WALAU BERJAYA JADIKAN KERAJAAN PERPADUAN HILANG MAJORITI DUA PERTIGA, MUDA TAK MUNGKIN BERJAYA DALAM CUBAAN SOLO DI PRN NANTI

 

Dengan keputusan Muda untuk bertanding solo pada PRN akan datang ini, secara langsung ia bermakna parti tersebut tidak lagi menyokong kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim.

Secara tidak langsung pula bererti Muda sudah menarik balik permohonan atau penantian tiada jawapan untuk terus menyertai PH.

Muda bukan saja bergerak solo dalam PRN yang akan disertainya nanti, malah mulai sekarang juga dikira solo dalam kedudukan politik negara.

Dalam erti kata lain, selain sudah memisahkan diri daripada PH, Muda juga, sekurang-kurangnya buat masa ini, turut tidak bersama dengan PN.

Untuk akan datang, tidak mustahil Muda akhirnya akan bersama PN yang merupakan blok pembangkang utama kerana jika terus bergerak sendirian, mereka tentu sedar ia tidak akan membawa mereka ke mana-mana.

Sudah banyak contoh parti yang bergerak solo tidak mampu menang apa-apa kerusi akhirnya.

Kerusi Parlimen dan Dun yang dimenangi Muda sebelum ini pun adalah atas sokongan dan kerjasama yang diberikan PH kepada parti tersebut.

Berikutan keputusan dan kedudukan Muda ketika ini, kesan paling awal daripadanya ialah kerajaan perpaduan diterajui Anwar sudah hilang majoriti dua pertiga yang dimilikinya.

Selama ini kerajaan perpaduan mendapat sokongan sejumlah 148 Ahli Parlimen iaitu genap dua pertiga daripada jumlah 222 Ahli Parlimen keseluruhannya, termasuk satu kerusi daripada Muda yang dipegang oleh Syed Saddiq di Muar, Johor.

Kini, sokongan kepada kerajaan perpaduan hanya tinggal 147 Ahli Parlimen saja lagi.

Tiada lagi majoriti dua pertiga yang dimiliki kerajaan perpaduan ini sebagai simbol kebanggaan serta kekuatannya.

Daripada sudut yang lain, sebagaimana namanya Muda, parti itu juga sebetulnya masih dikira muda daripada segi kekuatan sokongan daripada kalangan pengundi.

Tumpuan parti itu semata-mata pengundi muda, manakala pengundi fua dan pertengahan usia barangkali lebih tertarik kepada parti-parti lain yang sudah sedia kukuh nama dan jenamanya.

Dengan itu, tambahan lagi bergerak solo, ia memang sukar menjanjikan apa-apa kemenangan buat Muda dalam PRN yang akan disertainya nanti.

Cuma, dengan masuk bertanding di kerusi-kerusi kritikal yang berlaku pertembungan sengit antara PH/BN dengan PN, Muda sekadar mampu menyumbang kepada perpecahan undi semata-mata.

Tetapi, perpecahan undi itu belum tentu merugikan PH/BN serta belum tentu juga menguntungkan PN.

Yang pasti, Muda tidak mungkin beroleh sebarang keuntungan melalui penyertaan solonya itu.

Harus diakui, senario dan pilihan pengundi negara kita masih sukar dipisahkan daripada memilih dua blok utama – kerajaan atau pembangkang dan sama ada PH/BN atau PN.

Tambahan lagi, Muda hanya memutuskan bertanding beberapa kerusi di negeri terfentu saja pada PRN akan datang ini.

Gambaran daripadanya bermakna Muda tidak berhasrat menubuhkan kerajaan sendiri melalui penyertaannya dalam PRN kali ini.

Maka, siapa mahu mengundi mereka dan untuk apa pengundi memberi undi kepada Muda?

Nasib paling hampir yang dijangka menimpa Muda pada PRN enam negeri nanti ialah ia akan mengulangi malang Pejuang dan GTA yang hilang deposit semua kerusi ditandinginya lantaran bertanding solo pada PRU15 lalu. – ShahbudinHusin 27/06/2023.

5

No comments: