Eloklah Sarawak dapat Yang Dipertua Negeri yang baru.

 

Eloklah Sarawak dapat Yang Dipertua Negeri yang baru. 



****************

WAN Junaidi Tuanku Jaafar mengemukakan surat peletakan jawatannya sebagai Yang Dipertua Dewan Negara bagi memegang jawatan Yang Dipertua Negeri Sarawak Kelapan, seperti yang ditunjukkan dalam surat peletakan jawatannya yang dilihat oleh The Malaysian Insight.


Difahamkan beliau akan mendapat watikah pelantikannya tidak lama lagi dan kemudian mengangkat jawatan itu bagi menggantikan Abdul Taib Mahmud yang memegang jawatan Yang Dipertua Negeri Sarawak sejak Mac 2014.


Wan Junaidi yang berusia 79 tahun pada 1 Februari merupakan bekas pegawai polis yang kemudiannya menjadi peguam dan aktif dalam politik. Beliau menjadi Yang Dipertua Dewan Negara dan senator Dewan Negara ke-19 sejak Jun 2023.


Beliau sebelum ini berkhidmat sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) di bawah bekas Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dari Ogos 2021 hingga November 2022 apabila kerajaan kalah dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).


Beliau dipilih sebagai ahli Parlimen Santubong dari Mac 2004 hingga November 2022 dan sebelum itu sebagai ahli Parlimen Batang Lupar dari Oktober 1990 hingga Mac 2004 di bawah parti pemerintah Sarawak Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), sebuah parti komponen Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan dahulunya gabungan BN.


Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi dalam pentadbiran Perikatan Nasional (PN) di bawah bekas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dari Mac 2020 hingga Ogos 2021 apabila kerajaan itu tumbang.


Wan Junaidi juga pernah berkhidmat sebagai Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar serta Timbalan Menteri Dalam Negeri dalam pentadbiran BN di bawah bekas Perdana Menteri Najib Razak dan bekas menteri Ahmad Zahid Hamidi dari Mei 2013 hingga Julai 2015 serta Timbalan Speaker Dewan Rakyat dari April 2008 hingga April 2013. – 19 Januari, 2024.



No comments: