ISI JUGA PADU RUPANYA


Rafizi Ramli



 Seramai 11.55 juta (52.6%) warganegara berumur atas 18 tahun telah berjaya mendaftar dan mengemaskini profil diri di sistem PADU. 


Secara keseluruhan, sebanyak 58.7% profil rakyat, termasuk ahli isi rumah bawah 18 tahun, yang berjaya dikemaskini.


Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk  mengucapkan terima kasih (secara terbuka) kepada semua warga negara yang mendaftar, mengemaskini dan juga mengesahkan data-data mereka.


Syabas dan tahniah juga saya ucapkan kepada pasukan pembangunan sistem PADU di Kementerian Ekonomi, Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), Jabatan Digital Negara, Kementerian Komunikasi dan juga agensi-agensi lain yang terlibat atas usaha menjayakan pelaksanaan PADU. 


Langkah seterusnya adalah untuk membentangkan perancangan penyasaran semula subsidi kepada jemaah menteri pada bulan ini. Sebarang pengumuman berkenaan hal ini akan diumumkan oleh kerajaan pada masa yang akan datang. 


Kepada mereka yang tidak berjaya mendaftar dan mengemaskini profil di PADU, data pentadbiran yang sedia adalah mencukupi dan akan digunakan untuk kerajaan menentukan kelayakan individu bagi tujuan penyasaran semula subsidi. 


Sekiranya ada keperluan, Kementerian Ekonomi akan umumkan pembukaan semula PADU untuk tempoh yang singkat bagi pendaftaran dan pengemaskinian, setelah kerajaan membuat keputusan bentuk dan mekanisme subsidi bersasar.


Terima kasih sekali lagi kepada semua yang menjayakan PADU.



1 comment:

Anonymous said...

Kerajaan perlu berhati hati bila menyalurkan subsidi bersasar dalam bentuk tunai (jika sekiranya inilah mekanisma yang dicadangkan) kepada golongan yang layak...

KERAJAAN HARUS BERHATI HATI JANGAN BERI SUBSIDI BERSASAR tersebut dan tidak hanya kepada Ketua Isi Rumah (KIR) sahaja... KIR majoriti adalah majoriti lelaki dan segelintir mereka ada yang tidak bertanggungjawab, dan tidak gunakan subsidi tersebut manafaatkan keluarga mereka


Mereka mungkin gunakan untuk beli rokok, nombor ekor, dadah, berjudi dan lain-lain ini adalah realiti bukan tohmahan

Sepatutnya diberi 50% 50% dikongsi dengan para isteri, kena buat macam Askar yang mana gaji mereka separuh diberi terus kepada para isteri demi kelangsungan hidup keluarga mereka