KEBULUR NAK KUASA LAGI KA
PN telah akui peluangnya untuk menang di Sabah amat sukar, cuma mengharap belas ihsan parti lain untuk bentuk kerajaan...
Sapa/parti mana agak agak yang sudi untuk ambil PN sebagai rakan kongsi di Sabah??
NOH KENA LAGI
Babinya si Rizwan Khusaini ni geng cyber PH JKOM sial
Dia dpt gaji, aku lak dia suruh p explain kt rakyat pasal isu semasa
Bodo lak tu bg fakta pun x betul
Surat tu mng last year lg dah dijaja walaun
Tp this year sape yg panaskan balik?
Sape yg bgtau dah bg teguran keras?
Isunya bukan lama ke baru
Isunya jadah babi ape p keluarkan surat tu?
Kecik2 xnak mampos
PH menang sibuk kutip ghanimah
Kau punya keja explain kt rakyat, aku lak kena wat?
Suh bapak kau bayar gaji aku la
Nokharom betol
MEMBAZIR DUIT RAKYAT KELANTAN SAJA...BAIK PULIHKAN BEKALAN AIR DALAM NEGERI. NEGERI KORANG MISKIN ...NAK GI BANTU NEGERI MISKIN ..POOODAH..
Che Ibrahim
Sepatutnya semua agensi kerajaan kena buat program di Sabah menjelang akhir bulan Nov 2025.
MASA ORANG LAIN BUAT KO N PARTI KO KUTUK.
Che Ibrahim
Takdak sapa fobia eh, masalahnya time orang lain buat kamu kutuk, time kamu buat orang pun acah acah la nak tiru perangai kamu...
Ini ialah contoh manusia hipokrit.
Aman Muhammad
di Pulau Pinang, dilantik kapir GERAKAN jadi pengerusi PN Pulau Pinang.
di Sabah pula dilantik kapir Kristian jadi Pengerusi PN Sabah.
Dengan kata lain, jika PN menang dalam PRN Sabah, maka si kapir Kristian itu yang akan jadi Ketua Menteri Sabah.
Jelas, PAS mahu Kristian memimpin di Sabah.
Lagi manusia hipokrit ini mahu sembang "Islam wajib memimpin".
🤭
PARTI TIPU BANGSA AGAMA.
Aman Muhamad
PAS pertahankan tullisan Cina ✅
PAS pertahankan bendera IsraeI ✅
PAS pertahankan judi ✅
PAS pertahankan penghina kalimah Allah ✅
Hanya PAS sahaja yang halal mempertahankan itu semua.
Orang lain tak boleh.
Haram masuk neraka.
👍
SIAPA PENGASAS GRAB
Mohd Farid.
Mungkin ramai tak tahu, founder Grab, Anthony Tan ni lahir daripada keluarga bisnes automotif Tan Chong Motor.
Walaupun family kaya yang amat, tapi dia bukan jenis yang goyang kaki.
Dan sebenarnya, Idea Grab datang dari satu soalan paling simple:
“Kenapa teksi tak boleh dipercayai?”
Anthony masa tu belajar di Harvard Business School. Dalam satu kelas, mereka kena buat assignment:
“Cipta solusi untuk masalah besar di Asia Tenggara.”
Kawan sekelas dia, Tan Hooi Ling, cakap:
“Masalah paling teruk dekat negara kita ialah keselamatan pengangkutan.”
Anthony terdiam. Sebab dia sendiri pernah rasa driver teksi sengaja pusing jauh untuk naikkan tambang.
Dan dia pernah dengar ramai kes wanita diganggu masa naik teksi.
Daripada situ lahirnya idea yang semua orang masa tu kata:
“Takkan pemandu Malaysia nak guna app? Gila apa…”
.
Waktu dia nak present idea kepada pelabur Malaysia, ramai jawab:
“Market Malaysia kecil, tak scalable.”
“Driver tak minat teknologi.”
“Ini idea budak-budak Harvard yang tak faham realiti.”
Penat Anthony terangkan,
penat dia kena reject.
Sampai satu masa, dia ambik keputusan berani:
Tak ada siapa nak labur? Fine, aku buat sendiri.

Dia ambil duit keluarga, jual kereta dia, campur simpanan, dan itu modal awal MyTeksi, nama asal Grab.
.
Dari situ, dia pergi sendiri ke stesen teksi,
duduk dengan uncle teksi,
ajar mereka tekan butang dalam app.
Ada driver maki.
Ada driver kata app ni akan rosakkan periuk nasi mereka.
Ada yang suruh Anthony balik “buat kerja lain”.
Tapi bila seorang dua driver mula nampak keuntungan, yang lain datang sendiri.
Dari 100 pemandu,
Naik 1,000,
Naik lagi 10,000,
Hingga jadi ratusan ribu.
.
Ya, walaupun Grab ni pengasasnya orang Malaysia, tapi Malaysia slow nak bagi approval.
Regulasi ketat.
Birokrasi banyak.
Indonesia pula?
Thailand?
Vietnam?
Mereka sedia terima Grab.
Grab pun cepat pivot:
Dari MyTeksi, jadi GrabTaxi → GrabCar → GrabBike → GrabPay → GrabFood.
Sekali tukar region, melambung naik.
.
Ini bahagian paling power.
Uber datang Asia Tenggara dengan modal besar,
iklan besar,
promosi besar.
Semua orang kata Grab akan mati.
Tapi Anthony buat satu strategi paling genius:
Grab bukan syarikat global, tapi Grab syarikat Asia Tenggara.
✔ Dia hire pemandu lokal
✔ Harga ikut kemampuan lokal
✔ Faham trafik lokal
✔ Faham budaya pelanggan lokal
✔ Faham pemandu perlukan insentif, bukan algoritma semata-mata
Akhirnya, pada 2018,
Uber angkat bendera putih dan keluar dari Asia Tenggara.
Mereka jual keseluruhan operasi kepada Grab.
Hari tu lah Grab rasminya jadi No.1 ride-hailing Asia Tenggara.
.
Anthony, budak Malaysia yang pernah kena gelak sebab idea “apps teksi”, hari ini dah jadi salah satu usahawan paling berpengaruh Asia. Bahkan tersenarai dalam Nasdaq.
Grab sekarang:
- beroperasi di 8 negara
- ada GrabFood
- ada GrabPay
- ada GrabExpress
- lebih 33 juta pengguna aktif
Dan semuanya bermula daripada satu masalah kecil yang semua orang anggap remeh:
“Teksi tak selamat.”
.
Apa pengajaran untuk kita?
✔ Jangan tunggu idea besar.
Kadang-kadang bisnes besar datang dari masalah kecil.
✔ Jangan takut kalau orang ketawakan idea kita.
Kadang-kadang “mustahil” pada orang, tapi “logik” pada orang yang buat.
✔ Kalau negara sendiri lambat terima, teroka luar.
Rezeki kadang-kadang bukan di tanah sendiri.
✔ Jangan lawan teknologi, tapi guna teknologi.
Itu beza Grab dan pesaing lain.
.
Kalau Anthony Tan pun bermula sebagai budak Malaysia biasa, apa alasan kita nak kata kita tak boleh?
Grab boleh,
MommyHana boleh,
Malaysia boleh!
bossF,
Doakan MommyHana juga dapat tersenarai dalam bursa, amin.
RAMALAN POLITIK
Iswardy
Rombakan kabinet
Amir naik Menteri Ekonomi
Izzah MB
Mufti Perlis Menteri agama
Melawan nararif PAS.















