GDP MALAYSIA DI TEMPAT KE 3.


Sham Ghaz


 Alhamdulillah GDP Malaysia kekal lagi di tempat ke 3 di ASEAN selepas Singapura dan Brunei 




Moga ekonomi Malaysia terus berkembang selepas politik Negara makin stabil skrg.


BACA;


Singapore still holds the highest GDP per capita in Southeast Asia, based on the updated IMF projections in April 2024.


Singapore is projected to reach a GDP per capita of $88,447, while Myanmar remains the country with the lowest GDP per capita in Southeast Asia, at $1,250.


https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=868985701938745&id=100064819685437&mibextid=WC7FNe



[terkini] SAH PAPAGOMO DICEKUP POLIS! MB PERLIS DITAHAN SPRM! BENARKAH?



Ketua Polis Negara Razarudin Husain mengesahkan penahanan penulis blog kontroversi Papagomo kerana didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan terhadap Yang di-Pertuan Agong. Razarudin berkata Papagomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris, ditahan di rumahnya di Setapak, Kuala Lumpur, sekitar tengah hari ini. “Ya, boleh (sahkan),” kata Razarudin kepada Malaysiakini ketika diminta mengulas hantaran media sosial yang memaparkan video pendek dua anggota polis menahan Papagomo. Dia berkata Papagomo akan dibawa ke balai polis daerah Dang Wangi untuk siasatan dan akan direman mengikut Akta Hasutan 1948 serta Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. ======================================================================= Menteri Besar Perlis Mohd Shukri Ramli ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pagi ini. Menurut sumber dia ditahan di ibu pejabat agensi antirasuah itu selepas hadir untuk memberi keterangan kepada pihak berkuasa berhubung siasatan yang sedang berlangsung ke atas anak lelakinya. Difahamkan Mohd Shukri ditahan kerana disyaki terlibat dalam kegiatan salah guna kuasa. Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki ketika dihubungi mengesahkan Mohd Shukri kini berada di ibu pejabat agensi berkenaan. “Saya boleh sahkan dia (Mohd Shukri) dipanggil oleh SPRM. “Ketika ini dia ada di ibu pejabat kami dan sedang memberi keterangan kepada pegawai SPRM berhubung beberapa dakwaan berkaitan dia dan anak lelakinya,” kata Azam kepada Malaysiakini. Tambah Azam, Mohd Shukri disiasat mengikut Seksyen 53(3) Akta SPRM. Apabila ditanya sama ada Pesuruhjaya PAS Perlis itu ditahan, Azam berkarta, pihaknya tidak menolak kemungkinan tangkapan akan dibuat.



AKTA LAUT WILAYAH 2012: MASA PN JADI KERAJAAN KENAPA TIDAK TOLAK?









 Tindakan DUN Terengganu menolak Akta Laut Wilayah 2012 kerana membataskan hak negeri menerokai sumber dan hasil melalui sempadan maritim negeri sekadar tiga batu nautika (5.5 kilometer) dari garis air surut wilayah Terengganu tidak wajar ‘baru hanya dibuat’ sekarang.

Tokoh pejuang royalti petroleum Terengganu dan Kelantan, Mohd Hisyamuddin Ghazali atau Syam Ghaz berkata, sekiranya Pas cerdik maka pengubahsuaian telah dibuat ke atas Akta 750 itu sewaktu mereka menjadi sebahagian Kerajaan Persekutuan pada 2020 – 2022 lalu.

“Hari itu masa memerintah 33 bulan Perikatan Nasional tebuk atap semua 18 Ahli Parlimen (MP) Pas makan gaji buta, tak pinda dan ubahsuai akta ini. Termasuk MP Marang.

“Kami yang dulu lawan untuk royalti Kelantan, Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak dah suarakan minta Terengganu dan Kelantan contohi kebijaksanaan Sabah dan Sarawak (berhubung dasar petroleum) dalam kerajaan tebuk atap dulu,” katanya dalam catatan di Facebook mengimbau teguran kepada Pas pada awal 2020.

Menurut Syam Ghaz, wang royalti yang dituntut oleh Kerajaan Terengganu hari ini bukanlah perjuangan Pas tetapi kerana Kerajaan Pakatan Harapan (2018 – 2020) yang menunaikan janji manifesto untuk memberi ‘royalti’ kepada Kelantan dan Terengganu sedangkan secara bertulis hak itu tidak terdapat dalam undang undang negara.

Sebaliknya Syam kecewa dengan tindakan ahli politik Pas yang tidak memikirkan kemaslahatan rakyat Terengganu secara jangka panjang malah terlena dibuai mimpi dengan jawatan Duta Timur Tengah, Menteri, Timbalan dan Pengerusi GLC ketika mereka menguasai Persekutuan.

“Padahal jika 18 MP Pas tegas, solid dan tekan Muhyiddin Yassin (ancam) untuk keluar Kerajaan PN jika tidak bagi royalti dan berikan hak Terengganu, Kelantan, confirm Muhyiddin lemau akan akur juga. Sebab dia memang tamak nak berkuasa!

“Tapi dah Pas lemah, bukan sahaja royalti, RUU 355 pun tak dapat dibentangkan.

“Pas ini ibarat gong, bunyi kuat, tapi tengok dalam isi gong tu, tiada apa apa. Bila mentadbir negara, lemah dan tak reti urus negeri dan negara, tengok saja 4 negeri mereka tadbir, hancur.

“Terengganu sendiri pun start panik bila Wang Ehsan atau royalti yang sepatunya dapat RM1.5 bilion, tahun 2023 dapat separuh saja. Separuh lagi terus kepada projek pembangunan yang diuruskan federal,” katanya.

Dalam pada itu, Syam menasihatkan agar kerajaan Pas Terengganu mula menambah jumlah hasil negeri dan tidak hanya bergantung kepada Wang Ehsan semata mata untuk mengongkosi polisi pentadbiran berkebajikannya.

“Income Terengganu tak sampai 30% mereka cari sendiri, selebihnya bergantung pada dana pusat. Mereka bukan reti tadbir sangat pun. Lebong (cakap besar) jah lebih.

“Dulu bukan main boros mereka, apabila bajet kena cut, banyak program program kerajaan ditangguhkan. Apa maknanya tu?

“Maknanya mereka bukan ada otak dan tidak ada skill sangat untuk cari income bagi Negeri Terengganu, sebelum ini hanya makan suap saja,” sinisnya.

Untuk rekod, sejak 6 tahun lalu rakyat Terengganu menyangka pentadbiran Menteri Besar Datuk Seri Dr Samsuri Mokhtar begitu cekap dalam memberi kebajikan kepada rakyat.

Mereka tidak faham dana yang digunakan adalah daripada sumber Wang Ehsan dan sekiranya Kerajaan Persekutuan tidak memberikan terus kepada negeri maka Kerajaan Negeri tidak mampu untuk melaksanakan skim kebajikan sebagaimana Selangor, Pulau Pinang atau Negeri Sembilan yang berbelanja menggunakan wang sendiri.





PRK KKB: PN KATA KERAJAAN GAGAL, APA YANG GAGAL?

 



Kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Perikatan Nasional (PN) bagi DUN Kuala Kubu Bharu (KKB) amat mengelirukan dan tidak mempunyai logik.

Hal itu dinyatakan oleh Pengarah Jabatan Pilihan Raya KEADILAN Negeri (JPRN) Selangor, Datuk Dr Yaakob Sapari dalam sidang media di KKB petang tadi.

Menurut beliau, ungkapan ‘kerajaan gagal’ yang ditujukan oleh Pengerusi PN, Muhyiddin Yassin juga laskar siber mereka terhadap prestasi Kerajaan Madani terlalu kabur, malah tidak boleh dibuktikan.

“Dia sebut kerajaan gagal. Apa gagalnya? Saya dapati sokongan masyarakat Melayu terus meningkat. Dulu kita (di KKB) dapat sekitar 33% sokongan.

“Terakhir (pilihan raya negeri) kami dapat sokongan Melayu 42%. Kita berkerja keras sekurang kurangnya dapat seri (menentang PN) di kawasan Melayu.

“Kita buktikan bahawa sepanjang kerajaan Datuk Seri Anwar banyak program kebajikan telah dilaksanakan, umpamanya tidak pernah dalam sejarah kakitangan awam dapat insentif RM2,000. Nak raya baru ini dapat tambah insentif RM500. Apa yang gagal?

“Kalau lihat pelaburan … meningkat. Mereka (PN) tidak serang (kerajaan) Selangor kerana pelaburan Selangor jauh lebih baik dan Selangor menyumbang 1/4 kepada KDNK negara. Selangor tempat mencari rezeki rakyat seluruh Malaysia,” katanya.

Yaakob juga membidas ucapan Pengerusi PN kononnya harga barang keperluan melambung tinggi dan menyukarkan perbelanjaan harian penduduk KKB.

Hal itu, katanya, tidak berdasar kerana harga barang jauh lebih mahal pada era pentadbiran Muhyiddin.

“Saya ikuti ucapan (Pengerusi PN), terutama soal kenaikan harga barang yang melambung.

“Saya rasa presiden Bersatu macam meludah ke langit jatuh ke muka sendiri. Realitinya pada hari ini barang di pasaran jauh lebih murah berbanding zaman dia jadi PM,” katanya.

Manakala menjawab soalan wartawan mengenai kapasiti jentera KEADILAN yang akan diturunkan dalam PRK, Yaakob berharap jumlahnya melepasi 1,000 orang bagi membantu di kawasan kawasan yang KEADILAN ditugaskan sebagai perayu undi.

“Saya mengharapkan 1,000 jentera dari negeri Selangor turun mulai semalam sehingga 11 Mei untuk bertemu pengundi. Kita minta semua lantikan politik seperti Ahli Majlis, ketua kampung, PWB, PBS untuk turun membantu kemenangan calon kita,” katanya.

Selain itu, beliau berpuas hati dengan sokongan yang ditunjukkan oleh pemimpin BN biar pun MCA masih enggan terlibat membantu kempen.

Katanya, pemimpin UMNO dan MIC amat positif dalam gerak kerja PRK dengan menghadiri setiap mesyuarat.

“Saya amat bangga kali ini wakil Perpaduan tergambar dalam kerja kerja pilihanraya, sama ada PH, KEADILAN, AMANAH dan DAP, mahu pun BN, UMNO dan MIC, mereka beri komitmen datang mesyuarat.

“Inilah kali pertama hubungan rapat PH dan BN melakukan kerja kerja pilihanraya di DUN KKB,” katanya.

Yaakob berpesan kepada pengundi di KKB bahawa hanya calon kerajaan sahaja yang mampu meneruskan kerja kerja baik yang dilakukan mendiang Lee sebelum ini.

Pembangkang katanya, tidak mempunyai keupayaan untuk membangunkan KKB sebagaimana yang pernah dilakukan oleh PH selama 3 penggal.

“PRK ini tidak mengubah Kerajaan Negeri atau pimpinan kerajaan pusat maka adalah penting bagi pengundi di sini dapat meneruskan kerja kerja kebajikan rakyat seperti sebelum ini

“Tidak mungkin ADUN pembangkang mampu meneruskan kerja kerja kebajikan dan pembangunan di kawasan ini,” katanya lagi.

KEADILAN dalam PRK KKB ini diberi tanggungjawab berkempen di Bandar Utama Batang Kali, Ampang Pechah, Pertak, Ladang Nigel Gardner, Lembah Beringin dan Batu 30 Hulu Yam.




PANAS! MB Perlis ditahan SPRM | CheguBard didakwa lagi | Badan Peguam ca...







1. SPRM tahan MB Perlis
2. Badan Peguam kemuka permohonan ketepi pengurangan hukuman Najib 3. Tahanan rumah Najib: Permohonan Zafrul jadi pencelah didengar 2 Mei 4. Che'gu Bard tiba di Mahkamah Sesyen Johor Bahru berdepan tuduhan lagi 5. PRK KKB: Komuniti Orang Asli perlu sokong calon PH - Ramli 6. Isu sekolah vernakular: Pas tak boleh terima pilihan ibu bapa – Nie Ching








[penyamar] KONON SOKONG DS ANWAR !RUPANYA GENG PAS & BERSATU!



Ketika memulakan kempennya pada Jumaat lalu, calon PH Png Sock Tou dan pasukan kempennya didekati oleh seorang lelaki yang menyuarakan rasa kecewa tentang isu seperti kos sara hidup. Walaupun lelaki itu pada mulanya mendakwa dirinya menyokong Perdana Menteri Anwar Ibrahim, satu video yang tersebar di media sosial malam tadi menunjukkan dia muncul di program kempen PN. Menurut video yang dimuat naik di akaun media sosial @AmenoWorld, lelaki itu memegang bendera PN sambil memberikan ucapan. Ketika itu, dia turut dikelilingi pasukan kempen PN. Dalam video itu, dia antara lain mengkritik Anwar dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming. "Bukan PAS yang beri saya duit (untuk) bercakap, bukan juga PN. Saya sendiri yang (ingin) bercakap. Saya sudah tengok satu Malaysia, rakyat Cina, Melayu dan India susah," katanya.



KALAU TAK REPORT MEMANG LEMBIK MACAM FAHMI


Pak Ya Siam


 Satu ja nak kata..


Kalau AMK atau geng Madani tak buat report memang HAMPA xboleh pakai…


Lembik !! Madani Lembik !!





MOHON WALAUN BODOH HADAM YA..JANGN TAU NAK BUAT FITNAH JE!!


Ariana Rina



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Salam Sejahtera dan Salam Maju Johor


1. Berikutan tular berita kononnya kasino bakal dibuka di Forest City, Johor Bahru, Kerajaan Negeri Johor ingin menegaskan bahawa tiada kasino akan dibuka atau beroperasi di negeri ini.


2. Seperti yang pernah dinyatakan sebelum ini, Kerajaan Negeri Johor yakin bahawa Forest City akan diberikan nafas baru dan kegiatan ekonomi akan bertambah rancak dengan pembangunan Zon Kewangan Khas (SFZ) dan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ). 


3. Semua sedia maklum bahawa Kerajaan Negeri dengan sokongan Kerajaan Persekutuan sedang giat berusaha untuk merancak dan mempertingkatkan ekonomi Johor agar memberikan impak positif seperti peluang pekerjaan berkualiti dan berkemahiran tinggi buat Bangsa Johor. Justeru, khabar angin yang tular ini dilihat mempunyai unsur sabotaj dan berniat jahat mencemar imej Forest City dan Johor secara keseluruhannya.


4. Untuk makluman, Kerajaan Negeri Johor juga tidak pernah menerima jemputan bagi sebarang perbincangan berhubung perkara ini, apatah lagi terlibat atau dirujuk mengenainya. Kerajaan Negeri juga tidak menerima sebarang cadangan mahupun menghadiri mana-mana mesyuarat yang membincangkan perkara yang sama.


5. Sejarah jelas membuktikan bahawa sejak zaman pemerintahan Almarhum Sultan Sir Ibrahim lagi, tiga kasino di Johor telah ditutup. Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim juga telah bertitah bahawa Baginda tidak membenarkan pembukaan mana-mana kasino di negeri Johor. Ini jelas menunjukkan pendirian Johor berhubung perkara ini.


6. Dengan penegasan ini, Kerajaan Negeri berharap isu ini tidak lagi diperpanjang dan dimomokkan sehingga menjejaskan kerukunan dan nama baik negeri dan negara serta keharmonian masyarakat pelbagai kaum.


Sekian, terima kasih.


Dato’ Onn Hafiz Ghazi

Menteri Besar Johor


26 April 2024


Rujuk

👇👇👇


https://www.facebook.com/share/p/GvbDnNPNsdXnDGqX/?mibextid=oFDknk



FUHYOO

 

Guru Yaya. 


Ada Tak Pemimpin Pembangkang Yg Akan Kata PMX Tak Boleh Berucap Di World Economic Forum Sebab Boleh Mempengaruhi Pengundi DUN KKB.. 😀😁PN&Walaun Makin Panas Tengok Video Nie..🤣🤣🤣




JANGAN SEBAR BERITA PALESU.. PATUT KAU KENA KUAT TURUN BAGI PENERANGAN..



 FAHMI SEBAR BERITA PALSU


Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil yang juga jurucakap kerajaan madani membayangkan, Anwar Ibrahim mungkin tidak turun berkempen di PRK Kuala Kubu Bharu (KKB) yang tarikh pengundiannya pada 11 Mei depan.


Fahmi mendakwa, sudah menjadi “tradisi” dalam beberapa siri PRK sebelum ini Perdana Menteri tidak turun berkempen.


“Berhubung bila Perdana Menteri turun di KKB saya tak tahu lagi. Saya tak berhubung dengan beliau.


“Beliau kini di luar negara. Kebiasaanya, untuk PRK dalam banyak siri sebelum ini Perdana Menteri tak turun.


Ini bukan sahaja amalan dalam pentadbiran sekarang, tetapi pentadbiran-pentadbiran sebelum ini,” katanya kepada pemberita di Kuala Kubu Bharu.


Sebenarnya fakta yang dikemukakan Fahmi dalam hal tradisi Perdana Menteri ini adalah salah dan tidak betul sama sekali.


KKB adalah PRK ketujuh yang diadakan sejak Anwar mengetuai kerajaan madani.


PRK pertama yang diadakan ialah Kuala Teregganu yang diadakan bersekali dengan PRN negeri tersebut pada Ogos 2023.


Pada 9 Ogos, Anwar dalam rangka kempen PRN turut berkempen di Kuala Terengganu dalam Ceramah Jelajah Perpaduan MADANI di Hiliran yang turut dihadiri calon PH kawasan tersebut, Azan Ismail.


Kemudian, dalam PRK Pulai yang diadakan berikutan kematian Salahuddin Ayub, Anwar telah datang berkempen bagi calon PH, Suhaizan Kaiat pada 3 September dalam Ceramah Mega Perpaduan Madani, di Taman Uda Utama, Johor Bahru.


Pada tarikh yang sama, 3 September, Anwar juga turut berceramah bagi membantu calon PH di PRK Dun Simpang Jeram, Nazri Abdul Rahman.


Pada PRN Dun Pelangai, Anwar tidak ketinggalan turun berkempen dalam Ceramah Mega Perpaduan Madani di Dataran Simpang Pelangai pada 2 Oktober 2023.


Turut bersama dalam ceramah bagi membantu calon BN, Amizar Abu Adam itu ialah Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi, Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu.


Seterusnya pada PRK Kemaman, Anwar sekali lagi tidak memencilkan diri dengan turut datang berkempen bagi membantu calon BN, Jeneral (B) Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor.


Beliau hadir dalam Ceramah Mega Perpaduan MADANI PRK Kemaman di Dataran Restoran Cahaya Mesra, Geliga yang turut dihadiri beberapa pemimpin kerajaan perpaduan.


Anwar hanya tidak turun berkempen pada PRK Jepak di Sarawak yang diadakan pada 4 November 2023.


Dengan itu, untuk Fahmi membayangkan bahawa Anwar mungkin tidak turun berkempen di KKB atas sandaran ia adalah tradisi PMX dan amalan Perdana Menteri-Perdana sebelum ini adalah tidak benar dan seolah-olah menyebar berita palsu.


Berita benarnya ialah PMX mempunyai tradisi turun hampir semua PRK yang diadakan sebelum ini.


Tun Mahathir Mohamad ketika berkuasa di era BN selama 22 tahun memang tidak pernah turun berkempen di mana-mana PRK dan menyerahkan mandat mengetuai jentera kempen kepada Timbalan Perdana Menteri.


Tetapi bila berkuasa buat kali kedua atas nama PH pada 2018, Tun Mahathir telah memecahkan tradisi dengan turut berkempen dalam PRK Port Dickson dan Semenyih.


Calon PH bagi PRK Port Dickson ketika itu ialah Anwar (menang), manakala Semenyih ditandingi oleh Muhammad Aiman Zainal (tewas).


Hanya Tun Abdullah Badawi dan Najib Razak yang benar-benar tidak pernah turun berkempen dalam mana-mana PRK ketika mereka memegang jawatan Perdana Menteri.


Ketika Mahiaddin Md Yasin dan Ismail Sabri menjadi Perdana Menteri pula, tiada PRK pernah diadakan, kecuali PRN Sabah, Melaka dan Johor.


Bagi PMX, memang tiada keperluan sebenarnya untuk beliau turun berkempen dalam PRK kerana ia sepatutnya diketuai oleh timbalannya saja.


Lagi pun, Anwar sekarang ada dua Timbalan Perdana Menteri, tak perlu pun beliau turun berkempen.


Sebaliknya, di kalangan menteri-menteri dan bagi membantu Timbalan Perdana Menteri, Fahmi selaku Menteri Komunikasi adalah yang patut paling kerap turun memberi penerangan dan berkomunikasi dengan pengundi jika ada PRK diadakan.


Namun, sebelum bercakap, pastikan fakta yang dilafazkan itu betul dan tepat, bukan komunikasi yang tak ada isi. – ShahbudinHusin 30April2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/30/fahmi-salah-fakta.html



CALON PN NI ADA UTANG AH LONG KE?

 

Jamzuri Ardani


Aaah ... sudah.  Kalau hutang along pun dia berani skip ... janji-janji masa kempen pilihanraya ni boleh ke percaya???





ALIRAN APA PUN WAJIB BAHASA MELAYU.. KO DAPAT BAHASA MELAYU BERAPA?

 

Iswardy Morni



Kah kah kah. Takut dia netizen tanya berapa dia punya SPM, dia pusing sekolah vernacular. Sekolah vernacular pun spm dia BM A. Cuba spill jap hang punya SPM berapa? Amacam?




ANTARA PEMBANGANG DAN PEMBANGKANG, SIAPA LEBIH EGO??


Che Ibrahim


Semasa DSAI memimpin ABIM, ramai pemimpin Pas termasuk arwah ust Fadhil Nor dan Haji Hadi bersama Anwar dalam ABIM. 


Apabila Anwar memilih untuk masuk UMNO/BN, Pas mula menyerang Anwar kononnya terjun jamban tahi untuk cuci tahi. 


Apabila Anwar dipecat dari UMNO, Pas antara parti pertama yang sokong dan pertahankan Anwar. 


Apabila pembangkang membentuk pakatan baru atas nama Barisan Alternatif, Pas dengan suci hati menerima Anwar untuk mengetuai gerakan menentang BN. 


Apabila rakyat mula menolak BN dan menyokong pembangkang (PKR, Dap, Pas), Pas tanpa ragu ragu bersama Anwar dan Dap membentuk Pakatan Rakyat Dan melantik Anwar sebagai Ketua Pembangkang. 


Apabila Anwar dipenjara, Pas tidak menuntut untuk menjadi ketua pakatan pembangkang, sebaliknya bersetuju melantik Wan Azizah sebagai Ketua kerana menghormati kepimpinan Anwar. 


Arwah Ust Fadhil, arwah Tok Guru Nik Aziz, Arwah Ust Yahya Othman, Arwah Ust Azizan Razak, arwah Ust Haron Din antara pimpinan tinggi Pas yang amat mengkagumi Anwar.


Anehnya apabila Anwar jadi PMX, Pas membenci Anwar melebihi kebenciannya kepada Mahathir sebelum ini. Mengapa??... Adakah kerana Pas sebagai pembangkang atau politik bangang telah menguasai Pas??



DARI NAK BUAT MRT DI LANGKAWI, BAIK BAGI AYAQ ADA DULU... BANYAK NGAT UMUM..SATU APA PUN TAK SIAP.

 



Bila Kedah umum nak buat LRT maglev (magnet levitation) di Langkawi, aku husnuzhon dulu. Terus mesej member yang memang tinggal di sana.



Aku dah lama takpi Langkawi. Aku dok ingat kot la ni tahap jem dia macam di Penang.


Ya la, Penang memang tahap jem dia gila punya. Logik la nak buat LRT.


Tapi, laaa rupanya Langkawi pada hari biasa tak jem langsung.


Jadi, untuk apa sebenarnya LRT ni?


Apa masalah Langkawi la ni? Kurang pengunjung/pelancong.


Rakyat Malaysia lebih suka masuk Siam sekarang ni.


Tapi, takkan cara nak tarik pengunjung datang ke Langkawi adalah dengan bagitau ada LRT?


Ada ka orang yang sebut, "kami nakpi melancong ke UK/Turkiye/Korea sebab nak naik LRT."


Kalau ada orang sebut camtu, kita pun macam....haaa?


Berapa anggaran kos maglev train ni? Dalam lingkungan USD50 juta ke USD100 juta untuk 1km. 


Boleh Google sendiri projek maglev yang dah wujud di negara lain.


Kedah umum LRT tu dari Jeti Kuah ke Pantai Cenang, yang berukuran lebih kurang 20km.


Jadi, anggaran kos, amik paling murah USD50 juta darab 20km, bersamaan USD1 billion, atau 4.7 billion ringgit!


Mahai bang maglev ni, sebab dia laju.


Tapi hang takat 20km nak laju-laju pi mana?


Belanjawan Kedah pulak berapa? 1.24 billion ringgit.


Nak buat LRT di Langkawi yang 20km tu saja dah makan semua siap berhutang belanjawan Kedah.


Logik ka tak logik?


Bila pulak nak dapat pulangan, ROI? 500 tahun? Kos nak maintain pulak macam mana?


Syarikat mana nak operate kalau ROI macam haram?


Last sekali dok nampak suruh kerajaan pusat amik alih dan tanggung.


Adalah lebih menjimatkan jika Kerajaan Kedah tengok pilihan lain, seperti trackless tram, keretapi tanpa rel.


Ia beroperasi guna elektrik, boleh muat 150 penumpang sekali jalan. 


Jauh lebih cost effective untuk cover sebuah pulau macam Langkawi. 


Takpun, buat ja flyover di Langkawi tu.


Kerajaan Kedah juga boleh saja buat survey untuk penduduk Langkawi, dan aku yakin bukan LRT yang jadi keutamaan depa.


Pulau pelancongan seperti Bali yang jauh lebih besar dari Langkawi pun tak ada LRT.


Jadi, apa gunanya idea LRT maglev Langkawi ni selain nak memuaskan nafsu khayalan sendiri, konon negeri paling hebat?


Dey, litar lumba paling simple punya projek pun gagal.


- Najib Bakar




BODO JUGA.. TANYA DENGAN TUDUH LAIN.

 

Bekali dia ingat ##pdrm ni dipenuhi dengan pegawai pegawai kurang cerdik serupa pembangkang lo ni juga....




DIA TAKUT NAK DEDAHKAN KEPUTUSAN PMR, SRP ATAU SPM DIA....DAN LEBAI NI DIA MEMANG TAK CERDIK. SELALU BAGI BOLA TANGGUNG. TAK PERCAYA LIHAT SAJA SOALAN SOALAN DIA DALAM DEWAN RAKYAT.


Fadli Shaari. Otak kemetot. 





 Saya mohon maaf kerana bangkitkan isu pendidikan peringkat UPSR dan SPM calon PRK KKB. Secara tidak langsung mendedahkan calon tersebut mendapat pendidikan di sek vernakular. Dengan permohonan maaf ini, semoga isu ini berterusan sehingga pilihanraya kecil nanti. 


https://harakahdaily.net/index.php/2024/04/29/masalahnya-anda-cepat-koyak-mudah-melenting-fadhli/


Ada yang cabar saya dedahkan sijil saya pula, isunya bukan saya yg bertanding kali ini. Nanti saya bertanding saya dedahkan ye, dari pendidikan rendah sehingga ke peringkat tertinggi, itupun jika calon lawan saya nanti juga dedahkan sijil akademiknya. :D



[mahkamah] CHEGUBAD KAKI PEMFITNAH! DIDAKWA MEROSAKKAN NAMA BAIK AGONG!



Ahli Jawatankuasa Penerangan Bersatu, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegu Bard mengaku tidak bersalah atas dua tuduhan memfitnah dan menghasut untuk merosakkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Badrul Hisham, 45, membuat penyataan itu sejurus pertuduhan dikemukakan terhadapnya di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen, Siti Aminah Ghazali. “Saya faham, tidak mengaku salah,” katanya. Mengikut pertuduhan pertama, beliau didakwa mengeluarkan kenyataan fitnah di mana beliau mempunyai sebab untuk percaya bahawa ia akan merosakkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Kesalahan didakwa dilakukan di Istana Negara, jam 6 petang pada 22 Januari lalu mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan (KK) yang membawa kepada hukuman penjara hingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika disabit kesalahan. Chegu Bard juga berdepan tuduhan membuat penerbitan menghasut di Taman Bukit Cheras, di sini, jam 12.15 tengah hari, 6 April lalu. ===================================================================== Angkatan Muda Keadilan (AMK) Perlis mendesak agar Menteri Besar, Mohd Shukri Ramli meletakkan jawatan berkuatkuasa serta-merta susulan penahanan beberapa pegawai kanan yang mempunyai kaitan dengan kerajaan negeri Perlis. Ketuanya, Azzin Izzad Bahanudin berkata, AMK mengutuk dan mengecam sekeras-kerasnya sebarang salahguna kuasa dan rasuah di dalam negeri Perlis yang berdaulat. Menurutnya, kes membabitkan anak MB Perlis yang didakwa memalsukan dokumen untuk tuntutan palsu berjumlah RM600,000 adalah satu-satunya kes yang pernah berlaku sepanjang 181 tahun terbentuknya negeri Perlis “Isu utamanya, adakah jumlah tuntutan palsu bernilai RM600,000 termasuk dengan tuntutan palsu yang dikaitkan dengan Institusi Diraja Perlis? “Wajar diingat ini merupakan satu-satunya kes seumpamanya sepanjang 181 tahun terbentuknya negeri Perlis. “Bagaimana boleh dikatakan PN ‘Bersih dan Stabil’, namun anak kepada pemimpin tertinggi negeri pula ditahan reman SPRM ketika PN berkuasa tidak sampai satu penggal?,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.




ADAKAH DEGREE YB INI IKUT STANDARD MQA??

 

ADAKAH DEGREE YB INI IKUT STANDARD MQA?? 

(Jangan koyak, ambo tanya jah)




Che Ibrahim


Setahu ambo YB ini menyambung pengajian di Tahun Akhir Kuliah Dakwah di Universiti Al Azhar cawangan Tonta menggunakan Diploma Dakwah Wal Qiadah dari KIAS. 


Isunya adakah mengikut Dasar Pengajian Tinggi Negara seperti yang ditetapkan oleh MQA, seorang pemegang diploma layak menyambung pengajian di peringkat Sarjana Muda terus di tahun akhir pengajian?? 


Maknanya lepasan diploma hanya belajar setahun sahaja di peringkat sarjana muda dan terus dianugerah ijazah sarjana muda sedangkan syarat MQA memerlukan sekurang kurangnya 2 tahun pengajian. Maksima perpindahan kredit yang dibenarkan bagi program diploma ke program ijazah sarjana muda ialah 30 jam kredit...Adakah situasi ini telah memenuhi kriteria/standard MQA??



FADLI SHAARI.. SILA TUNJUK SIJIL PMR, SRP, SPM KAMU.... KAMI NAK TENGOK.... BIASA KALAUBOTAK KEMETOT SEKOLAH RENDAH DULU DOK KELAS TERKEBELAKANG SEKALI... MAK AYAH HANTAR SEKOLAH AGAMA... YELLEK...

 


KALAU KAIL PANJANG SEJENGAKAL



MSO


Calon PH Pang Sock Teo dah sahut cabaran seorang politician ubi kayut agar dedahkan keputusan peperiksaanya. Pang suda dedah keputusan exzamnya sangat cemerlang A dalam Bahasa Melayu A- dalam Bahsa Cina.


Keputusan ini menunjukkan Pang lebih terror dalam bahasa Melayu berbanding bahasa ibundanya.


Sekarang giliran individu yang cabar Pang pula kena dedahkan keputusan peperiksaanya. Silap silap individu berkenaan periksa SPM pun tak ambil. Kalau setakat gi Mesir, saya pun pernah ke negeri padang pasir itu.


Itulah kalau kail panjang sejengkal jangan lautan cuba diduga. Kalau tak pandai berenang berpuas hati saja dengan air sungai Kelantan yang verearna itu jangan cuba nak bercakap soal sungai Kelang. Trims.



MASTER DIA TAK DIIKTIRAF KOT.

 

La Jo Ir


Kena ambil  ijazah (degree) dahulu, LPs itu Baru sambung ke sarjana (master) ???  Berkatalh Jujur wlupun kebenaran itu pahit..




[panas] PU SYED KATA “HARAP MB DIGANTI BARU” SELEPAS PU SYED TEGUR TAPI ...


“Tegur tanda sayang, tapi kalau kerap sangat ditegur tapi masih tak dengar, saya harap digantikan menteri besar yang baharu bagi menggantikannya. Tindakan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang dirakam sedang menyanyi di atas pentas dalam sebuah program di Kedah mendapat teguran keras daripada seorang pendakwah bebas. Pencetus Ummah (PU), Syed Mohd Bakri Syed Ishak berkata, tindakan Ketua Pengarah Pilihan Raya Perikatan Nasional (PN) itu menyanyi di atas pentas dengan berlatarbelakangkan sekumpulan kanak-kanak perempuan menari sebagai contoh yang tidak wajar. Kata PU Syed, banyak lagi perkara lain yang boleh dibuat selain menyanyi, lebih-lebih lagi Sanusi membawa imej sebagai pemimpin Pas. “Wahai DS (Datuk Seri) MB (Menteri Besar), cukup-cukuplah menyanyi, banyak perkara lain yang boleh dibuat selain menyanyi. “Kali ini video yang tersebar disertakan tarian di belakang MB, ia sangat tak bagus! “Ambe (Saya) sangat tidak setuju pemimpin PAS menunjukkan contoh sebegini kepada khalayak ramai atas alasan berhibur dan menghiburkan,” katanya menerusi hantaran di TikTok miliknya baru-baru ini. PU Syed turut mempersoalkan sama ada pemimpin parti berkenaan berhasrat untuk membuat pembaharuan, namun dalam masa sama menyalahi kepimpinan ulama. Beliau menasihatkan agar ulama di Kedah supaya bertegas dan menegur menteri besar itu supaya lebih berhati-hati agar isu berkenaan tidak akan dijadikan sebagai bahan politik pihak lawan. “Tolong tegur secara tegas terhadap MB kesayangan rakyat Kedah ini agar lebih berhati-hati agar tdak menjadi ‘bola tanggung’ kepada lawan.


DAP TAK TERKESAN PENDIRIAN MCA, PUJUK PENGUNDI LEBIH PENTING DARIPADA PUJUK PARTI

 

Shahbudin Husin


DAP nampaknya tidak terkesan dan tidak peduli dengan keputusan MCA enggan membantu mereka dalam PRK Kuala Kubu Bharu ini.

Malah, DAP juga tidak berhasrat untuk memujuk MCA.

Ini kerana kerana bagi DAP, yang penting ialah memujuk pengundi, bukan memujuk parti.

Berikut penegasan DAP mengenai keputusan MCA untuk terus memboikot PRK Kuala Kubu Bharu:-

Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke Siew Fook menegaskan keutamaan yang harus diberikan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu adalah memujuk pengundi, bukan mana-mana parti untuk menyokong mereka.

Beliau yang juga Menteri Pengangkutan berkata, pihaknya juga menghargai mana-mana parti atau individu yang menyokong calon Kerajaan Perpaduan, Pang Sock Tao.

“Pilihan raya bukan soal parti sebaliknya tumpuan kepada rakyat. Jadi, pada saya paling penting pujuk pengundi, bukan mana-mana parti.

“Yang datang membantu kita amat hargai. Yang tidak membantu kita tak paksa. Kalau tak sanggup membantu itu hak dia.

“Saya tak perlu gaduh dengan mereka. Paling utama adalah soal pengundi sebab mereka yang akan membuat keputusan dan memilih wakil rakyat mereka, bukannya soal parti,” katanya ketika ditemui pemberita selepas penamaan calon di Dewan Serbaguna dan Kompleks Sukan Daerah Hulu Selangor di sini pada Sabtu.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada DAP sedia memujuk MCA turun membantu calon Kerajaan Perpaduan susulan tindakan parti komponen Barisan Nasional (BN) itu memboikot kempen kali ini.

Jawatankuasa Pembangunan Politik MCA sebelum ini dilapor memutuskan untuk tidak terlibat dalam sebarang aktiviti kempen PRK DUN Kuala Kubu Baharu sekiranya calon dikemukakan bukan daripada BN.

Sementara itu, Anthony Loke memuji komitmen diberikan BN dalam pilihan raya kali ini.

Saya nampak komitmen sangat tinggi daripada BN, terutama Presiden UMNO sendiri

“Wanita UMNO juga sudah digerakkan bersama, selain jentera PH, kita yakin dapat jalankan kempen dengan baik,” katanya.

Sumber – https://www.sinarharian.com.my/article/661633/berita/politik/paling-penting-pujuk-pengundi-bukan-parti—anthony-loke



TERBAIK- BERJAYA COPR TELAH MEMBUAT LAPORAN POLIS TERHADAP PEMFITNAH!


Berjaya Corp Bhd (BCorp), telah membuat laporan polis pada 26 April lalu supaya siasatan mengenai berita yang melaporkan pengasasnya Vincent Tan sedang mengadakan perbincangan untuk menubuhkan sebuah resort kasino di Forest City bernilai AS$100 bilion (RM477.60 bilion) dapat dimulakan. BCorp, dalam satu kenyataan media, semalam, berkata pihaknya percaya polis akan mengambil tindakan sewajarnya dalam menjalankan siasatan berhubung dakwaan itu. “Kami ingin mengulangi dan menjelaskan bahawa Tan tidak terbabit dalam sebarang rundingan dengan mana-mana pihak yang dilaporkan. “Ini termasuk Perdana Menteri, Anwar Ibrahim: Lim Kok Thay dari Kumpulan Genting dan begitu juga dengan sebarang wakil Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim atau Seri Paduka sendiri,” kata BCorp. Menurut syarikat itu, mereka percaya penerbitan berkenaan bertujuan untuk menyebabkan gangguan politik, menjejaskan kepercayaan orang ramai dan memesongkan persepsi orang ramai terhadap Sultan Ibrahim dan Anwar.




TERKINI! Calon PH straight A | Cikgu Bard fitnah, rosak nama Agong | Ber...




1. Ramasamy perlu bertanggungjawab jika pengundi salah pilih 2. Semua A - Calon PH sahut cabaran PAS dedah keputusan SPM 3. 'Jangan percaya dia, Pas dah mula turun kempen' - Radzi Jidin 4. Chegu Bard kena 2 tuduhan fitnah, hasut rosakkan nama baik Agong 5. Akmal Saleh berang tindakan cantum logo UMNO, DAP 6. BERSATU serah notis kosongkan kerusi kepada 7 wakil rakyat selepas PRK






BAIK PENJARA, SEBAB KENA PENJARA BARU PEJUANG SEJATI


Ahli Jawatankuasa Penerangan Bersatu Badrul Hisham Shaharin atau dikenali Chegu Bard hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur. Dia, berdepan dua pertuduhan memfitnah dan menghasut untuk merosakkan nama baik Yang di-Pertuan Agong. Chegu Bard mengaku tidak bersalah dan menetapkan jaminan pada RM10,000 setiap pertuduhan dan menolak perintah larangan bersuara dari pendakwaan,




LEBAI BERKOPIA PUTIH CABAR CALON PH DAN AKHIRNYA MEMALUKAN DIRI SENDIRI!



Ketua Penerangan PAS, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari mencabar calon PH itu untuk menyatakan latar belakang pendidikan rendah dan menengah yang pernah diterimanya, memandangkan tiada catatan di poster profil Pang.
“Isu pendidikan calon PN telah selesai. Pihak Universiti (UMP) telah keluarkan kenyataan berhubung kelulusan Master Eksekutif Pengurusan Perniagaan yang dimiliki beliau bahkan transkrip sijil juga telah disebarkan. “Sekarang, saya mencabar calon PH pula untuk nyatakan pendidikan rendah dan menengahnya. Silakan. Di manakah peperiksaan UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) dan SPM (Sijil Peperiksaan Malaysia) diambil, tentu menarik untuk diketahui,” ujarnya. ============================================================================== Calon Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya kecil Kuala Kubu Bharu Pang Sock Tao berkongsi keputusan SPM dan UPSR yang menunjukkan keputusan cemerlang semua A. Bekas setiausaha akhbar kepada Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming itu berbuat demikian sebagai maklum balas kepada cabaran Ketua Penerangan PAS Ahmad Fadhli Shaari semalam.
Wanita 31 tahun dari Ampang itu mengambil SPM pada 2010 dan mendapat keputusan semua A, meliputi A+, A dan A-. Lebih menarik, pelajar Sekolah Menengah Chung Hua di Port Dickson, Negeri Sembilan itu mendapat keputusan lebih baik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (A) dan Bahasa Inggeris (A+), berbanding Bahasa Cina (A-).
“Yang Berhormat Pasir Mas, Tuan Ahmad Fadhli Shaari bertanya tentang UPSR dan SPM saya.




CALON PH MENJAWAB SOALAN LEBAI FADLI SHAARI...LEBAI DAPAT BERAPA A PULAK.


Ha ha ha...UPSR SEMUA A,

SPM SEMUA A. 

Calon Pakatan Harapan (PH) bagi PRK Kuala Kubu, Pang Sock Tao menunjukkan sijil perlajarannya sebagai menjawab cabaran Ketua Penerangan Pas, Ahmad Fadhli Shaari. Sebelum ini Ahmad Fadhli mencabar Pang supaya menunjukkan kelulusan pendidikan rendah dan menengahnya, kerana dia kata dia cari tak jumpa. Ha ha malu sendiri.


Wanita 31 tahun dari Ampang itu mengambil SPM pada 2010 dan mendapat keputusan semua A, meliputi A+, A dan A-. Lebih menarik, pelajar Sekolah Menengah Chung Hua di Port Dickson, Negeri Sembilan itu mendapat keputusan lebih baik dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (A) dan Bahasa Inggeris (A+), berbanding Bahasa Cina (A-).


WOIII... TAK MAU TEBUK ATAP LAGI KA.

 


Che Ibrahim


Habis dah bab nak tebuk atap... Cari kunci pintu pula....

Kunci ke Putraya jaya ialah cukup jumlah... Wat ada dalam poket pun dah 6 MP lari...




ANAK MUDA BANGSA CINA TAMAT SEBAGAI KOMANDO

 



Leftenan Muda Chan Satu-Satunya Penuntut Berbangsa Cina Tamatkan Kursus Asas Komando GGK 2024. 




Artik 

NEGARA LUAR BUAT DUIT BILLION DENGAN UBI KAYU- DI MALAYSIA MALAS MENJADIKAN OTAK TAK BERFUNGSI.

 

ANTARA UBI KAYU DAN KEBODOHAN



Che Ibrahim


Ubi kayu bukan sahaja menjadi makanan utama orang asli di pedalaman, namun ianya menjadi makanan popular orang melayu yang cerdik dalam berbagai bentuk.


Antara kuih ubi kayu yang amat laris di Kelantan ialah:


1. Bekey/boko ubi kayu

2. Buku manis (Poli ubi kayu)

3. Putu halba (barang dlm kain yang amat popular musim hujan)

4. Tapai ubi kayu (digoreng lagi sedap).


Tu tak kira lagi ubi kayu rebus dimakan dengan nyiur muda atau sambal goreng, ubi kayu bakar dimakan dengan ikan kering bakar atau daging/ikan pekasam.


Kesian ke budak budak diupah/dihasut untuk menghina makanan tradisi orang melayu semata mata kerana politik yang sempit. Hanya orang bodoh yang menghina ubi kayu.


SAKAW DENGAN SYARIKAT BAWAH KAWALAN



Iswardy Morni


 Dia berkata projek-projek tersebut juga dipercayai dimonopoli oleh anak pemimpin berkenaan dengan menggunakan beberapa lesen syarikat-syarikat di bawah kawalannya.



INGAT ANAK... BAPAK PUN SAMA.



Najib BKar

 Ingatkan anak ja, pak dia pun kena siasat sama. Kes sakau projek bernilai ratusan ribu.


Walaupun pemimpin kanan tu tak disebut namanya, tapi orang boleh teka.


Meh kita tengok klu yang diberi.


1. Pemimpin tu lantik beberapa syarikat untuk kerja baik pulih dan penyelenggaraan jalan membabitkan peruntukan Pejabat MENTERI BESAR bernilai RM 1 juta.


Syarikat-syarikat itu ada link dengan ANAK pemimpin tersebut.


2. Syarikat-syarikat tersebut kemukakan DOKUMEN PALSU untuk claim kerja-kerja tersebut.


Dan ada pihak yang dapat komisyen 5% dari kerja-kerja itu.


3. Sejumlah 15 syarikat dikenali pasti dikawal oleh ANAK pemimpin itu.


Antara aktiviti syarikat yang dijalankan adalah bekal AIR MINERAL, dan cenderahati.


.


Kerja tak jalan, claim palsu tuntut semua. Haram tak bawak keluar modal. Untung dah kat situ. Pastu pau lagi 5% komisyen.


Ish ish ish. Pemimpin parti mana la agaknya yang best dan bersih sangat ni?


Budak tu menantu siapa la agaknya?


Hmmmm, ada dipetik MENTERI BESAR, ANAK, DOKUMEN PALSU, dan AIR MINERAL. 


Jadi, boleh tau dah kan siapa pemimpin kanan di utara yang disiasat tu? 😆



AWAS KAKI PUKAU





Nazrul Fahmi


 Sesiapa yang pernah nampak 2 ekor ni jgn bagi masuk kedai mahu pun rumah ye...dah 3 kes kat taman teratai skudai kena pukau dengan 2 ekor ni 1 nasi kukus noni 1 restoren ibu anas lepas tu 1 lagi dlm econsave taman teratai kedai pakaian...

Kereta 2 ekor ni sentiasa bertukar2 cakap english pura2 tak paham bahasa melayu...ada yg disuruh tgk mata dia ada yg salam terus x blh buat ape2...

Target yg paling mudah kedai yang pintu sentiada terbuka jadi senang utk melarikan diri.



TAK KENA SELERA NAK PINDA AKTA LAUT.... YA AMPU SALAM..



Sham Ghaz


 YB TS Abdul Hadi Awang masa kamu berkuasa kamu tak reti pula nak pinda Akta Laut Wilayah dan tukar Istilah nama Wang Ehsan kpd Royalti? 


Sekarang baru kelam kabut. Time ada Kerajaan 18 YB Pas jadi tunggul kayu.


RUU355 & Royalti Kelaut waktu kamu jadi Kerajaan Pusat!