BismillahirRahmanirRahim
Saya menerima satu
artikel yang disebarkan dalam alam maya yang berjudul "TEGAS TANGANI
ANASIR DALAM JAMAAH" ditulis oleh Izwan Abdul Halim (Exco Pemuda Pas
Malaysia).
Saya amat terkejut
apabila membaca artikel yang menyimpulkan hukuman bunuh terhadap
"kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar Islam juga" yang
dinisbahkan kalam tersebut kepada seorang tokoh agama di negeri Kedah.
Saya MENGANGAP bahawa kenyataan ini amat bahaya, bahkan memasarkan kembali pemikiran takfiri di kalangan masyarakat.
Di sini saya turunkan
petikan tersebut beserta ulasan secara point dari kenyataan tersebut.
" Nabi suruh bunuh kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar
Islam juga, dia mari ajak kita sokong, maka kumpulan baru itu untuk
memecah belah, akan hilangkan kekuatan jamaah, nabi suruh bunuh, jangan
taruh".
"Kalau ada kuasa bunuh,
tak ada kuasa kita halang jangan biar dia merebak, ini hadith sohih
Muslim, saya bacakan depan pimpinan tu, tapi orang yang tak percaya
Hadis dan Quran payah kira, orang ni tak sah untuk lantik sebagai
pimpinan" tegasnya menyandarkan ketegasan hukum berdalilkan ayat 105
surah an Nisa.9
Dari petikan tersebut ini komen saya:
1. Budaya mudah
menghukum dengan hanya bersandarkan kepada 'teks' hadis yang difahami
oleh pemberi kenyataan amat berbahaya, kenyataan ini secara umum
(sebagaimana yang saya selami) merujuk kepada hadis yang berkaitan
dengan jamaah, lalu perkataan jamaah itu disandarkan kepada satu pihak
sahaja, sedangkan di kalangan para ulama hadis menafsirkan jamaah itu
kepada beberapa makna, antaranya :
a. Sawadul a'zam (pandangan majoriti yang dipegang oleh Muslimin)
b. Imam mujtahid dan fuqaha
c. Sahabat Nabi
d. Kesatuan ummat Islam
e. Kesatuan ummat Islam yang dipimpin oleh pemimpin agung.
Semua takrifan
tersebut, tidak DIRUJUK kepada mana2 jamaah, bahkan kebanyakan syurrah
(para pensyarah Hadith) menilai al Jamaah itu dirujuk kepada ummat Islam
yang bernaung di bawah pimpinan seorang khalifah.
Bermudahan dalam
menafsirkan istilah jamaah ini akan menatijahkan kecelaruan dalam
berhukum sehingga akan menyebabkan tuduhan kufur, murtad, berdosa dan
mati jahiliah akan berleluasa di kalangan ummat ini.
2. Ketegasan hukum ini
kononnya disandarkan kepada ayat 105 surah an Nisa. Ayat 105 surah an
Nisa adalah:
" Sesungguhnya Kami telah menurunkan kitab (Al Quran) kepadamu
(Muhammad) membawa kebenaran, agar engkau mengadili antara manusia
dengan apa yang telah diajarkan Allah kepadamu dan janganlah engkau
menjadi penentang (orang yang tidak bersalah) kerana (membela) orang
yang berkhianat".
Setelah anda meneliti
ayat di atas, dimanakah yang boleh dinyatakan "ketegasan hukuman" yang
dimaksudkan sehingga membolehkan membunuh orang yang "mari dengan parti
Islam baru". Ayat al Quran bukan boleh dipasangkan mengikut suka hati
sahaja.
Saya membelik dua
tafsir (Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir dan Al Muyassar fi Tafsiril Quran),
saya tak temui maksud ketegasan hukum tersebut. Sekali lagi kesucian
ayat Al Quran yang seharusnya membawa rahmat kepada manusia sejagat
dinukilkan dengan secara yang 'amat2 salah' sehingga menghalalkan darah
manusia yang amat suci dalam agama ini.
Kepada Saudara Izwan
dan yang sewaktu dengannya ! Berhatilah2 dalam menukilkan dalil sehingga
agama yang rahmat ini tidak disalahertikan.
Ridzwan bin Abu Bakar
9
30 Julai 2015 / 15 Syawal 1436 H
Perlembahan Ilmu, Derang
Artikel yang dimaksudkan itu ialah sebagaimana berikut :
Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my
ALOR
SETAR: Tokoh ulama PAS Negeri Kedah, Tuan Guru Abdul Wahab Hassan
melontarkan peringatan bermakna untuk direnungi seluruh anggota Harakah
Islamiyah PAS berhubung pendirian dan tindakan terhadap situasi dalaman
yang sedang melanda jamaah masa ini.
Menurutnya,
terdapat empat kewajipan utama pemimpin dengan perkara pertama adalah
‘tanfizu syariah’ iaitulah meluluskan syariah sekadar boleh dan
termampu, di mana hasrat itu tidak ada pada parti Islam baharu yang
disebut-sebut akan ditubuhkan.
Kedua
ujarnya, ‘nasyru dakwah’ iaitulah mengibarkan dakwah seluas-luasnya dan
ketiga adalah ‘al qada u ala tawaghit’ yakni segera menyelesaikan
segala bentuk penyelewengan terutama di dalam jamaah.
“Saya
tengok terlalu lewat bertindak dari pimpinan. Semua yang ternyata bawa
cela (kerosakan) tak patut lekat (berada) dah, bagi saya jangan taruh
(simpan) dah. Puak ni taruh jadi bahaya, jadi duri dalam daging,” tegas
beliau yang dikenali dengan julukan Tuan Guru Awang Lanai.
Manakala
keempat katanya, ‘idadu jaish ‘ila ikalimatillah’ iaitulah menyediakan
sebanyak mungkin tentera atau kumpulan tenaga kerja untuk meninggikan
kalimah Allah.
Beliau
turut memetik takrif kepimpinan oleh Imam Al-Mawardi RA dari kitab
Ahkamu Sultaniah yang bermaksud “Kepimpinan diasaskan sebagai pengganti
Nabi-nabi meneruskan sistem pemerintahan dalam menjaga agama dan urus
tadbir dunia dengan hukum hakamnya dan pegangan mereka di tengah-tengah
ummah adalah wajib disepakati”.
Perkara
itu terangnya, telah tercatat sejak tahun 450 Hijrah lagi, malangnya
ulama-ulama di dalam Umno membutakan mata dan membisu terhadap perkara
itu kerana menjaga periuk nasi dan kepentingan peribadi.
“Ini
sebab depa (mereka) belajar (agama) mula tujuan macam tu dah. Sebab tu
saya pesan kepada pelajar kita yang pergi mengaji luar negeri, jangan
niat pergi belajar tu untuk nak cari makan gaji, nampak kuasa dan
sebagainya.
“Siapa
yang niat tujuan dia belajar (agama) macam tu, Allah akan turunkan dia
tiga bala. Yang pertamanya dibalakan dengan jawatan. Kedua Allah
letakkan dia dipinggir negeri di tempat tidak ada orang boleh kira
berbicara.
“Bala
ketiga Allah Taala matikan ketika umurnya muda lagi, tak sampai had
pencen akan mati awal. Jadi yang belajar kerana tujuan tu, tengok dalam
kitab Ihya’ Ulumuddin Imam Ghazali sebut nasihat ni kepada
pelajar-pelajar.
“Jadi,
pergi luar negeri kena niat elok nawaitu. Ingat niat nampak habuan
besar, balik rupanya jumpa tiga bala ni,” ujar Mudir Pondok Tahzibun
Nufus Lanai, Parit Panjang. Kerana
itulah katanya, pemilihan pemimpin dalam Islam, apatah lagi Jamaah
Islam, mestilah mereka yang ahli agama dan sekiranya tidak, bermakna
parti atau kumpulan tersebut hanya ada Islam pada nama semata-mata.
Malah menurutnya, sebagaimana pemimpin itu adalah pengganti Nabi
menjaga agama dan politik dunia, maka perlantikan pemimpin di kalangan
umat juga wajib dengan ijmak ulama. Beliau yang berpengalaman hampir 30
tahun sebagai Yang DiPertua PAS Kawasan Baling turut menggesa pimpinan
agar segera bertindak terhadap semua anasir di dalam jamaah dan akuinya
pernah menyampaikan perkara tersebut kepada pimpinan.
“Jangan
bela, jangan beri layanan langsung kepada puak-puak baru timbul ini
sama ada PasMa, G18, kena pisah hapus jangan bagi sempat tumbuh.
“Dalam hadis riwayat Muslim ada kata, “Barangsiapa yang datang kepada
kalian sedang urusan kalian berada di tangan seorang lelaki (pemimpin),
lalu dia hendak memecah belah ikatan kesatuan dan mencerai beraikan
jamaah kalian, maka bunuhlah dia”.
“Nabi
suruh bunuh kumpulan yang datang bawa mari Parti Islam dasar Islam
juga. Dia mari ajak kita sokong, maka kumpulan baru itu untuk memecah
belah, akan hilangkan kekuatan jamaah, Nabi suruh bunuh, jangan taruh.
“Kalau
ada kuasa bunuh, tak ada kuasa kita halang jangan biar dia merebak. Ini
hadis sahih Muslim, saya bacakan depan pimpinan tu. Tapi orang tak
percaya hadis dan Quran payah kira. Orang ni tak sah untuk lantik
pimpinan,” tegasnya menyandarkan ketegasan hukum berdalilkan ayat 105
surah an-Nisa’.
Katanya,
Gerakan Harapan Baru (GHB) dalam pemerhatiannya mengambil pandangan
mereka daripada golongan bukan Islam terutama DAP berdasarkan sikap
berdiam diri anggota GHB tatkala DAP menyerang pimpinan PAS, di mana
diam itu adalah tanda setuju.
Sedangkan katanya, serangan DAP itu adalah kepada para alim ulama dan dasar Islam yang diperjuangkan PAS.
Beliau menggesa agar golongan seperti itu jangan dibawa masuk ke premis dan entiti jamaah serta dijauhi.
Membaca
petikan kitab, Tuan Guru menyebut, mendepani gerak kerja jamaah adalah
wajib atas setiap Muslim dan mengerjakannya dan melunasinya adalah
tanggung jawab yang dituntut serta dipertanggung jawabkan di hadapan
Allah.
“Akan
ditanya kamu kerja tak untuk kuatkan jamaah Islam. Tuhan akan tanya
kamu buat tak kerja ni? Tahap mana kamu kerja? Itu saja akan ditanya.
Kita hidup atas muka bumi kuatkan tak jamaah Islam?
“Ini
kadang-kadang tak ambil tahu langsung masalah jamaah Islam nak hidup
atau mati, senyap saja. Nabi kata, “Setiap amalan dicatat dan dipegang
dengannya pertanggung jawaban atas mereka”.
“Kerana
inilah Islam seru kita untuk tempatkan diri dalam jamaah dan tegah
untuk pencilkan diri ketika adanya jamaah. Kalau tak ada, wajib kita
bantu tubuhkan jamaah. Jelas kena ada jamaah sehingga kalau pemimpin
menyeleweng sekalipun, zalim sekalipun tetap kena duduk dalam jamaah,”
terang beliau.
Tuan
Guru turut membacakan hadis Nabi di mana menegaskan sesiapa keluar dari
jamaah yang telah terpimpin maka boleh dipenggal lehernya kecuali ia
kembali kepada jamaah dengan menegaskan bahawa hadis itu kuat kerana
terdapat dalam Musnad Imam Ibnu Hambal, Sunan Tarmizi dan Sahih Muslim.
Jelasnya,
terjadinya perkara-perkara sedemikian adalah disebabkan berjuang dengan
tidak berpandu al-Quran dan hadis serta berjuang mementingkan jawatan
dan kebendaan, bukan menuju akhirat.SUMBER
CATATAN :
Entah kenapa sumber asal artikel tersebut ( http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/36677-tegas-tangani-anasir-dalam-jamaah) kini tidak dapat di akses.