yang baru muncul.

Anwar berkata sidang kemuncak itu menandakan usaha menyeluruh kerajaan untuk memangkin ekosistem teknologi.

“KL20 secara strategiknya selari dengan falsafah ekonomi pentadbiran pusat kerajaan ini, di bawah Rangka Kerja Ekonomi MADANI

“(Ini) didukung oleh prinsip bahawa pertumbuhan dan pengagihan ekonomi bergerak seiring dan pelarasan kerajaan mesti sejajar dengan kuasa pasaran,” katanya lagi.


AMK KEDAH SERU NOKTAHKAN MASALAH BEKALAN AIR

 

Kelewatan dua projek menaik taraf Loji Rawatan Air (LRA) Bukit Selambau dan LRA Sungai Limau sememangnya memberi kesan kepada rakyat Kedah.

Sehubungan itu, Pengarah Komunikasi Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Mohammad Fitri Ismail menyeru kerajaan negeri melalui Syarikat Air Darul Aman (SADA) menyelesaikan segera projek sakit itu.

Hal itu katanya, SADA dilihat perlahan dalam mengendalikan projek rawatan air bersih itu sehingga menyukar rakyat Kedah dalam menjalani kehidupan seharian mereka.

Malah beliau yang juga Ketua AMK Merbok, memaklumkan masalah bekalan air itu memberi kesan kepada penduduk Merbok sejak sembilan tahun lalu.

“Ramai terkesan kita faham mungkin tidak dapat diselesaikan pada Raya ini akan tetapi komitmen dan kesungguhan kerajaan negeri itu perlu ada kerana masalah ini sudah berlaku sejak 9 tahun lalu,” katanya kepada Suara Keadilan.

Tambahnya, masalah bekalan air itu bukan sahaja menyukarkan kehidupan seharian malah dibimbangi akan memberi kesan kepada penurunan nilai hartanah di Sungai Petani dan Merbok yang kian meningkat ketika ini.

“Oleh itu, kerajaan negeri perlu ada ikhtizam dan bekerjasama dengan Kerajaan Pusat untuk menyelesaikan masalah ini,” ujarnya.



BANTERAS ISU 3R: MANIVANAN CADANG 10 LANGKAH PERCEPAT SIASATAN POLIS


 

Isu 3R (Agama, Bangsa dan Institusi Raja-Raja) yang dimainkan secara berterusan oleh pihak pembangkang sejak kebelakangan ini tidak boleh dibiarkan sehingga menggoncang pemerintahan negara.

Bagi Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Manivanan Gowin, isu 3R perlu ditangani secara tuntas dan komprehensif oleh pihak polis, termasuk mewujudkan langkah pencegahan tertentu kerana isu itu seolah olah telah dirancang untuk dimainkan secara mengikut agenda tertentu.

Sehubungan itu, Manivanan mengemukakan cadangan 10 perkara yang boleh diperhalusi, diperbaiki atau dipinda mengikut garis panduan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi mewujudkan Prosedur Operasi Piawai (SOP) dalam mempercepatkan proses tindakan PDRM ke atas isu 3R.

“Saya terpanggil untuk mengingatkan semua mengenai komitmen Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menangani isu 3R ini.

“Pada 11 Julai 2023, beliau mewakili Kerajaan Madani memberi amaran terakhir kepada mana-mana pihak yang memainkan
sentimen 3R sehingga melanggar undang-undang dan mencabar Perlembagaan.

“Selaras dengan komitmen tersebut, saya ingin mencadangkan kepada Ketua Polis Negara Malaysia (KPN), Tan Sri Razarudin Husain dan PDRM agar menyediakan Tatacara Pengendalian Piawai (TTP) atau SOP untuk menyiasat kes melibatkan isu 3R ini,” katanya dalam satu kenyataan.

10 perkara yang dicadangkan itu antaranya, Mewujudkan Jabatan Siasatan Jenayah 3R untuk menyiasat kes 3R; PDRM menyediakan senarai kesalahan – kesalahan kes 3R yang boleh dikenakan tindakan (segera); PDRM bertindak melalui maklumat pertama atau maklumat awal untuk mempercepatkan siasatan; PDRM membuka kertas siasatan sejurus memperoleh maklumat pertama atau maklumat awal.

“PDRM juga dicadang memulakan siasatan walaupun tanpa laporan rasmi atau laporan polis

“Siasatan diselesaikan dalam tempoh 7 hari setelah kenyataan 3R dilakukan.

“PDRM juga perlu mengeluarkan kenyataan media awal dalam tempoh 3 hari setelah kenyataan 3R dilakukan (bagi mengelakkan kekeliruan rakyat berpanjangan,” katanya.

Manakala selepas siasatan, kata mantan Ahli Parlimen Kapar itu, PDRM perlu mengeluarkan kenyataan media susulan dalam tempoh 7 hari; Kertas siasatan dirujuk kepada Ketua Peguam Negara dalam tempoh 10 hari setelah kenyataan 3R dilakukan dan sekiranya terdapat bukti yang kukuh wajar dirujuk ke Mahkamah dalam tempoh 14 hari setelah kenyataan 3R dilakukan.

“Cadangan sebegini boleh diperhalusi, diperbaiki atau dipinda mengikut garis panduan PDRM.

“Sebalik baiknya, pihak KPN dan PDRM terlibat dalam sesi dialog untuk merangka suatu arahan kerja dan garis panduan terperinci, untuk siasatan dan tindakan yang perlu diambil menurut pendekatan yang seragam dan konsisten dalam menangani isu 3R,” ujarnya.

Manivanan yang juga seorang peguam yakin cadangan beliau itu mampu dipraktikkan dan tidak bercanggah dengan mana-mana peruntukan undang-undang Malaysia sedia ada seperti Akta Polis 1967 dan Kanun Tatacara Jenayah.

“Isu 3R yang menyentuh sensitiviti kaum, agama dan raja, sekiranya tidak dibendung akan memudaratkan dan mengugat ketenteraman awam, mengganggu keamanan, keharmonian serta keselamatan negara.

“Dulunya isu 3R hanya hangat semasa musim pilihanraya tetapi kini merebak sehingga ke musim perayaan.

“Maka, satu pendekatan berstruktur melalui SOP untuk menyiasat kes 3R wajar disyorkan untuk kebaikan bersama, demi bangsa dan negara,” katanya lagi.