Menteri Ekonomi Rafizi Ramli
memberitahu setakat pagi ini seramai 456,136 orang pengguna telah mendaftar ke
dalam sistem Pangkalan Data Utama (PADU) yang dilancarkan kelmarin.
Beliau berkata daripada jumlah
itu, seramai 230,443 orang telah membuat proses Kenali Pelanggan Elektronik
(e-KYC) dengan sebanyak 61 peratus berjaya membuat pengesahan.
"Proses e-KYC boleh
dilaksanakan sepenuhnya dalam tempoh kurang 5 minit. Secara umumnya, individu
yang memakai cermin mata tidak menyebabkan masalah untuk melaksanakan e-KYC.
"Pengguna perlu mengemas
kini sistem pengoperasian telefon bimbit masing-masing dengan versi terkini,
mengosongkan cache serta memastikan pelayar (browser) tidak berada dalam tetapan private," ujarnya dalam ciapan di aplikasi X
hari ini.
Rafizi berkata sekiranya
pengguna masih menghadapi masalah berkaitan e-KYC, mereka boleh hadir ke
kaunter PADU yang terdekat.
Katanya senarai lokasi kaunter
PADU di seluruh negara boleh didapati di pautan padu.gov.my/hubungi/lokasi dan klik ‘Senarai kaunter’.
Jelas beliau mekanisme kawalan
maklumat yang dibangunkan dalam sistem PADU memerlukan individu membuat perakuan
dan pengesahan maklumat yang telah dikemas kini setelah menjalani proses
pengesahan identiti melalui e-KYC.
"Setiap maklumat yang
telah diperakukan tidak boleh dipinda oleh individu kecuali dengan membuat
pelaporan aduan menerusi Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) bagi membolehkan
tindakan dilaksanakan oleh pentadbir PADU.
Mengenai masalah kemaskini
jenis pendapatan kata beliau, pengguna perlu mengemaskini maklumat pekerjaan
dan seterusnya boleh mengemaskini variabel pendapatan.
"Bagi kategori penganggur,
pengguna boleh mengemaskini bantuan atau sumbangan serta memasukkan amaun
bantuan atau sumbangan yang diterima sama ada daripada agensi kerajaan atau
ahli keluarga bagi menampung kehidupan," ujarnya.
Rafizi berkata, berkaitan aduan
kelemahan pengendalian pengaturan aplikasi rangkaian (API) membabitkan kata
laluan yang menyebabkan risiko keselamatan, pasukan pembangunan sistem telah
berjaya melaksanakan pembaikan, peningkatan dan pengukuhan dalam tempoh satu
jam.
Insiden ini telah diselesaikan
pada pukul 9.15 malam kelmarin, katanya.
"Kami melihat isu
keselamatan siber sebagai isu yang serius dan akan sentiasa memantau dan
menguji sistem kami untuk memastikan tiada kecacatan atau kelemahan pada
sistem," katanya.
Dalam pada itu katanya, bagi
pengguna yang mendaftar PADU menggunakan komputer/komputer riba, apabila sampai
ke peringkat e-KYC, pengguna akan diberi satu QR code.
"Pengguna perlu scan QR
ini menggunakan telefon pintar untuk proses mengambil gambar kad pengenalan
(depan dan belakang) serta gambar swafoto.
"Ketika ini terdapat
pengguna yang menghadapi masalah ketika melakukan proses tersebut dan mendapat
‘error code 100’.
"Pengguna perlu mengemas
kini sistem pengoperasian telefon bimbit masing-masing dengan versi terkini,
mengosongkan cache serta memastikan pelayar (browser) tidak berada dalam tetapan private," jelasnya.