KONVENSYEN MENCARI TITIK PERSAMAAN





MSO


Suatu konvensyen bertujuan untuk memartabatkan perundangan dan kehakiman syariah di negara kita akan diadakan pada Isnin depan 15 Julai 2014 bertempat di Dewan Damar Seri di Putrajaya. 


Konvensyen ini bertepatan dengan situasi kini  dimana isu berkaitan pegangan atau aqidah hangat jadi polemik apabila Mufti Wilayah mengemukakan cadangan agar digubalkan undang² menetapkan Mufti Wilayah perlulah mereka berpegang kepada fahaman sunnah wah jemaah.


RUU itu dibentangkan untuk bacaan kali pertama oleh Menteri Agama Datuk Dr Mohd Na'im Mokhtar, tetapi ditangguhkan untuk bacaan seterusnya kerana timbul sedikit kontroversi terhadap RUU berkenaan.


Justeru konvensyen yang akan berlangsung Isnin ini diharap sedikit sebanyak meredakan polemik berkenaan dan seterusnya ditemui titik persamaan daripada semua pihak demi kemartabatan syariah di negara ini. 


Konvenayen ini dianjurkan Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwa Agama) akan dibuka rasmi oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. Konvensyen berkenaan terbuka kepada umum. Trims.



No comments: