Belanjawan 2013: Perbendaharaan mengakui ketepatan anggaran kos program Pakatan Rakyat

Saiz Teks: A A A

Belanjawan 2013: Perbendaharaan mengakui ketepatan anggaran kos program Pakatan Rakyat

Kenyataan Dato’ Seri Husni Hanadzlah, Menteri Kewangan II yang disiarkan oleh The Sun disambut baik oleh Jawatankuasa Manifesto dan Dasar Pakatan Rakyat yang bertanggungjawab merangka Belanjawan Pakatan Rakyat 2013.
Ia mengesahkan bahawa Kerajaan Persekutuan memandang serius segala cadangan dan penyelesaian ekonomi yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat. Ini membayangkan juga bahawa keupayaan pentadbiran Pakatan Rakyat dan kemampuannya merancang ekonomi negara turut dihormati dan digeruni oleh Barisan Nasional.
Oleh sebab itulah, sepanjang bermulanya persidangan Parlimen sesi ini, ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional lebih gemar menghabiskan masa yang diperuntukkan membahaskan Belanjawan Pakatan Rakyat 2013. Mereka lebih takutkan pengaruh dan perbandingan dasar yang dibawa oleh Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 sehingga mereka mengabaikan terus belanjawan yang dibentangkan Perdana Menteri sendiri.
Tidak cukup dengan itu, menteri-menteri kanan seperti Dato’ Seri Husni Hanadzlah sendiri mengerah kakitangan awam di Perbendaharaan dan jabatan-jabatan lain bekerja lebih masa untuk mencari bidasan bagi menjawab cadangan dasar yang dibuat Pakatan Rakyat, seperti yang dibacakan oleh beliau semalam.
Walaupun ini satu perkembangan yang baik, kami ingin mengingatkan bahawa kerahan seluruh jentera kerajaan untuk mencari bidasan kepada cadangan dasar Pakatan Rakyat adalah satu salahguna kuasa berbentuk partisan, memandangkan perkara-perkara berikut:
1. Jawatankuasa Manifesto dan Dasar Pakatan Rakyat tidak diberikan akses sama sekali kepada semua data, angka dan statistik yang diperlukan sepenuhnya untuk membuat unjuran yang membolehkan kami berdepan dengan pukulan curi seperti yang dibuat oleh Dato’ Seri Husni hanadzlah
2. Jawatankuasa Manifesto dan Dasar Pakatan Rakyat hanya dianggotai oleh 12 orang dan dibantu oleh sekumpulan sukarelawan yang kecil berbanding keseluruhan jentera kerajaan
3. Jabatan dan jentera kerajaan seperti pegawai-pegawai Perbendaharaan tidaklah boleh diarah untuk menjadi kakitangan parti pemerintah seperti Umno dalam menjawab cadangan-cadangan dasar. Tugas itu wajiblah dipikul oleh kakitangan ibupejabat Umno sendiri, seperti yang diamalkan oleh Pakatan Rakyat
Oleh yang demikian, untuk merancakkan lagi amalan demokrasi di negara ini, kami mengesyorkan supaya sebuah Pejabat Belanjawan Parlimen yang bebas dan tidak berpihak ditubuhkan. Pejabat ini bertanggungjawab menyediakan analisis perbelanjaan/belanjawan dan maklumat ekonomi kepada ahli-ahli parlimen secara objektif supaya perbahasan dasar dan keputusan kewangan boleh dibuat secara telus, bebas dan tepat.
Pun begitu, analisa yang dibuat oleh Perbendaharaan dan digunakan oleh Dato’ Seri Husni Hanadzlah sebagai bidasan ternyata memakan diri sendiri kerana ia mengesahkan bahawa anggaran kos yang digunakan oleh Pakatan Rakyat bagi membiayai program-program ekonominya adalah tepat.
Angka-angka anggaran kos bagi program-program Pakatan Rakyat seperti yang diumumkan Perbendaharaan adalah hampir sama dengan angka-angka anggaran yang digunakan Pakatan Rakyat selama ini. Malah, angka-angka terbaru mengikut analisa Perbendaharaan dan digunakan oleh Dato’ Seri Husni Hanadzlah adalah jauh berbeza dengan pelbagai angka yang digunakan oleh Barisan Nasional sebelum ini.
Kami merumuskan perbandingan kos ini di dalam Jadual 1 seperti berikut:
PROGRAM PAKATAN RAKYAT
ANGGARAN PR (RM bilion)
ANGGARAN PERBENDAHARAAN[2] (RM bilion)
ANGGARAN BN TERDAHULU[3]
Menghapuskan tol
6.0
6.0
50.0
Kos menyediakan pendidikan percuma
4.0
5.0
18.5
Kos menghapuskan hutang PTPTN
2.0
Tidak diperincikan, tetapi RM30b boleh dibayar dalam tempoh 20 tahun pada kos RM2b setahun
Pelarasan gaji kakitangan awam untuk melaksanakan gaji minima RM1,100
2.0
4.4

Tidak dinyatakan
Caruman Wanita Nasional
3.0
Tidak dibantah, maknanya bersetuju
Tidak dinyatakan
Bonus Warga Emas
3.0
Tidak dibantah, maknanya bersetuju
Tidak dinyatakan
Kenaikan royalti 20% kepada negeri-negeri pengeluar minyak
12.5
Tidak dibantah, maknanya bersetuju
12.5
Pengurangan duti eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta
2.0
Tidak dibantah, maknanya bersetuju
8.0
Jadual 1: Perbandingan anggaran kos tahunan program-program Pakatan Rakyat
Mengambil kira bahawa Perbendaharaan telah diarahkan supaya mengkaji cadangan dasar Pakatan Rakyat dan setiap anggaran kos dengan teliti, angka-angka yang dikeluarkan oleh Perbendaharaan menunjukkan bahawa ia (Perbendaharaan) bersetuju dengan anggaran kos yang dibuat oleh Pakatan Rakyat selama ini. Malah, ia juga membuktikan bahawa segala angka yang digunakan oleh pimpinan Barisan Nasional selama ini adalah tidak tepat dan cubaan menakut-nakutkan rakyat semata-mata.
Jawapan kami kepada persoalan-persoalan khusus yang ditimbulkan oleh Dato’ Seri Husni Hanadzlah adalah seperti berikut:
1. Peruntukan RM56 bilion bagi gaji kakitangan awam akan menyebabkan 72,000 kakitangan awam hilang pekerjaan.
Pakatan Rakyat telah menjelaskan bahawa kenaikan peruntukan gaji kakitangan awam sebanyak RM4 bilion atau purata 8% adalah mencukupi bagi menampung kenaikan gaji semua kakitangan awam, dengan syarat peruntukan bagi gaji ditambah dan peruntukan bagi faedah-faedah bukan kewangan berjumlah RM1 bilion disemak semula untuk menjimatkan kos.
Pakatan Rakyat percaya bahawa kenaikan peruntukan sewajarnya diagihkan terus dalam bentuk penggajian kepada kakitangan awam, bukannya tenggelam di dalam kenaikan kos bukan gaji yang disembunyikan di dalam angka besar.
Lagipun, rekod pentadbiran Pakatan Rakyat menunjukkan bahawa tidak ada seorang pun kakitangan awam yang terpaksa diberhentikan apabila Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran di negeri-negeri Kelantan, Terengganu, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor. Malah, bonus tahunan yang dinikmati di negeri-negeri seperti Selangor dan Perak adalah lebih baik berbanding bonus persekutuan.
2. Tiada peruntukan dibuat bagi dasar-dasar tertentu.
Dato’ Seri Husni Hanadzlah menuduh kononnya tiada peruntukan dibuat bagi membiayai pembatalan PTPTN, penghapusan tol, Bonus Warga Emas dan pelaksanaan gaji minima RM1,100 kepada kakitangan awam.
Sebenarnya, peruntukan sepenuhnya telah dibuat di dalam Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 bagi program-program, seperti yang diperincikan di dalam Jadual 2:
PROGRAM PAKATAN RAKYAT
ANGGARAN KOS (RM bilion)
Menghapuskan tol
6.0
Kos menyediakan pendidikan percuma
4.0
Kos menghapuskan hutang PTPTN
2.0
Pelarasan gaji kakitangan awam untuk melaksanakan gaji minima RM1,100
2.0
Caruman Wanita Nasional
3.0
Bonus Warga Emas
3.0
Kenaikan royalti 20% kepada negeri-negeri pengeluar minyak
12.5
Pengurangan duti eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta
2.0
Suntikan dana perumahan rakyat melalui Perbadanan Perumahan Negara
5.0
Elaun khas perguruan RM500 sebulan
2.4
JUMLAH
41.9
Jadual 2: Peruntukan Belanjawan Pakatan Rakyat 2013

Peruntukan ini dibuat dengan mengambil kira bahawa potensi penjimatan dengan menghapuskan rasuah, ketirisan dan kronisme adalah besar dan mampu membiayai program-program tersebut.
Berdasarkan Belanjawan BN 2013, perbelanjaan-perbelanjaan berikut adalah perbelanjaan berbentuk perolehan, agihan melalui sistem tidak telus yang ditentukan oleh kerajaan atau pun caj hutang akibat keborosan berhutang – yang berpotensi untuk dipotong atau dijimatkan melalui pentadbiran yang telus:
JENIS PERBELANJAAN YANG DIKAWAL KERAJAAN SETIAP TAHUN
PERUNTUKAN (RM bilion)
Belanja Mengurus: Perkhidmatan dan Bekalan
33.7
Belanja Mengurus: Pembelian aset
1.1
Belanja Mengurus: Caj Perkhidmatan Hutang
22.2
Belanja Mengurus: Subsidi dan Bayaran Tetap
37.6
Belanja Mengurus: Kos perolehan badan kerajaan melalui geran kerajaan
7.0
Belanja Mengurus: Lain-lain
14.8
Belanja Pembangunan: Projek, infrastruktur, suntikan dan lain-lain
50.0
Perbelanjaan perolehan, kontrak dan pelaburan oleh PETRONAS dan syarikat-syarikat kerajaan
50.0
JUMLAH
216.4
Jadual 3: Perbelanjaan tahunan yang dikawal kerajaan persekutuan
Atas sasaran penjimatan 20% ke atas semua perbelanjaan tahunan yang dikawal kerajaan persekutuan ini dengan menghapuskan pembaziran, menghentikan ketirisan dan mencegah rasuah, Pakatan Rakyat percaya potensi peruntukan yang boleh digunakan untuk membiayai program pro-rakyat adalah RM43 bilion. Jumlah ini lebih tinggi dari kos untuk menampung program-program Pakatan Rakyat yang dimasukkan di dalam Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 iaitu RM41.9 bilion.
Lagipun, kerajaan-kerajaan Pakatan Rakyat telah membuktikan bahawa penjimatan 20% ke atas perbelanjaan kerajaan boleh dicapai. Kerajaan Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim misalnya telah mencatatkan penjimatan 24% atau RM106 juta bagi kontrak-kontrak kejuruteraan awam dalam tempoh 9 bulan pertama 2012.
Penjelasan panjang lebar ini selari dengan anggaran kos yang dibuat oleh Perbendaharaan mengenai program-program Pakatan Rakyat. Batu penghalang kepada pelaksanaan program-program pro-rakyat adalah keborosan dan kecenderongan Barisan Nasional bergelumang dengan rasuah.

Jawatankuasa Dasar & Manifesto Pakatan Rakyat
Rafizi Ramli
Pengarah Strategi KEADILAN
Liew Chin Tong
Ahli Parlimen Bukit Bendera
Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Dr Dzulkifly Ahmad
Ahli Parlimen Kuala Selangor
11 Oktober 2012

Tapak pasar malam tak cukup, Nong Chik abai peniaga Melayu

Saiz Teks: A A A

Tapak pasar malam tak cukup, Nong Chik abai peniaga Melayu

 

KUALA LUMPUR 10 Oktober: Tapak baru pasar malam Kampung Kerinchi tidak mencukupi untuk menampung lebih 60 peniaga, kata Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.




“Hanya ada 30 tapak disediakan DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur). Sedangkan pasar malam Kampung Kerinchi ada lebih 60 peniaga. Dan tapak yang disediakan hanya untuk jualan produk kering. Ini tidak menyelesaikan masalah yang dihadapi peniaga,” kata Izzah kepada Keadilan Daily.
Beliau merujuk kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin bahawa peniaga pasar malam Kampung Kerinchi dipindahkan ke tapak berhampiran stesen LRT Universiti.


Tambah Izzah, pemakluman lewat kepada peniaga itu semalam menyebabkan perniagaan mereka terjejas kerana pendapatan mereka bergantung sepenuhnya kepada jualan di pasar malam.
“Kenapa tak maklumkan awal. Raja Nong Chik tak layan aduan sebelum ini. Ini menganiaya mereka. Peniaga pasar malam Kampung Kerinchi bukan pengemis,” tegas Izzah.



Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan akan bertemu dan menghantar surat secara rasmi kepada Perdana Menteri bagi membawa aduan 54 peniaga Kompleks Niaga Utama (KNU) yang akan dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembangunan UDA di Bangsar Utama.


“Kita jumpa Menteri (Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar), dia tak layan. Datuk Bandar DBKL pun tak dapat jumpa. Jaddi kita putuskan untuk jumpa Perdana Menteri terus. Ini isu penting,” tegas beliau.

Kes NFC: Shahrizat kelu, gagal jawab soalan peguambela

KUALA LUMPUR 10 Oktober: Bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil kelu dan beberapa kali gagal menjawab soalan mahkamah hari ini berhubung kes skandal penyelewengan National Feedlot Corporation (NFC).

Wakil peguambela, Ranjit Singh dalam hujah balasnya bertanya dari aspek keluar
ga hingga ke isu dokumen berkaitan perniagaan suaminya.

“Setuju atau tidak, interaksi antara pasangan suami isteri itu penting sebagai pembangunan keluarga?,” soal Ranjit.

“Apakah anda sebagai Menteri Pembangunan Wanita mengaplikasikan prinsip itu?,” soal Ranjit lagi.

Shahrizat kemudian meminta Ranjit mengulangi soalan tersebut beberapa kali dan tidak menjawab seperti yang diarah.

Ranjit turut mempersoal kelayakan anak Shahrizat yang berkelulusan teknologi maklumat tetapi menjalankan bisnes jutaan ringgit dalam bidang pertanian.

Shahrizat memberitahu Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Vazeer Alam Mydin Meera bahawa beliau tahu anaknya bekerja di Phileo Damansara tetapi tidak tahu apa pekerjaan anaknya.
“Tidakkah anda malu yang telah tersebar di seluruh negara bahawa suami anda mengambil wang dan menyebabkan kerugian besar?” soal Ranjit.

Shahrizat dalam keadaan tertekan menjawab “Tidak”.
Shahrizat merupakan pihak pendakwa manakala Pengarah Strategi, Rafizi Ramli dan Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin dinamakan sebagai defendan.

NFC dipengerusikan suami Shahrizat, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail manakala tiga anak beliau adalah pemegang saham dan pengarah di dalam syarikat Agro-Science Industry Sdn Bhd, syarikat induk yang memiliki hampir kesemua saham terbitan NFC dengan satu saham ‘preference’ dipegang kerajaan Malaysia.

AES untuk rompak duit rakyat, bukan kurangkan kemalangan


AES untuk rompak duit rakyat, bukan kurangkan kemalangan

(Oleh Sidiqin Omar)
KUALA LUMPUR 11 Oktober: Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bukan cara yang betul untuk mengurangkan kes kemalangan jalan raya sebaliknya hanya helah kerajaan untuk mengaut duit rakyat.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian mempersoal tindakan kerajaan BN menguatkuasakan sistem saman trafik elektronik ketika rakyat sedang menghadapi kemelut kenaikan kos hidup.
“Kalau nak kurang kemalangan jalan raya, bukan dengan menggunakan sistem AES. Kerajaan gunakan dua syarikat yang rapat dengan Umno dan MCA untuk menggalakkan kutipan saman.
“Ini membebankan rakyat,” kata Hee ketika ditemui di lobi Parlimen.

Beliau berkata demikian merujuk kenyataan Timbalan Menteri Pengangkutan, Abd Rahim Bakri bahawa semua imej yang dirakam kamera itu sedang dalam proses semakan dan pengesahan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum saman dikeluarkan.
“Syarikat yang membuat kutipan saman boleh buat ‘untung’. Jika saman kurang lima juta, syarikat tersebut dapat RM16 bagi setiap saman.
“Kalau saman lebih lima juta, syarikat akan berkongsi 50/50 dengan jumlah maksimum RM270 juta. Dari jumlah RM270 juta, dua syarikat tersebut akan mendapat 7.5 peratus dari keseluruhan kutipan saman.

“Pesalah trafik pula dipaksa menjelaskan saman dalam tempoh lima hari,” jelasnya.
Hee kesal dengan sistem saman yang tidak adil kepada pengguna jalan raya. Katanya, pesalah perlu dirujuk kepada mahkamah untuk membuat rayuan. Manakala saman pula dikeluarkan oleh bahagian trafik PDRM.

“Bayaran saman dikutip oleh kontraktor. Saman dikeluarkan oleh trafik dan rayu kepada mahkamah. Tiga pihak yang berbeza untuk bayar atau rayu. Ini menganiaya rakyat,” tegasnya.
Sebelum ini, KEADILAN mendedahkan kutipan saman jalan raya akan dikongsi antara kerajaan dengan dua syarikat pengendali AES, Beta Tegap Sdn Bhd dan Ates Sdn Bhd, yang mana kedua-dua syarikat itu mensasarkan 10 juta saman dikeluarkan setahun, lapor akhbar The Edge.