JAHIL



 Sebolehnya dalam menulis aku cuba elak daripada menggunakan istilah seperti ๐˜€๐—ฒ๐˜€๐—ฎ๐˜, ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ณ๐—ถ๐—ธ dan ๐—ท๐—ฎ๐—ต๐—ถ๐—น. Tapi untuk yang ini, aku tak tahu istilah apa yang lebih sopan selain dari jahil.


Sebab kenyataannya memang dipenuhi kejahilan. Apa tidaknya, dia persoalkan apa bila DS Anwar menggesa agar Pusat Zakat mainkan peranan dalam membasmi kemiskinan di negara kita.


Persoalannya: ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚ ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜๐˜‚๐—ท๐˜‚๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ ๐˜‡๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐—ธ๐˜‚๐˜๐—ถ๐—ฝ?


Memang tujuan zakat bagi membantu golongan yang tidak berkemampuan. Golongan fakir adalah antara asnaf penerima zakat. Jadi di mana salahnya gesaan PMX kepada pusat zakat?


Tak timbul soal alihkan misi. Sebab kerajaan sendiri pun menjalankan beberapa program contohnya ๐—œ๐—ฃ๐—ฅ yang membantu golongan miskin memulakan bisnes atau menjadi petani moden.


Tapi pusat zakat pun ada peranan mereka. PMX cuma menggesa agar pusat zakat aktif cari golongan susah dan bantu mereka. Habis tu kalau tak bantu golongan miskin, duit zakat nak buat apa?


Itu yang buat aku tertanya. Masa Bersatu berkuasa dulu mereka ๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ฎ ๐—ฑ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐˜‡๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐˜ ๐˜‚๐—ป๐˜๐˜‚๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ณ๐—ผ๐˜†๐—ฎ-๐—ณ๐—ผ๐˜†๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ? Sebab itu pemimpin Bersatu rasa pelik bila DS Anwar gesa pusat zakat bantu rakyat?


Aku faham nak berpolitik. Tapi tak perlu sampai tahap ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฐ begini sampai menafikan perkara yang hak. Itu yang di akhirnya diri sendiri kelihatan ๐—ท๐—ฎ๐—ต๐—ถ๐—น! Sedang PN dulu tiada usaha basmi kemiskinan.


Ini buatkan aku teringat kes Jana Wibawa. Program yang kononnya untuk bantu kontraktor bumiputera di mana akhirnya jadi lombong emas pemimpin Bersatu. Memang begitukah cara PN basmi kemiskinan? Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: