'MB Kedah mendukacitakan rakyat' - Mahfuz






Menteri Besar (MB) Kedah Datuk Seri Sanusi Md Nor dianggap memalukan rakyat negeri itu dengan perlakuannya mempersenda Sultan Selangor dalam ceramah baru baru ini.


Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kedah, Datuk Mahfuz Omar berkata demikian dalam majlis Jelajah Perpaduan Madani dan Pelancaran Jentera Perpaduan Kedah di Guar Chempedak, malam tadi.


"Saya berasa malu bagi anak negeri Kedah, kami memiliki MB yang sangat mendukacitakan kami.


"Saya sedih kita menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) Ogos nanti, kemudian menjelang 66 tahun kemerdekaan negara. Kemerdekaan yang dibentuk atas nama berbilang bangsa perpaduan negara kita


"Kita membentuk Perlembagaan negara pada 1956 - 1957 menjadi Perlembagaan rasmi yang meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan


"Kedua, persoalan kesetiaan kita kepada raja dan negara. Tetapi hari ini selepas 66 tahun merdeka ada pula manusia sedang berusaha merobek Perlembagaan negara," katanya.


Menurut Mahfuz, raja raja Melayu telah diletakkan di tempat istimewa dalam Perlembagaan negara namun setelah 6 dekad merdeka ada pula pemimpin cuba mempersenda sultan


"Sanggup menghina Ke Bawah Duli Sultan Selangor. Bayangkan Sultan Selangor baru balik dari menunaikan fardu haji yang sepatutnya disambut, hatta Sanusi pemimpin Kedah pergi ke Selangor. Sepatutnya dia pergi mengambil barakah dari kepulangan Sultan Selangor tetapi dia pergi dia hina Sultan Selangor, dihina pula ciptaan Allah ke atas MB Selangor.


"Soal berapa inci (ketinggian MB Selangor) ini anugerah Allah, pemberian Allah, bukan kehendak manusia tetapi inilah kita berhadapan dengan seorang MB yang memalukan rakyat negeri Kedah," katanya lagi.


No comments: