‘Anwar Triumphs’: Perjalananan luar biasa liku liku politik Anwar




 Buku ‘Anwar Triumphs’ yang dilancarkan petang tadi karya pengarang dan peguam jenayah terkemuka Australia, Mark Trowell KC di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur memberikan peluang kepada pembaca melihat sosok Perdana Menteri Datuk (PM) Seri Anwar Ibrahim diulas oleh pengkarya dari luar Malaysia.


Menurut kenyataan penerbit, buku berkenaan secara dekat merakamkan kejatuhan dramatik gabungan Pakatan Harapan (PH) dan kemelut politik susulan gerakan 'pintu belakang' politikus minioriti Malaysia untuk mendapatkan kuasa pada 2020 dan menafikan peluang Anwar menduduki kerusi PM.


Naratif kemudian memperincikan bagaimana kemenangan PH pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 sebagai blok politik terbesar dan kepintaran Anwar dalam seni politik menggabungkan pesaing politik lama untuk membentuk kerajaan campuran.


"Buku ini menggambarkan perjalanan luar biasa Anwar Ibrahim, ditandai dengan kemenangan ke atas saingan lama, pengkhianatan politik dan inisiatif berani untuk mengukuhkan negara.


"Naratif itu memuncak dalam PRU15 yang bersejarah menyebabkan keputusan parlimen tergantung dan kenaikan beliau ke jawatan PM Malaysia yang kesepuluh.


"Pengarang menawarkan pembaca menyelam mendalam ke dalam 'Anwar Triumphs' juga memberikan pandangan yang jarang berlaku tentang tempoh huru-hara berikutan pembebasan Anwar Ibrahim dari penjara pada Mei 2018," kata kenyataan itu.


Manakala menurut pengarangnya Mark Trowell, buku tersebut menceritakan sejarah secara segar pada waktu kejadian dan fakta setepat yang mungkin.


"Kepentingan buku-buku ini ialah mereka merekodkan untuk sejarah apa yang sebenarnya berlaku - 'akaun kontemporari', bukannya sesuatu yang ditulis selepas banyak tahun apabila kenangan menjadi kabur dan pelupa," katanya.


Mark Trowell (kiri) bersama Zunar

Beliau juga menyatakan bahawa buku itu bukan sahaja menggambarkan Anwar menjadi PM, tetapi juga perjalanan perjuangan 'gerakan reformasi' yang telah bergelut selama bertahun-tahun untuk mengatasi kerajaan autoritarian yang telah berkuasa lebih daripada 60 tahun.


Selain ucapan pengarang, Mark Trowell, turut memeriahkan majlis pelancaran petang tadi adalah kartunis politik terkemuka Malaysia, Zulkiflee Anwar Haque atau dikenali sebagai Zunar


Cerapan beliau menambahkan perspektif unik pada acara tersebut, menawarkan pengalaman yang komprehensif.


Selain itu, persembahan video bertajuk 'The Works of Zunar: Anwar Triumphs' memberikan perjalanan yang mengasyikkan dan visual ke dalam dunia buku.


Datuk Seri Anwar Ibrahim diberi penghormatan melancarkan karya Mark Trowell tersebut disaksikan barisan peguam, pengamat politik, ahli akademik, ahli politik, wartawan dan penyokong gerakan Reformasi.


Sebelum ini Mark Trowell pernah menulis beberapa karya membicarakan perjalanan politik Anwar seperti 'The Prosecution of Anwar Ibrahim: The Final Play,' dan 'Anwar Returns: The Final Twist'.


Buku 'Anwar Triumphs' boleh didapati di semua kedai buku utama di seluruh negara.

No comments: