Dr Mahathir: Anwar tidak mahu saya, mengapa saya mahu dia?

 

TEMURAMAH  MAHAZALIM BERSAMA THE VIBES



Bekas PM mengatakan bekas sekutunya  Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mempunyai cukup anggota Parlimen di pihaknya


Dikemas kini 1 jam yang lalu · Diterbitkan pada 15 Okt 2020 17:38 


Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan bahawa dia tidak percaya pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai sokongan majoriti untuk menjadi PM berikutnya. - Gambar The Vibes, 15 Oktober 2020


OLEH

 

Norman Goh

PUTRAJAYA - Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengatakan bahawa dia tidak pernah percaya bahawa Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai sokongan yang cukup untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baru.

Bercakap kepada The Vibes dalam wawancara di Perdana Leadership Foundation, Dr Mahathir melakukan kritikan pada bekas sekutunya, dengan mengatakan bahawa Anwar terkenal dengan kenyataan bahawa dia akan menjadi perdana menteri.

"Anwar terkenal kerana membuat kenyataan seperti itu. Bukan untuk pertama kalinya, berkali-kali dia mengatakan akan menjadi perdana menteri dan dia mendapat sokongan.

"Pada akhirnya, benar-benar tidak ada sokongan. Semasa dia membuat kenyataan itu, saya tidak pernah percaya bahawa dia mendapat sokongan.

"Saya cuba mencari dan ingin tahu siapa yang menyokongnya tetapi ada kemungkinan orang yang mempunyai masalah akan mendukungnya ... jika dia berjanji untuk menyelesaikan masalah mereka," kata Dr Mahathir kepada The Vibes.

Yang di-Pertuan Agong memberikan ruang mengadap Baginda kepada ketua PKR pada hari Selasa baru-baru ini.

Kemudian pada hari yang sama, Anwar mengatakan bahawa dia mempunyai lebih dari 120 anggota parlimen yang menyokongnya untuk membentuk kerajaan baru, dan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dipimpin oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin telah jatuh.

Bagaimanapun, Istana Negara mengeluarkan kenyataan selepas itu, dengan mengatakan bahawa Anwar tidak menyerahkan senarai nama ahli parlimen yang menyokongnya kepada Agong.

Ketika ditanya mengenai mengapa Anwar tidak boleh menjadi perdana menteri, Dr Mahathir mengatakan ada penyokong PKR yang "menolak" untuk tidak menjadikan Anwar sebagai perdana menteri.

"Sangat sukar untuk mengatakannya. Anda tahu, saya pernah menyingkirkannya sebelum ini tetapi kemudian semasa saya berada di Pakatan Harapan, saya bertemu dengannya.

"Ketika mereka menyarankan agar dia menggantikan saya, saya tidak mengatakan tidak, tetapi ketika saya menjadi perdana menteri, begitu banyak orang datang dan meminta saya agar tidak melantik beliau.

"Sudah tentu, saya tidak dapat mendedahkan nama mereka. Ini adalah penyokongnya yang kuat, penyokong yang sangat kuat. Sebelum ini, mereka memaki saya tetapi sekarang mereka datang dan bertanya kepada saya 'tolong, bukan Anwar'.

"Anda lihat, saya tidak ingin berperanan dalam melakukan itu, jadi saya tidak ingin mengatakan tidak, saya tidak ingin mengatakan ya."

Dia menambah bahawa Anwar tidak mahu Dr Mahathir menjadi perdana menteri Bersatu yang ditarik keluar dari Pakatan Harapan.

"Juga, saya ingin menambah bahawa Anwar tidak menginginkan saya. Dia menyatakan dengan jelas bahawa dia tidak menghendaki saya ketika kami berusaha untuk bekerjasama lagi dengan Pakatan Harapan (setelah kejatuhan pentadbiran).

"Pada pertemuan yang dihadiri Anwar , saya menawarkan diri untuk menjadi perdana menteri hanya selama enam bulan ... tetapi,beliau mengatakan tidak.

"Ketika Anwar membuat pengumumannya tentang menggulingkan (Perdana Menteri Tan Sri) Muhyiddin, dia mengatakan jumlah (MP) tidak termasuk saya dan kumpulan saya (Pejuang).

 

"Jadi dia tidak mahu saya, mengapa saya mahu dia?" - The Vibes, 15 Oktober 2020 .

 

TERJEMAHAN OLEH WRLR

 

No comments: