Norman Daud
Saya ingin menjawab pertanyaan rakan fb saya berkenaan berlaku ketirisan sebanyak RM48 bilion di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tuduhan ini cepat tersebar, namun sayangnya tidak disertakan dengan kefahaman terhadap apa yang sebenarnya dilaporkan oleh pihak berwajib. Adalah penting untuk kita mengangkat semula fakta yang sahih agar rakyat tidak terus dikelirukan.
Pertama sekali, jumlah RM48.873 bilion yang dipetik dalam pelbagai kenyataan politik bukanlah angka ketirisan atau penyelewengan. Ia sebenarnya merujuk kepada jumlah keseluruhan nilai program, projek dan aktiviti yang diaudit oleh Jabatan Audit Negara dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Tahun 2022 Siri 2, yang dikeluarkan pada tahun 2025.
Ketua Audit Negara sendiri, Datuk Seri Wan Suraya Wan Mohd Radzi, telah menjelaskan secara terbuka bahawa jumlah tersebut bukan menunjukkan duit negara yang hilang, tetapi melibatkan keseluruhan skop audit yang dibuat ke atas tujuh kementerian Persekutuan. Laporan ini merangkumi aspek seperti kelemahan dalam pelaksanaan, kelewatan projek, pemantauan yang tidak efektif dan keperluan penambahbaikan dalam kawalan dalaman. Ia bersifat penambahbaikan, bukan pendedahan penyelewengan.
Audit LKAN 2/2025 menonjolkan tiga kelemahan serius utama antara berikut:
1. FELCRA Berhad – pengurusan pajakan empat ladang sawit di Sabah dan Kelantan bernilai RM241.76 juta antara 2022 hingga 2024. Didapati kelemahan dokumentasi dan penilaian risiko tidak mencukupi .
2. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – tiga tender berjumlah RM58.45 juta diluluskan tanpa syor dari jawatankuasa teknikal atau kewangan .
3. Tentera Darat Malaysia (Gempita) – tidak mengenakan penalti RM162.75 juta berkaitan lewat penghantaran, RM1.42 juta atas kelewatan servis, dan pembelian nilai RM107.54 juta dibuat secara pecah kecil tanpa kawalan dalaman yang betul .
Selain itu, audit juga menegur kelemahan dalam pelaksanaan subsidi minyak masak oleh KPDN, termasuk kegagalan memastikan bantuan sampai kepada golongan sasar dan pengurusan kuota yang tidak cekap .
Kemudian, prosedur Perolehan Pre‑Qualification (Pre‑Q) dianggap mempunyai risiko tinggi manipulasi; audit menyarankan kaedah tender terbuka untuk lebih telus .
Lebih penting, sebahagian besar daripada isu yang diaudit tersebut adalah projek-projek warisan, yang telah bermula sebelum kerajaan Madani mengambil alih pentadbiran. Namun, kerajaan hari ini tidak menyorokkan laporan ini malah membentangkannya kepada umum dan mengambil tindakan susulan yang telus.
Setakat Jun 2025, kerajaan telah berjaya memulihkan sebanyak RM157.73 juta melalui kutipan penalti, tunggakan sewa, cukai tertunggak dan pelbagai tindakan pembetulan lain. Sebanyak 44 isu telah dimasukkan ke dalam Papan Pemuka Dalam Talian Ketua Audit Negara, untuk dipantau dan ditindak oleh kementerian dan agensi yang terlibat.
Semua ini membuktikan bahawa kerajaan hari ini bukan sahaja telus, malah bersedia memperbetul kelemahan yang diwarisi dan yang sedang berlaku. Ini berbeza dengan pendekatan sesetengah pihak sebelum ini yang cenderung menyembunyikan dapatan audit, atau menangguhkan pembentangan laporan penting di Parlimen.
Kerajaan Madani telah menetapkan prinsip bahawa integriti dan kebertanggungjawaban adalah asas dalam pentadbiran. Laporan audit bukanlah untuk dijadikan alat politik, sebaliknya menjadi panduan untuk penambahbaikan sistem dan tadbir urus negara.
Justeru, adalah tidak adil dan tidak bertanggungjawab untuk menuduh secara sembrono bahawa berlaku ketirisan RM48 bilion, apatah lagi jika ia berpaksikan kepada laporan yang telah diperjelaskan secara rasmi oleh Jabatan Audit Negara.
Sebagai rakyat yang mahu melihat negara ini maju dengan budaya politik yang lebih cerdik dan sihat, marilah kita berhujah dengan fakta, bukan persepsi. Kebenaran itu tidak perlu dihias dengan tuduhan cukup sekadar diangkat dengan ketelusan dan tanggungjawab.