HERO CARUT MALAYA- PALA BAPAK- AJAK DEBAT PENAKUT


 

DULU LAIN SEKARANG LAIN- MANIFESTO ADALAH RAHSIA.


 

KEH..KEH..KEH...WOIII...MENGARUT APA NI LEBAIIIII.....


 

CALON BUKAN ISLAM JADI PENGERUSI TAHFIZ




 Dalil membolehkan calon beragama Hindu jadi Pengerusi Pusat Tahfiz Al-Quran dah keluar? Biar betul? 


#PASik

WALAUN DOK JAJA RAFIZI NI KAKI FOMULA. TERMASUK MB "PALA BAPAK"...SANUSI. BILA AJAK DEBAT PAKAT PAKAT PENAKUT.



Rafizi Ramli


 Saya dah hantar surat kepada @syahirnomic 


Dari mantan menteri ekonomi PN ke panglima PN ke ekonomis teknokrat paling cerdik PN - semua tidak berani bentang agenda ekonomi mereka.


Pantun balas:


“Nak ke bulan konon nak menang

Perancangan rakyat tak keruan sembang kencang”


KISAH YB FAHMI DI MASJID NURUL YAKIN.



 Dia macam ini. Ceritanya siang tadi YB Fahmi Fadzil datang singgah di Masjid Nurul Yaqin Sri Kundang untuk solat Zohor kerana ada program berdekatan. 



Sebelum solat berjemaah, seorang AJK masjid mendekati YB dan duduk bersila di sebelah beramah mesra.

.

Selesai solat dan bacaan doa, secara tiba-tiba AJK masjid ini meminta YB sebagai Menteri Komunikasi dan Digital memberi penjelasan tentang isu pembatalan konsert Good Vibes.


Jadi YB pun bercakap menerangkan tentang fungsi PUSPAL mengawal selia konsert-konsert melibatkan artis dari luar negara. 

.

PUSPAL, tambah YB menteri adalah satu badan melibatkan 16 agensi kerajaan termasuk PDRM dan Jakim untuk meluluskan apa sahaja aktiviti penfileman dan konsert dari luar negara.

.

YB Fahmi menerangkan beliau tiada dalam PUSPAL dan tidak dimaklumkan tentang penganjuran konsert Good Vibes 2023.

.

Jelas YB Fahmi, permohonan penganjur pada mulanya ditolak tetapi selepas mendapat jaminan dari pihak penganjur bahawa konsert akan patuh mengikut garis panduan ditetapkan, barulah PUSPAL beri kelulusan.

.

Tapi lain jadinya. Artis luar negara buat hal melanggar peraturan seperti termaktub dalam perjanjian. 

.

Kejadian berlaku sekitar jam 1-2 pagi. Sebelum video tak senonoh itu tular di media sosial, kumpulan artis itu telah cabut lari ke luar negara pada jam 4 pagi. 

.

Dan ketika video mula tular sekitar 10-12 jam selepas kejadian, YB Menteri dimaklumkan dan telah memanggil syarikat penganjur batalkan serta merta konsert tersebut kerana melanggar peraturan PUSPAL.

.

Kata YB Fahmi, syarikat penganjur akan mengambil tindakan saman terhadap kumpulan terbabit kerana menyebabkan kerugian berbelas juta ringgit.

.

Akhir sekali, YB Menteri KKD nyatakan telah berbincang dengan Ketua Setiausaha Kementerian (KSU) untuk mengambil langkah-langkah pencegahan agar kejadian sama tidak berulang.

.

Apa yang saya faham, peraturan dan syarat-syarat PUSPAL akan diperketatkan.

.

Saya saksi dari mula YB Fahmi Fadzil masuk ke dalam dewan solat sehinggalah beliau keluar dari masjid.

.

Tiada satu pun patah perkataan dan ayat berunsur politik saya dengar keluar dari mulut YB. Hanya penjelasan berkaitan isu Good Vibes 2023 seperti diminta AJK masjid. 

.

Tapi tak sampai beberapa jam kemudian, page N13 Kuang buat sebaran palsu dan memfitnah YB Fahmi. 

.

Tapi alhamdulillah, ketua kampung yang berada dalam wasap group masjid, telah kongsikan video dan gambar cerita sebenar dan berjaya mengekang gelombang fitnah yang cuba dihasilkan.

.

Baru tadi ketua kampung maklumkan kepada saya, isu ini telah reda dengan pantas. Fitnah ini gagal mempengaruhi penduduk Kuang malah menambahkan lagi kebencian mereka kepada pihak pemfitnah.

.

Saya letih dengan tak cukup tidur bekerja uruskan banyak program komuniti rasa stress nak tepis fitnah ini. Benda simple macam ini pun mereka boleh jadikan modal fitnah. 

.

Teruk sangat dah takde point nak burukkan kerajaan sampai sanggup cipta fitnah. Apa punya perangai busuk hati, tak tahulah saya.


Syafiq Naqman



PULAK DAH. TAPI HANGPA DOK KUTUK RAFIZI MACAM MACAM. AJAK DEBAT PENAKUT.

 

Aku syak cip lebai yang keluar fatwa larang syahir debat.

😂😂😂😂




MAHIADDIN LANGGAR GARISAN MERAH 3R, TINDAKAN JUGA HARUS DIAMBIL TERHADAPNYA

 

Teliti apa yang Pengerusi PN, Mahiaddin Md Yasin sentuh dalam kempen ceramahnya semalam ini.

Adalah jelas beliau telah menyentuh dan membuat tuduhan berkaifan isu 3R dalam kempen politiknya.

Berikut adalah apa yang disentuh dan dituduh Mahiaddin itu:-

Pengerusi PN itu mendakwa kerajaan perpaduan sebenarnya ditadbir “bukan Melayu” susulan tiada rayuan di mahkamah berhubung isu kalimah Allah.

Mahiaddon mendakwa, ketika menggalas tugas sebagai menteri dalam negeri, beliau menerima tekanan daripada DAP untuk tidak mengemukakan rayuan dalam kes tersebut.

“Semasa saya menjadi menteri dalam negeri di bawah kerajaan PH, saya menggesa mereka merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi mengenai hak wanita Sarawak menggunakan kalimah Allah.

“Di sebalik Anwar ada anggota parti DAP, saya tahu kerana sebelum ini kita didesak tidak akan rayu,” katanya dalam ceramah jelajah Perikatan Nasional di Kapar.

Berita penuhnya di sini – https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2023/07/30/tarik-rayuan-kalimah-allah-kerajaan-anwar-ditadbir-bukan-melayu-dakwa-muhyiddin/

Berdasarkan apa yang disebut Mahiaddin dalam ceramahnya itu, tidak dinafikan lagi beliau dengan sengaja telah menyentuh isu 3R dalam ceramah politiknya.

Bahkan aspek 3R yang disentuhnya adalah dua iaitu agama dan kaum apabila terus mempertikaikan isu rayuan berkaitan kalimah Allah itu, walhal ia sudah banyak kali diberi penjelasan oleh kerajaan.

Dalam penjelasannya sebelum ini, Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri berkata, tindakan kerajaan menarik balik rayuan keputusan Mahkamah Tinggi berhubung penggunaan kalimah Allah bertujuan untuk mengelak percanggahan dengan ketetapan Majlis Raja-Raja.

Beliau berkata, pihaknya merujuk kepada Yang di-Pertuan Agong dan Seri Paduka telah beri pandangan supaya semua keputusan harus terikat dengan keputusan Majlis Raja-Raja iaitu kalimah Allah tidak boleh digunakan di Semenanjung dan kelonggaran diberi hanya untuk Sabah serta Sarawak.

Anwar menambah, penarikan rayuan tersebut memberi ruang kepada kerajaan untuk menambah baik ketetapan berkaitan kalimah Allah selaras pandangan dan nasihat Peguam Negara.

Dalam hal ini, Mahiaddin secara terbuka dan berniat jahat turut menyentuh isu kaum dalam ucapannya yang menyentuh isu kalimah Allah apabila menuduh kerajaan perpaduan pimpinan Anwar sebenarnya ditadbir oleh “bukan Melayu”.

Apakah Mahiaddin buta dan tidak pandai mengira berapa jumpa menteri Melayu/Islam dalam kabinet berbanding bukan Melayu?

Berikutan sentuhan Mahiaddin dalam isu 3R ini, bahkan dua aspek sekaligus iaitu agama dan kaum telah disentuhnya, di sebalik kerajaan dan pihak polis telah berkali-kali memberi amaran melarangnya, maka tunggu apa lagi?

Selepas Sanusi Md Nor, kini Mahiaddin juga perlu disiasat dan patut segera didakwa di mahkamah.

Mahiaddin felah melanggar garisan merah yang ditetapkan oleh pihak polis. – ShahbudinHusin 31/07/2023.




RAMALAN ORANG SAKIT HATI,TAK ADA PENDIRIAN DAN JADI DJ RADIO

 



Pendapat KJ berbeza dari pendapat Mahiaddin. KJ berpendapat PH akan menang jika peratusan keluar mengundi adalah tinggi atau seperti biasa.


Sebaliknya kalau peratusan menurun, mungkin PN boleh buat kejutan. Ini kerana katanya, dijangkakan 5% peralihan undi Melayu daripada PN ke PH-BN.


Ulasan aku, jangkaan ini dibuat berdasarkan PRU15 tempohari. Malangnya situasi banyak berbeza kini. Dalam tempoh 8 bulan ini, banyak tuduhan PN yang berjaya dibuktikan sebagai fitnah. 


Sentimen pengundi atas pagar agak berbeza kini setelah melihat kesungguhan. DS Anwar bekerja dan juga faktor inflasi yang semakin rendah serta harga barangan yang kian menurun.


Kedua, faktor penghinaan terhadap Sultan Selangor juga tidak diambil kira. KJ, Syahril dan pemimpin PN yang lain fikir Melayu Selangor tak kisah jikalau Sultan mereka diremehkan.


Ketiga, aku melihat jangkaan KJ ini dibayangi emosi kerana kelihatannya KJ mahu UMNO gagal. KJ fikir Zahid akan disingkirkan jika UMNO terus gagal.


Sebaliknya jika BN berjaya bantu PH kekal di Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan, Zahid akan semakin kuat dan peluang KJ kembali ke pangkuan UMNO terpadam.


Apa lagi jika BN berjaya bentuk kerajaan di Kedah,  Kelantan dan Terengganu. Pasti KJ boleh bersara dari politik dan teruskan kerjaya sebagai penyampai radio selamanya.


Kesimpulannya, ramalan KJ ini separuh masak. Tak mengambil kira fakta. Ia bukan ramalan sebaliknya lebih kepada apa yang KJ harapkan berlaku dalam PRN nanti. Guane boh?


 

Raja Gelap 


.


Manifesto turun kos hidup: Zaman PN Mahiaddin buat apa?



 



Menteri Ekonomi Mohd Rafizi Ramli membidas 'manifesto' Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Mahiaddin Yassin untuk turunkan kos sara hidup.



Menurut Rafizi, kenyataan Mahiaddin yang dianggap sebagai sebahagian manifesto Pilihan Raya Negeri (PRN) PN itu dilontarkan tanpa menjelaskan secara terperinci bagaimana ia bakal dilaksanakan.



Tidak sekadar itu, Rafizi menyifatkan Mahiaddin seolah-olah tidak menyedari bahawa kadar inflasi di Malaysia sudah pun turun selama enam bulan berturut-turut.



"Komponen penting untuk mengawal harga barang adalah dengan menambah bekalan.

"Nak turunkan harga, perlu tambah bekalan. Tambah bekalan bukan macam petik lalang tepi jalan,"{ katanya dalam ciapan di Twitter pada Ahad.



Mahiadin melalui laporan media baru-baru ini berkata, akan memberi tumpuan menyelesaikan masalah kenaikan kos sara hidup termasuk isu lonjakan harga barang dan inflasi dalam manifesto PRN gabungan itu di enam negeri.



Menurutnya, antara fokus dalam kempen kali ini adalah masalah pekerjaan, pendapatan rakyat yang masih rendah, kesihatan, pendidikan, perumahan, isu perubahan iklim, alam sekitar dan infrastruktur.



Dalam pada itu, Rafizi berkata semua yang dinyatakan Mahiaddin sedang dalam perhatian dan usaha kerajaan yang serius.



Di pihak kementeriannya sendiri, Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) diperkenalkan bagi melipatgandakan infrastruktur dan kemudahan pertanian moden untuk membantu meningkatkan ekonomi sekaligus meningkatkan penglibatan anak-anak muda dalam industri pertanian moden.



"Kerajaan terdahulu ada laksanakan apa-apa untuk turunkan harga barang? Tidak ada. Sebab tidak menarik.



"Nak libatkan rakyat dalam industri tani moden bukan mudah, tapi kita mesti laksanakan," katanya sebagai perbandingan usaha kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan situasi ketika Mahiaddin menjadi Perdana Menteri.

 


Lepas Azmin, Sanusi tolak, Rafizi cabar Ahli Parlimen Bachok debat



Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli menghantar surat pelawaan kepada Penolong Setiausaha Agung Pas, Mohd Syahir Che Sulaiman untuk berdebat mengenai hal ehwal ekonomi.


Tindakan itu susulan cabaran berdebat dilontarkannya kepada bekas Menteri Kanan Antarabangsa dan Industri yang juga Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor ditolak.


Melalui surat yang dihantar ke Pejabat Pusat Khidmat Pejabat Ahli Parlimen Bachok itu pada Ahad, Rafizi mencadangkan supaya debat itu diadakan pada 9 Ogos atau pada tarikh lain sebelum hari mengundi Pilihan Raya Negeri (PRN) iaitu 12 Ogos.


Rafizi sementara itu turut menetapkan agar tarikh debat itu harus dipersetujui oleh kedua-dua pihak serta disiarkan secara langsung di media arus perdana.


Untuk rekod, Rafizi pada awalnya mencadangkan supaya Mohamed Azmin berdebat dengannya bagi membuktikan situasi ekonomi ketika era pentadbiran Mahiaddin Yassin lebih baik berbanding ketika ini.


Azmin bagaimanapun meletak beberapa syarat yang kemudian dianggap Rafizi sebagai alasan untuk tidak berdebat.


Ahli Parlimen Pandan itu kemudiannya mencabar Sanusi, Pengarah Pilihan Raya PN itu kemudian menolak cabaran Timbalan Presiden KEADILAN untuk berdebat secara langsung ketika kempen PRN nanti.

"Saya akan berterusan mempelawa wakil PN untuk berdebat kerana budaya itu perlu dibawa demi pembaharuan negara.


"Ditambah pula dengan tokoh-tokoh daripada PN berkali-kali memainkan sentimen yang tidak berasas mengenai ekonomi negara sedangkan inflasi sudah turun, prestasi pasaran saham baik, tetapi mereka masih membohongi rakyat dan mengulangi benda tidak betul," kata Rafizi dipetik.


 

BIODATA CALON N12 PENANTI - PERMATANG PAUH






 

HAAA...ADA CALON PN KAWIN LAGI DI SIAM.

 

Dia akan jadi besar kalau PAS kalah di Terengganu 😅😅




TEDIAAAA- SEKOLAH PONDOK KA TADIKA YANG SAMA.

 

Post tadi dah remove, sebab ada "kesilapan teknikal" yang mereka kata di sebabkan oleh kesalahan pereka graphic dalam copy paste.


-------------------------



MMMS


PAS Kedah memohon maaf susulan kesilapan profil calon Perikatan Nasional (PN) negeri itu yang memaparkan empat orang mempunyai latar belakang pendidikan sama.


“Pihak penganjur sama sekali tidak berniat untuk memberi maklumat yang tidak tepat dan memohon maaf atas kesilapan yang berlaku,” kata ketua penerangannya Mohd Azam Abd Samat.


Terdahulu beredar tangkapan layar profil empat calon melibatkan Chuah See Heng (Kota Darul Aman), Radhi Mat Din (Alor Mengkudu), Rashidi Abdul Razak (Anak Bukit) dan Dzowahir Ab Ghani (Suka Menanti).


Ia memaparkan latar belakang pendidikan sama, iaitu Sarjana Pentadbiran Perniagaan daripada Universiti Marshall, di Huntington, Amerika Syarikat.


Perkara itu diketengahkan pengguna maya, antaranya dengan membangkitkan persoalan sama ada mereka ini rakan sekelas.


Menurut Mohd Azam, kesilapan berlaku pada  paparan skrin di majlis pengisytiharan calon PN Kedah.


Dalam kenyataan yang disiarkan di Harakahdaily, Mohd Azam berkata ia berlaku kerana pereka grafik menggunakan templat sama tetapi tidak menukar butiran calon lain.


“Bagaimanapun kesilapan hanya berlaku pada paparan skrin tetapi tidak berlaku kesilapan ketika profile calon dibacakan oleh pengacara majlis,” jelasnya.


PAS bagaimanapun kemudian menggemukan profil baru yang diperbetul.



CALON DUN PENANTI BERTEMU MASYARAKT TIONGHUA


 

USTAZ RHOSIDI BERTEMU JEMAAH MASJID KUBANG SEMANG


 

3 ROUNDS

 


3 ROUNDS 


Gossip nak tumbangkan Kerajaan bulan 8 sedang kuat kedengaran. Belah Pembangkang dah excited. Mereka dengan confident katakan mereka akan menang PRN 5-1. 


Pemerhati politik pun terima pelbagai teori. Beberapa little birds pun dah sampaikan maklumat, bagaimana mereka pikir Rancangan Tebuk Atap mereka akan berjaya. 


Step 1

- Tumbangkan Kerajaan Negeri Selangor dan Negeri Sembilan. PN nak take over. AA akan jadi MB sekali lagi. N9, MB tak tentu lagi. 

- Pastikan semua kerusi UMNO kalah teruk di setiap Negeri. 


Step 2

- Bila UMNO kalah teruk, step kedua ialah tumbangkan Presiden dan desak dia letak jawatan. UMNO akan beralih tangan ke Presiden pro-PN. Mereka harap dengan Presiden baru, akan dapat sokongan en blok dari UMNO untuk tebuk atap. 


- Kalau tak berjaya tukar Presiden, 15 MP UMNO akan resign. Memaksakan Pilihanraya Kecil di 15 kawasan, dan mereka akan bertanding atas tiket PN. 


Step 3

- Satu kawasan di Kelantan juga akan dikosongkan. Untuk seorang bekas PM bertanding. Beliau kalah deposit masa PRU15. Makanya, ini tindakan balas. Mereka akan buat beliau menang di situ. 


Step 4

- Kerana Presiden PN dah jadi Kluster Mahkamah, blok PN akan angkat semula bekas PM jadi PM untuk kali ketiga. 


- Apa saja akan dibuat untuk tumbangkan Kerajaan sedia ada. 


*********************


Bagi penyokong PN dan pentaksub bekas PM tersebut, mestilah bersorak gembira. 


Tanpa mereka sedar, tindakan ini akan memakan diri, Golongan Atas Pagar takkan boleh terima, negara huru hara sekali lagi. 


Bagi yang rasional akan berfikir. Teruk sangatkah Kerajaan 8 bulan ini? Adakah mereka ada skandal level 1MDB? Adakah terjejas teruk ekonomi? Adakah yang ada ni langsung makan gaji buta, tak kompeten sama sekali? 


Lepas tu, mereka akan bandingkan dengan Kerajaan sebelum ini. Taklah hebat mana. Takdelah kita desperate nak mereka semula. 


Baru 8 bulan habis pilihanraya. Takkan la Kerajaan nak tukar semula? 


Bagi Pengundi Bukan Melayu mereka akan waspada. Sentimen “Meng-Kelantan kan Selangor dan Negeri Sembilan” is picking up. Negeri sudah maju takkan nak mundur semula. 


Mereka juga akan pilih Kerajaan berbilang bangsa. Bukan hanya fokus satu kaum sahaja. Tambah Gerakan tak kuat mana. 


******************


Pada saya, saya ok Pembangkang nak jadi kuat di negeri. Check and balance Kerajaan kini. 


Namun, yang saya menyampah, tamak mereka nak berkuasa kembali tu. Sampai nak angkat PM 2 kali. Tak boleh ke nak tunggu PRU16? Tahu la kes2 Mahkamah makin menghampiri. 


Kalau bertukar2 Kerajaan lagi, apa akan jadi pada negara ini? Bukan ke haru biru lagi? 


Disebabkan itu, PRN ini saya akan sokong Kerajaan Perpaduan. Bukan sebab mereka hebat mana. Tapi sebab saya pikirkan kepentingan negara. 


Gerakan tebuk atap dan nak tukar PM round 3 ini tidak baik untuk kita. 


Let’s the game begins! 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



MIDDIN HANG PI PULIH KEDAH, KELANTAN TERENGGANU......KOT RASA HEBAT.....ATAU BAGI ANAK BERANAK NANTI.


 

ISLAM ITU BUKAN BINA MASJID DAN KULIAH SETIAP JUMAAT


 

PERTEMBUNGAN INTELEKTUAL DAN FANATIK

 


Norman Radzuan.


Cerai isteri talak 3 jika tidak bertukar kerajaan

PERLU 20 TAHUN UNTUK MELAYU BERUBAH 


Bila kawan PM mahu terjemahkan maksud yg saya tulis semalam… saya cuba ringkaskan kerana kesihatan masih tidak 100% baik.


Siapa kelompok intelektual? Intelektual merupakan suatu golongan yg diklasifikasikan sebagai bijak pandai yg memiliki ilmu pengetahuan serta kepakaran dlm bidangnya serta di luar daripada bidangnya.


Golongan ini saya kategorikan kpd kelompok Pakatan Harapan. Mereka sukar diterima kerana mereka cuba mendidik. Pemimpin2 PH bercakap dgn ilmu dan fakta tetapi ia sukar diterima kerana ia tidak populis. 


Fitrahnya manusia lebih mudah mengajak kpd perkara yg mungkar dari kebaikan. Tanya kawan waktu bujang dia sanggup ikut ke masjid 5 rakaat atau sanggup ke kelab atau karaoke setiap malam?


Siapa pula golongan pentaksub? Org Melayu mahu tidak mahu kita akui mereka adalah golongan yg mudah taksub atau taklid buta. Selalunya taksub mereka kpd kelompok golongan2 agama yg berkopiah, berjanggut dan berjubah. 


Disempurnakan dgn hafalan beberapa ayat Al Quran utk mengkafirkan atau memburukkan org lain. Benar kata Husin tanya ‘parti agama’ berapa ramai yg mereka Islam kan org, berapa ramai yg mereka kafirkan org?


Saya pernah ditanya seorang kawan. Kenapa masa study dan bila berkeluarga saya memilih jamaah Al Arqam dan Tabligh? Sdgkan mereka tahu bila pilihanraya byk sumbangan saya kpd parti agama itu.


Jawapan saya tiada ketenangan. Jika saya pergi kuliah agama pun Ustaz2 nya tetap menyelitkan menyindir UMNO malah ada mengkafirkan UMNO. Malah Ustaz2 mereka di pentas politik akhlak Islam itu saya tidak nampak.


Saya perlukan jamaah yg menceritakan kebaikan dan mengajak manusia berbuat baik bukan menjatuhkan hukuman org itu ini akan masuk neraka. 


Berbalik soal intelektual tadi, jika seseorang itu berilmu pasti tidak mudah ditipu. Org berilmu bila sesuatu disampaikan ia tidak akn taklid buta. Bila pulang ke rumah ia akn berfikir. Manusia jika gunakan akal nescaya ia tidak akn ditipu walau syaitan sekalipun.


Begitulah bila memahami agama tanpa metodologi adalah tindakan yg berbahaya. Metodologi ialah cara utk memahami agama dgn cara yg betul. 


Berguru dgn guru yg mempunyai kefahaman yg benar. Memilih bahan bacaan yg benar dan berkualiti juga penting demi melengkapkan kefahaman.


Dlm politik di negara ini satu kelompok cuba mendidik dan satu lagi ambil peluang memperbodohkan. 


Anda pernah dgr seorang MB kata ‘hampa bodoh’? Manusia atau org politik amat suka melihat kelompok yg mereka anggap bodoh sb mudah dibohongi.


Dlm kempen mereka sengaja memperbodohkan ahli sb mereka tahu ahli mereka akn percaya. Bila ada pemimpinnya berkata kerajaan Perpaduan ini akan jatuh mereka percaya tapi org intelektual mereka akn ketawa. Ini pilihanraya negeri tiada kena mengena dgn pemilihan kerajaan federal yg baru. 


Tapi pengikutnya percaya sehingga sanggup mempetaruhkan isterinya jika tidak tukar kerajaan Ogos ini dia akn menceraikan isterinya talak tiga. Ia bukan tahap taksub tapi bodoh gila.


Apa nak hairan dlm bai'ah mereka pun jatuh talak kalau keluar parti dan sertai parti lain. Mereka sebenarnya telah merosakkan pemikiran bangsa mereka.


Lepas tu boleh kah seorang Menteri Besar berkata ‘kepala bapak hang tu’ bukan maki itu pujian. Ia seolah mendidik atau menggalakkan rakyat negerinya supaya menggunakan ayat tersebut kpd sesiapa sahaja tanpa rasa bersalah. 


Bagaimana jika ada yg pergi kata ‘kepala bapa hang’ kpd ibu mereka? Saya tidak mengerti kerana politik ‘Ulama’ dari partinya tidak berani menegur bahawa kelakuan itu tidak betul. Ia bukan soal kepartian tetapi mempertahakan kesucian agama.


Inilah maksud saya ia pertarungan kelompok intelektual yg memahami erti good governance dan kelompok satu lagi yg mengajar pengikutnya bersifat taksub kpd pemimpin, perkauman, mengkafirkan sesama agama dan tidak peduli betapa pentingnya tadbir urus negara.


Mereka hadir beramai ramai bukan utk mendengar ilmu soal ekonomi atau pengurusan negara tetapi utk ramai2 bergelak ketawa mendengar pemimpinnya memaki hamun ‘kepala bapa hang’. Kita perlu 20 tahun lagi utk perubahan.



JIKA ITU BERLAKU

 

Kalau betul 90% Melayu keluar mengundi dan PN menang di Selangor, bermakna Sultan Selangor dah tiada makna di mata orang Melayu Selangor.



Orang Melayu yang masih berpegang kepada Sultan sebagai tonggak negara/negeri, tak mungkin akan mengundi PN dalam PRN nanti.


Hati-hati dalam memberi undi. Jangan sampai beri isyarat yang salah. Jangan sekali-kali undi pihak yang buat sultan murka. Guane boh?


 

Raja Gelap 


.

KENAPA STARLINK

 

Pendakwah Teknologi.





🚀 Ramai yang tanya, kenapa kita nak guna Starlink sedangkan kita ada CONNECTme. Lepas tu ada juga yang kata CONNECTme mahal, Starlink murah dll. 


🔍 Seperti biasa, kita kena fahami dulu perbezaan baru kita boleh buat perbandingan.


➜ Secara umumnya anda kena tahu jenis satelit yang ada:

1. Geostationary Orbit (GEO) satellites

- Berada pada ketinggian lebih kurang 36,000 KM dari permukaan bumi.

- Kedudukan satelit adalah statik.

- 1 satelit boleh berikan liputan kepada kawasan yang SANGAT besar. Contohnya beribu-ribu kilometer.

- Jarak yang perlu dilalui oleh signal data adalah tinggi, maka sebab tu latency lebih tinggi. (permukaan bumi-satelit-permukaan bumi)

- Jenis penerima satelit (yang pasang dekat rumah anda) perlu yang sesuai untuk mencapai jarak satelit yang jauh. Piring satelit tu statik, tak payah gerak-gerak.

- Kos operasi GEO satelit adalah sangat TINGGI, mahal.


2. Low Earth Orbit satellites (LEO)

- Berada pada ketinggian lebih kurang 550 KM dari permukaan bumi.

- 1 satelit memberikan liputan kepada kawasan yang lebih kecil.

- Satelit bergerak pada orbit, maka perlu ada beribu-ribu satelit untuk berikan liputan yang berterusan.

- Jarak yang perlu dilalui oleh data adalah lebih pendek, maka latency lebih rendah.

- Walaupun kos operasi 1 satelit LEO adalah lebih rendah, namun kita bukan bercakap pasal hanya 1 satelit, tapi beribu-ribu satelit.

- Jenis penerima (yang letak dekat rumah anda) adalah jenis yang boleh bergerak secara automatik, sebab satelit LEO sentiasa bergerak dan berganti. Sebab tu piring Starlink boleh bergerak sendiri, dia ada motor pada piring tu.


🛰️ Malaysia ada satelit MEASAT (Malaysia East Asia Satellite). Satelit MEASAT adalah jenis Geostationary Orbit (GEO) satellites. Servis CONNECTme menggunakan satelit MEASAT.


🌌 Satelit yang digunakan oleh Starlink adalah jenis Low Orbit. Starlink boleh berikan servis Internet kepada satu dunia kerana mereka telah melancarkan hampir 4,500 satelit ke orbit sehingga May 2023. Starlink bercadang untuk melancarkan sehingga 43,000 satelit ke orbit bagi menghasilkan sesuatu yang dipanggil megaconstellation.


🛰️ Malaysia juga mempunyai satelit jenis Low Orbit (LEO) melalui program Angkasa-X, nama satelit tu adalah A-SEANSAT-PG1 (PG1). Tapi anda kena faham, itu adalah 1 satelit sahaja. Tak cukup untuk berikan servis Internet seperti Starlink.


🌐 Kenapa kita perlu menerima kemasukan Starlink?

- Alasan yang sama kenapa kita perlu ada saigan antara Unifi, TIME, Allo, Digi Fiber, Celcom Fiber, Maxis Fiber dll.

- Alasan yang sama kenapa kita ada Celcom, Digi, Maxis, Umobile, YES, Unifi, Yoodo, XOX dll.

- Alasan yang sama kenapa kita ada dwi rangkaian 5G.


📡 Starlink BUKAN untuk menggantikan CONNECTme. Starlink adalah alternatif kepada CONECTme.


👍 Kenapa saya beria-ria menyokong pelaksanaan 5G? 

Kerana teknologi 5G adalah alternatif terbaik untuk sesiapa yang inginkan sambungan Internet laju seperti fiber di kawasan yang tidak ada liputan fiber optik.


💡 Kenapa saya beria-ria menyokong kemasukan Starlink?

Kerana Starlink adalah penyelesaian termurah dan tercepat untuk mengatasi masalah sambungan Internet di kawasan yang mencabar dan tidak mempunyai infrastuktur rangkaian.


🌍 Kini rakyat Malaysia boleh mendapatkan sambungan Internet melalui 4G, 5G, Fiber dan Satelit. Ya, masih banyak yang perlu diperbaiki, tapi ini adalah permulaan yang sangat baik.


🎥 *Saya tengah buat video untuk nak terangkan perkara ni.



FAKTOR UTAMA PERUBAHAN UNDI PRU DAN PRN

 





Norman Radzuan.


PN BERPECAH DI BEBERAPA KAWASAN


Berlaku Gelombang Merah Biru

5 FAKTOR UTAMA PERUBAHAN UNDI PRU DAN PRN


Masa yg banyak ini saya meneliti video, membaca, melihat gambar dan menghubungi rakan saya di Kedah dan di Kelantan.


Saya tidak mahu cepat ghairah… saya meneliti kempen2 sehari dua ini dan ketika PH dan BN lebih fokus kpd Kedah yg dianggap 50-50 saya pula melihat seperti ada perubahan di Kelantan.


Dari video, gambar dan rakan serta mantan wartawan saya dahulu… mereka berkata ada perubahan di kalangan warga Kelantan. Bukan sahaja kemunculan begitu ramai rakyat Kelantan turun di hari pencalonan tetapi turut hadir ke ceramah2 kelompok di beberapa kawasan yg dianjurkan PH/BN sebagai sokongan.


Kata mantan wartawan saya, “ Ramai yang dah tak tahan lagi dah dgn masalah air. Nak masak kena beli air mineral dan nak mandi pun kadang2 kena pakai air mineral. Kemudian masalah tambatan banjir bila mereka lihat kerajaan Perpaduan agresif mengatasinya… ramai yg mula sedar. “ 


Menurut teman saya di sana, ramai rakyat Kelantan benci dgn sikap Nik Amar yg mereka anggap cuba memperbodohkan rakyat Kelantan dgn pelbagai alasan yg menyakitkan hati mendengarnya. 


Tanya saya, benar sukar utk kerajaan Kelantan diambil alih kerana faktor ketaksuban tetapi saya yakin peratusan pengundian akn meningkat 20-30% kpd BN/PH. Ia sudah cukup bagus atau sebagai signal bahawa ada angin perubahan dan gelombang hijau sudah reda.


Apakah faktor perubahan yg saya anggap PRU dan PRN berbeza?


Pertama bila Kerajaan Perpaduan terutama PH mula memberi perhatian betapa penting menguasai media. Rakyat terutama anak2 muda mulai sedar bahawa mereka telah tertipu dgn dakyah undi PH/BN pergi sekolah pakai skirt, azan tidak berkumandang dan sebagainya.


Faktor kedua yg membawa perubahan ialah kerja keras DS Anwar Ibrahim sejak menjadi PM tidak pernah bercuti utk membawa reformasi seperti dilaungkan sebelum ini (pada isu yg lain saya akan cerita strategi ampuh PMX).


Ketiga melalui media, rakyat mula dpt melihat perubahan ekonomi yg dilakukan oleh PMX dan jamaah kabinetnya. Pelbagai imbuhan dan berita gembira satu persatu rakyat mulai rasai.


KDNK semakin meningkat, inflasi semakin menurun, peluang pekerjaan dan perniagaan, bantuan2 kerajaan dan bermacam mcm lagi sehingga harga ayam jatuh mendadak.


Walaupun ia cuba ditutup oleh pembangkang ( PN ) dgn divert issue cerita2 Melayu dan Islam terancam tetapi anak2 muda mula merasai ia satu penipuan. Jika PRN ini berlaku tahun hadapan harapan PH/BN merampas Kedah dan Kelantan sgt cerah.


Faktor keempat rakyat mula melihat salah guna kuasa pembangkang yg dianggap bersih sebelum ini. Pelbagai kes pendakwaan SPRM kepada pemimpin2 pembangkang.


Antara kes menjadi tumpuan ialah Jana Wibawa yg melibatkan Ketua PN, Muhyiddin Yassin dan kes anak Ketua Pembangkang memalsukan dokumen serta memiliki ribuan minyak masak. Terbaru yg sdg hangat dibualkan kes REE yg melibatkan kerugian jutaan ringgit milik kerajaan negeri Kedah.


Pengundi atas pagar dan anak muda mula menilai bahawa selama hari ini mereka telah diberikan persepsi yg salah. Ini antara faktor utama kenapa perubahan akn berlaku pada PRN kali ini.


Faktor kelima apabila PN sebenarnya bergolak. Mereka mungkin sefahaman di peringkat pimpinan tertinggi tetapi tidak di peringkat akar umbi. Khabarnya berlaku pemulauan calon di Kedah, PP dan N9.


Di kerusi DUN Kuah, Timb Ketua Pas Langkawi, Mazlan Ahmad, bertanding sebagai calon bebas melawan calon PN. Safwan pula difahamkan ialah Ketua Pemuda Pas Langkawi akn bertanding sebagai calon bebas di DUN Ayer Hangat melawan calon PN.


Dominic pula Presiden Gerakan ketika hari pencalonan jelas dpt dilihat bahawa dia telah dipulau oleh penyokong PN di situ. Manakala Sanusi pula sdg berbalah dgn Mukhriz di mana di peringkat atasan Mahathir dan Muhyiddin sdg menjalankan kerjasama utk melawan Kerajaan Perpaduan.


Saya suka satu quote, “You can run with a lie but you cant hide from the truth. It will catch you.” PN tidak boleh menipu pengundi dgn proganda murahan Melayu terancam kerana apabila manusia semakin berilmu ancaman bangsa ini akan dibakul sampahkan.



BERITA RINGKAS