Nampaknya begitu kesumatnya kebencian didada Mufti Utara satu
gambaran Ulama jahat sebagaimana kisah Haji Hadi mentakfirkan sesama Muslim
dulu.. Soal dia nak pertahankan Kerajaan yang dikata mendapat Rahmat
Tuhan..Pertahankanlah.. Mengapa perlu Fitnah Mat Sabu..
Apa kaitan dengan cerita kunjungan rasmi Mat Sabu dan kes anak
dia dengan kes Murtad.. ? Sejak bila Mat Sabu solat atas batu karbala ? Soal Batu
Turbah itu menjadi kebiasaan di Masjid Masjid terutama Masjid besar di Iran
diletakkan dihadapan sejadah.. siapapun yang datang Solat.. akan ada batu
Turbah itu disisi sejadah..
Hatta Ketika kedatangan Perdana Menteri palestine dari Hamas
Ismail Haniyeh, Dia Solat ditempat yang sama.. Batu itu tetap ada ditempat yang
sama.. Hatta Kalau Mufti Utara bertandang kesana, Batu itu kekal disitu dan
kekal berada disisi sejadah.. begitulah suasana di Iran..lainlah gambar itu
diambil dari Masjid Kangar yang mana Masjidnya dilarang berqunut..
Mat Sabu hadir ke Iran atas jemputan dan lawatan rasmi sebagai
Menteri Pertahanan, Bukan hadir atas kapasiti parti atau menghadiri ritual
Keagamaan... sama ketika kehadiran pemimpin Negara kita seperti Najib ke Turki
yang mengalungkan upacara hormat di Tugu Kamal Eltartuk dan Pemimpin Hamas yang
mengalungkan tanda hormat kepada tugu Ayatullah Khomeini..
Apakah begitu jahil Mufti Utara untuk membezakan Ahlul Qiblah
seperti Syiah dan Sikh.. Dalam perkahwinan itu, dari visual itu jelas ianya
adalah ritual Agama Sikh.. tidak dapat disangkal lagi..Soal Murtad atau tidak..
Itu urusan Pihak Berkuasa menegakkan Hujjah.. bukan urusan kita..
2- SYIAH BERBEZA DENGAN SIKH WAHAI MUFTI..
Sebagaimana aliran Wahhabi yang dilarang dan difatwa haram dan
sesat oleh Fatwa kebangsaan...Begitu juga Syiah.. wujud kelompok Ekstremis dari
kedua aliran ini. kerana pada mereka wujud pandangan yang menyesatkan...
Tetapi menyamakan Syiah dan Sikh, Sebenarnya hujjah Mufti Utara
itu yang tersesat.. Kalau itu Hujjah Mufti Utara.. sudah pasti penganut Sikh
juga akan dibenarkan pergi mengerjakan Haji..
Pandangan Dar al-Ifta' al-Misriyyah mengenai golongan Syiah,
Begitu juga Sheikh Al Azhar Sheikh Ahmed Tayyeb dan Sheikh Said Ramadhan Al
Bhuti..Syiah Imamiyyah mereka merumuskan..
أن الشيعة الإمامية إخواننا في الدين وهم من جملة المسلمين أهل
القبلة.."
"Bahawasanya Syiah Imamiyyah adalah saudara kita di dalam
agama Islam dan mereka dari kalangan (Ahli Qiblah) orang Islam..."
dan Dar al-Ifta' al-Misriyyah menyambung lagi..
إن تعميم الأحكام على جميع الشيعة دون تفرقة أو تمييز بينهم بحسب
درجتهم في التشيع، ودون تفريق بين علمائهم وعوامهم، ليس من العدل والإنصاف والعلم
في شيء..
" menghukum golongan Syiah secara pukal tanpa membezakan
diantara mereka dari sudut darjat mereka pada tasyayyu', tanpa membezakan
diantara ulama dan orang biasa dalam kalangan mereka bukanlah suatu keadilan,
kesaksamaan dan pengetahuan pada sesuatu..."
Ulama Al Azhar menolak Syiah sebahagian dari kalangan ahli
Sunnah wal Jamaah, tetapi tidak mengkafirkan mereka.. Begitu juga Sheikh Said
Ramadhan Al bhuti yang mengambarkan Syiah dan Sunni ibarat dua sayap..
Nak pertahan amalan yang ritual yang bertentangan dengan Islam,
Jangan pula dalam waktu yg sama takfirkan..Kamu bukan orang awam..
Jadi Sebelum mengaitkan isu Syiah dan Turbah.. Kena beza dulu
antara ahli Qiblah dan selain Islam seperti Sikh.. Begitu juga Mufti Utara kena
bezakan antara perbezaan Feqah dalam isu Turbah dan perkara Aqidah sebagaimana
kelompok Mujassimah..Bagaimana seorang Mufti begitu Jahil antara ritual Agama
dan Perbezaan dalam tafsiran Fiqh.. ?
2- BATU TURBAH TIDAK BERKAIT DENGAN SOAL AQIDAH, TETAPI
FEQAH..SAMA SEPERTI MENGHITAMKAN DAHI SEPERTI KELOMPOK WAHHABI..
Bagaimana seorang Mufti begitu Jahil antara ritual Agama dan
Perbezaan dalam tafsiran Fiqh.. ? Hatta kalau ada pun orang Islam yang Solat
atas batu turbah.. Itu bukan ditakrif sebagai perbuatan Syirik..tidak..
Perbuatan itu tidak menyangkut dengan hal Aqidah..apa sebenarnya Batu Turbah
ni.. ?
Turbah ini berakar kata dari Turab atau Ard(Bumi)
Bagi kelompok Syiah mereka ada kepercayaan yang bila sujud itu
adalah simbol dengan makna " al-khudu," iaitu lambang penghinaan
seorang hamba,Makhluk kepada Khaliknya(Allah).. ia merujuk pandangan Fiqh Imam
Jaafar yang juga menjadi rujukan Ummat Islam...pada mereka sujud itu mesti lah
beralaskan tanah dan tumbuhan, ia bersandarkan dalil..
جعلت لي الأرض مسجداً وطهوراً..
" Dijadikannya tanah (bumi) bagiku sebagai tempat untuk
bersujud dan suci.. "
Panjanglah perbahasannya, ada yang menolaknya sebab tafsiran Al
Ard(الأرض) dan Turab( ترّب) itu berbeza.. itu takpe lah.. itu pentafsiran Ulama
dan Fiqh depa.. walaupun aku cenderung tidak bersetuju dengan nya..
tetapi jangan pula kita menghina..Ia samalah dengan kepercayaan
pentafsiran mereka yang berdahi hitam, tanda hitam(Jidat) yang selalu kita
nampak dalam Masyarakat kita.. terutama dari kalangan jemaah Tabligh dan
kelompok Wahabi..
apa sandaran depa ? ia berdasarkan tafsiran pada firman Allah
dalam surat Al Fath ayat 29:
تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ
وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ..
" Kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari kurnia Allah
dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas
sujud…"
( Al Fath: ayat 29)
sandaran depa, iaitu ayat "Siimaahum fii wujuuhihim min
atsaris sujud (tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud)..
pada mereka ayat atharis Sujud ia sebagai tanda dan bekas sujud..
Sedangkan Ibnu Abbas menakwil dengan mengatakan maksud
tanda-tanda itu adalah tanda baik yang ada pada wajah mereka. Ulama lainnya
menjelaskan atharis sujud itu ialah khusyu’ dan tawadhu’..
Kenapa ada pandangan begini sebab pentafsiran mereka kepada
Quran dan Hadis secara literal.. sedangkan sahabat Nabi pun tidak berbuat
begitu..Aku sendiri menolak tafsiran ini, Bagi aku Islam itu mudah dan Allah
tidak menyusahkan hambanya..
malah sebahagian Ulama menolak pandangan dan cara sebegini
kerana boleh mengundang rasa dan tanda Riya' dalam Ibadat mereka..dan banyak
hadis menolak pentafsiran ini, sebab apa ia boleh berlaku..? ia banyak berlaku
bila Quran dan hadis difahami secara literal Ayat..
3- AMALAN HITAMKAN DAHI DIKALANGAN WAHHABI JUGA SALAH TAFSIR
SEPERTI TURBAH DAN DISANDARKAN KEPADA KHAWARIJ ?
Ini lah pertembungan Pentafsiran dan Fiqh dalam Solat,Hatta
Qiyam kita, cara meletakkan tangan ketika Solat itu pun berbeza diatara Fiqh
Mazhab yang empat, malah ada Mazhab yang berpegang beberapa riwayat dan cara..
ia soal pentafsiran Ulama..
Jika dalam kelompok Syiah ada Tafsiran mengapa perlu diletakkan
batu Turbah dari tanah.. Begitu jugalah kalangan kelompok Wahabi... Sedangkan
Ibnu Abbas dan Imam Baghawi mengatakan tanda pada wajah itu juga sebahagian
dari gambaran Khawarij iatu pelampau dalam agama atau ekstrimisme Agama
(الغلوّفى الديانة)...
Imam Baghawi mengatakan..
وقال البغاوى:
وﻻ يظن من السيما مايصنعه بعض المرائين من اثر هيئة السجود فى جبهة
فأن ذالك من سيماالخوارج..
“Jangan menyangka sesungguhnya dari tanda2 yg dilakukan sebagian
orang2 yg riya’ (muroo’iin) itu termasuk tanda bekas saat sujud di dahi, karena
sesungguhnya hal itu adalah tanda2 ciri kelompok khawarij.”
4- ISBAL JUGA GAMBARAN DAN SIFAT KHAWARIJ.. ?
Di dalam Hadis Nabiﷺ digambarkan ciri ciri kelompok Khawarij.. antaranya... yang
dirujuk kepada fizikal dan cara pelopor Khawarij.. Iaitu Dzul kuwaisirah
at-Tamimi. .. antara ciri mereka..lebat Janggut mereka.. (كث اللحية), dan
Singkatnya seluar mereka (مشمَر الإزارِ). dan kemudian Ibnu Abbas menambah
adanya tanda sujud di wajah mereka.. (وجوههم معلمة من اثار السجود)...
Tapi Boleh kah semua amalan ini digambarkan sebagai pengikut
Khawarij ? Tidak.. Ia hanya perbezaan dalam tafsiran Hadis dan
Quran...sedangkan ramai dari kalangan Ulama mengatakan larangan melabuhkan
pakaian itu atas sifat (خيلاء) yakni menyombong..
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّكَ
لَسْتَ تَصْنَعُ ذَلِكَ خُيَلاَءَ..
" Sesungguhnya engkau tidak melakukan demikian itu dengan
kesombongan...”
Itu belum dikira dari amalan mengangkangkan kaki ketika Solat
dari kalangan kelompok Wahhabi... mereka menafsirkan Hadis Nabi ﷺ pada maksud merapatkan kaki dan
bahu itu satu kewajipan dan Sunnah berdasarkan hadis ini..
وَكَانَ أَحَدُنَا يُلْزِقُ مَنْكِبَهُ بِمَنْكِبِ صَاحِبِهِ
وَقَدَمَهُ بِقَدَمِهِ..
"Ada di antara kami orang yang merapatkan bahunya dengan
bahu temannya dan merapatkan telapak kakinya dengan telapak kaki temannya..’”
Sedangkan sebahagian Ulama Menafsirkan dari teks Hadis
tersebut.. lafaz وَكَانَ أَحَدُنَا “Ada di antara kami” (Wa kana ahaduna )
adalah perlakuan hanya sebahagian sahabat.. perlakuan hanya sebahagian sahabat
bukan boleh dibuat Hukum, Kata Ulama'...
لان فعل البعض لا يكون حجة على البعض الآخر، ولا على غيرهم ..
.
“Sebab perbuatan sebagian sahabat tidak dapat dijadikan sebagai
hujjah atas sebagian sahabat yang lain dan juga tidak menjadi hujjah bagi
selain sahabat,”
( Al-Ihkam fi Ushulil Ahkam )
وزاد معمر في روايته ولو فعلت ذلك بأحدهم اليوم لنفر كأنه بغل
شموص..
“Ma’mar menambahkan dalam riwayatnya ‘Jika aku melakukan hal
tersebut dengan salah satu dari mereka saat ini, maka mereka akan lari
sebagaimana keldai yang terlepas...’”
Nampak Tak ? Biarpun ada Tafsiran berbeza dari Hadis Nabiﷺ, Biarpun ada yang menyamakan
Isbal ala seluar Mr bean tidak lah kita mudah menghukum.. Begitu juga dengan
amalan menghitamkan dahi dan mengangkang kaki ketika Solat yang kadang2
menyusahkan jamaah lain.... ia hanya perbezaan tafsiran dan feqah.. Bukan
perkara Aqidah.. takkan tu pun Mufti Utara tak dapat Beza...
Samalah macam kes bertabarruk dengan replika Capal Nabi..
Mungkin ramai yang tidak setuju.. tetapi itulah satu bentuk salah tafsir Ulama'
tentang Tabarruk.. Ini orang panggil غلو Berlebih lebihan atau melampau..bukan
Kafir..
5- KEJAHATAN MUFTI UTARA GAMBARAN ULAMA JAHAT YANG MENGHANCURKAN
SYRIA..
Gambaran Mufti Utara..Begitulah apa yang berlaku di Syria.. ada
Ulama yang menfatwakan fatwa fatwa Politik dan akhirnya Syria berlakunya huru
hara..hancur dari mulu mulut Ulama'..Ketika itu Sheikh Said Ramadhan Al Bhuti
pun ditakfirkan..
Bertapa ruginya duit Ummat Islam dari badan Zakat dan Cukai
menanggung seorang Mufti dan Ulama Jahat ratusan ribu setahun dengan kerja
kerja Politik Ashabiyah dan menghasut....sebagaimana kata Nabi ﷺ akan sifat Ulama Jahat..
أَحْلَى مِنْ السُّكَّرِ وَقُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الذِّئَابِ...
" dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal
hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat)”
Inilah Sifat yang menyesatkan Iblis..Iaitu Kebencian..Dan Sifat
ini lah yang akan merosakkan Agama Mereka..dalam hadis Nabi disebut dikenal
dengan Istilah Haliqah (حَالِقَةُ), iaitu Pemangkas Agama... sabda Nabi ﷺ..
، وَالْبَغْضَاءُ هِيَ الْحَالِقَةُ ، حَالِقَةُ الدِّيْنِ لاَ
حَالِقَةُ الشَّعْرِ...
"Sifat Kebencian itu adalah pemotong; pemotong(Pemangkas)
agama dan bukan pemotong rambut..."
dan Menepati darjat ketiga pada pandangan Imam Ghazalie antara
ciri Ulama jahat yang dah tak mampu bertaubat dah biarpun jelas kebenaran
didepan mata....sebagaimana ada sifat (Al Kibr) kepada kelompok Iblis..
Berkata lagi Imam Ghazalie..
.. فهذا من الهالكين، ومن الحمقى المغرورين؛ إذ الرجاء منقطع عن
توبته لظنه أنه من المحسنين، وهو غافل عن قوله تعالى (يَأيُها الَّذين آمنوا لِمَ
تَقولونَ مالا تَفعَلون)
.
" Mereka dari kelompok ketiga itu disebutkan diatas
termasuk golongan yang binasa, Bodoh, dan tertipu. Orang seperti ini dia takkan
Bertaubat kerana merasakan Dirinya dikalangan orang yang baik disisi
Allah.."
وهو ممن قال فيهم رسول الله: (أنا من غير الدجال أخوف عليكم من
الدجال)
Dan inilah kata Nabi ﷺ, Kelompok yang aku takutkan melebihi Dajjal..
Ipohmali
23 Disember 2020