MAUDUITKA?

 


Khairul Azri


Masalah.


Inilah masalah dengan ahli politik, bila merasa diri dapat sokongan, mula lupa diri dan keluar kenyataan atau beraksi secara berlebih-lebihan.


Hari Kebangsaan, Hari Merdeka itu adalah satu titik penyatuan menjangkaui bangsa, agama, negeri dan sudah tentunya parti politik.


Jadi TIDAK ADA sebarang keperluan untuk 'pecah' dan 'perintah' rakyat di bawah pada Hari di mana kita semua di bawah panji yang sama. 


Panji yang bernama MALAYSIA. Noktah.


Namun aku jangkakan, mungkin akan ada sebahagian penyokong faksi ahli politik ini akan bawa hujah-hujah seperti,


- "Malaysia Madani : Tekad Perpaduan Penuhi Harapan." terlampau political lah, sebab tu depa prefer guna yang lain. 


- Atau alah, dulu 2012, Pakatan Rakyat di kendali PM Anwar dan dianggotai PAS, PKR, DAP ketika itu juga bawa naratif yang sama, ketika kerajaan pusat di bawah DS Najib guna tema Janji Ditepati.. 4 negeri, Kelantan, Kedah Selangor, Pulau Pinang pun guna logo, lagu dan tema yang lain juga.


Masa tu awalnya Kelantan nak guna ‘Menerajui Perubahan’, Kedah nak guna ‘Terus Berbakti’ Pulau Pinang dan Selangor guna ‘Sebangsa, Senegara, Sejiwa’. Akhirnya 4 negeri guna ‘Sebangsa, Senegara, Sejiwa’ berbeza dengan 55 Tahun Merdeka, Janji Ditepati oleh kerajaan pusat ketika itu.


- Atau eh bro, Selangor baru tahun lepas bawah MB Amiruddin juga guna tema dan logo yang lain, satu Malaysia guna "Keluarga Malaysia Teguh Bersama.", tapi negeri selangor guna "Kita Selangor Teguh Bersama". Logo pun lain dari logo keluarga Malaysia.


Jawapan aku bagi hujah hujah di atas mudah.


1.  Tema Hari Kebangsaan ini hak mutlak kerajaan, takkan dah lupa masa awak jadi kerajaan apa dia tema kita guna?


"Keluarga Malaysia Teguh Bersama."


Rewind sikit sebelum awak jadi kerajaan, apa tema kerajaan BN pernah guna?


1 Malaysia: Menjana Transformasi

1 Malaysia: Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera.


or the famous,


"55 Tahun Merdeka, Janji Ditepati".


Kaw punya political temanya, and in some cases, logo punya buruk.


Jadi usahlah nak gaduhkan benda yang semua ahli dan parti politik pernah buat dan akan buat.


2. Pasal 2012 tu betul, masa tu hampir sama seperti keadaan sekarang Pakatan Rakyat tengah rasa padu, dan nak masuk PRU13 maka depa rasa depa nak bawak move nak guna tema, logo sendiri sebijik macam yang Pemuda PN sebut ni atau kenyataan yang negeri Selangor pada tahun lepas guna "Kita Selangor" instead of "Keluarga Malaysia"..


Bagi aku senang je, kalau sebelum ini ada suara suara sumbang, sebut Hari Kebangsaan tidak terasa di negeri negeri tertentu sebab tarikh Merdeka tidak sama seperti negeri² Persekutuan Melayu kita rasa memjengkelkan, rasa nak marah..


Senang kata, sensitiviti kita 'tingling' bila ada disperse and disection pada Hari Kebangsaan kita yang patut diraikan semua.


Tapi hari ini secara tiba tiba kita boleh membenarkan ahli politik membeza-bezakan kita di Malaysia berdasarkan faksi dan kuasa negeri, orang jempol koba we put them to padestal to say this kind of rubbish.


Maka berhenti jap dan tanya balik diri kita, apakah 'kompas' kita sebenarnya?


Negara atau Politikus?

No comments: