KAFIR ATAU NON MUSLIM




ISLAH


 Dalam riwayat Imam Tirmidzi, Rasulullah SAW berpesan: "Bertakwalah dimanapun kalian berada, dan ikutilah keburukan dengan kebaikan, niscaya ia akan menghapus keburukan tersebut. Dan pergaulilah manusia dengan akhlak yang baik ".


Nabi dalam hadis ini tidak menyatakan "bergaullah dengan saudara Muslim". Sebaliknya, beliau menyatakan "Khaliqin-Nas" (bergaullah dengan manusia). Ini bermakna berbuat baik bukan hanya kepada sesama Muslim, tetapi kepada seluruh umat manusia. Siapa pun mereka, selagi mereka manusia, seorang Muslim wajib berbuat baik kepada mereka. 


Walaupun berada di pihak yang benar, Rasulullah SAW tidak pernah menyampaikan dakwahnya dengan menyakiti perasaan orang yang diajak atau dibimbingnya. Ini adalah contoh yang patut dijadikan teladan oleh para pendakwah atau setidaknya penyampai kebenaran. Tiada kata-kata kasar, tiada kemarahan yang melukai. Bahkan, Rasulullah SAW sentiasa menjauhi sindiran, sehingga tiada seorang pun yang tersakiti. Demikianlah agungnya akhlak Rasulullah SAW, semoga kita dapat mengambil ibrah dan hidayah untuk meneladani baginda.



No comments: