Malaysia komited berubah ke arah tenaga boleh diperbaharui

 



Malaysia akan meningkatkan penyertaan ke dalam sektor tenaga boleh diperbaharui dengan pelaburan lebih besar pada dekad akan datang.



Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, negara juga bersetuju untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG) sebanyak 45% menjelang 2030 berbanding tahap 2005.



"Usaha ke arah mencapai NDC kita telah dimasukkan ke dalam Rancangan Malaysia Ke-12 dan Negara Dasar Tenaga 2022 – 2040.



"Dokumen dasar ini secara strategik menggariskan keutamaan bagi sektor tenaga pada masa akan datang. Ia meletakkan sektor tenaga sebagai pemangkin utama untuk pembangunan sosio-ekonomi dan akan memastikan rakyat Malaysia mampu memanfaatkan peluang yang timbul daripada peralihan tenaga untuk kekal berdaya tahan dan mampan.



"Untuk melaksanakan dasar ini dengan jayanya supaya mendapat hasil yang sepenuhnya daripada kemajuan sosio-ekonomi, kerajaan sedang membangunkan beberapa lagi pelan strategik. Yang paling penting ialah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) yang akan menggariskan strategi menyeluruh dan inisiatif berimpak tinggi untuk mempercepatkan usaha peralihan tenaga," kata Anwar dalam ucapannya pada persidangan antarabangsa Energy Asia 2023 edisi pertama di Pusat Konvensyen, Kuala Lumpur pagi tadi.



Selain itu, katanya, Malaysia juga melihat gas asli cecair (LNG) penting sebagai campuran sumber tenaga rendah perlepasan karbon memandangkan LNG lebih bersih daripada petroleum atau arang batu yang mencemarkan alam sekitar.



"Kami menyedari kepentingan menguruskan pelepasan metana sebagai sangat mujarab dan telah komited untuk menyertai global dalam mengurangkan pelepasan sebanyak 30% menjelang 2030 berbanding tahap 2020," katanya.




                                        DS Anwar bertemu usahawan sektor tenaga diperbaharui dari Timur Tengah



Di samping itu, kata Anwar, untuk menjadi negara maju yang mapan Malaysia juga telah merangka pelan pembangunan keupayaan tenaga kerja, terutamanya golongan belia.



Katanya, Malaysia telah mengadakan kerjasama kerajaan - swasta dalam menyediakan latihan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional kerana modal insan yang betul dan dilengkapi kemahiran relevan menjadi sangat penting dalam memastikan kejayaan negara.



"Usaha dan inisiatif ini akan membuka potensi selanjutnya untuk ekonomi Malaysia, membuka peluang untuk pertumbuhan

untuk semua, selaras dengan rangka kerja Malaysia MADANI yang merangkumi enam nilai teras kemampanan, kemakmuran, inovasi, rasa hormat, kepercayaan dan penjagaan dan belas kasihan," ujarnya lagi.



Bagi Anwar, walaupun cabaran semakin meningkat, rantau ASEAN mempunyai inovasi, kepintaran, pemacu dan komitmen yang teguh untuk memberikan penghidupan yang lebih baik kepada rakyatnya.



Beliau berharap sidang yang mengumpulkan pakar pakar dari rantau ASEAN dan dunia itu akan menghasilkan resolusi yang membantu membentuk penyelesaian praktikal dan konkrit ke arah peralihan inklusif kepada teknologi bersih karbon dan menjadikan masa hadapan Asia lebih mampan.

 


No comments: