ABIM PERSOAL PRESIDEN UKRAINE SOKONG ZIONIS ISRAEL


 Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) kecewa di atas kenyataan Presiden Ukraine, Volodymyr Zelensky menyatakan serangan sayap bersenjata Hamas ke atas Israel sebagai serangan pengganas.

Sedangkan kata Presiden ABIM, Muhammad Faisal Abdul Aziz, Zelensky yang diserang oleh Rusia memainkan naratif membela diri sama dan tanah air sebagaimana rakyat Palestin yang diganasi Israel setiap hari.

“ABIM mengecam sikap Zelensky membela tindakan penceroboh rejim Zionis yang terus menerus membedil Gaza di wilayah Palestin yang bergolak.

“Sedangkan dalam isu penentangan Ukraine terhadap pencerobohan Rusia, lagu yang didendangkan mereka adalah perjuangan rakyat Ukraine mempertahan tanah air,” katanya dalam satu kenyataan.

Faisal dalam pada itu turut menggesa Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) agar tidak terus berdiam diri dan memanggil sidang tergempar mengecam tindakan Israel yang telah melewati batas kemanusiaan mengebom penempatan orang awam setiap hari.

Katanya, pemimpin Zionis telah melakukan jenayah perang dengan membunuh rakyat Palestin tidak bersenjata dan mereka seharusnya didakwa di Tribunal Jenayah Antarabangsa.

“ABIM menggesa agar Majlis Keselamatan PBB membuat ketetapan supaya rejim Israel menghentikan serangan ketenteraannya ke atas wilayah Gaza melalui gencatan senjata, dan memutuskan untuk menempatkan pasukan pengaman PBB bagi menguatkuasakan gencatan senjata tersebut.

“ABIM juga mendesak PBB menubuhkan serta merta Tribunal Jenayah Antarabangsa bagi mendakwa jenayah perang yang dilakukan Israel terhadap penduduk Palestin,” katanya lagi.

Serangan udara Israel ke atas Palestin sehingga kini telah mengorbankan 1,500 jiwa. Terbaharu, Israel memberi kata dua kepada penduduk Palestin untuk melarikan diri ke selatan Gaza dalam tempoh sehari sebelum serangan darat besar besaran bermula.



No comments: