KISAH LEBAI BUAT LAIN AMAL LAIN

 

Ada seorang doktor selalu beri nasihat tentang cara hidup sihat. Ajar cara nak pastikan diri sihat, ajar cara pilih makanan, nasihat itu dan ini tentang kesihatan.


Tapi dia sendiri pun tak buat. Dia makan apa saja yang melintas depan mata. Merokok, pengotor, pendek kata jauh beza la apa yang dia ajar dengan yang dia buat.


Apa pandangan kita dengan doktor yang begini? Dia memang berkelayakan sebagai doktor. Ada sijil yang sah. Cuma amalannya tak sama dengan yang dia ajar.


Mungkin apa yang dia ajar tu betul tapi tak boleh nak salahkan orang kalau ada yang curiga. Sebab perangai dia tak memperlihatkan dia macam orang berilmu.


Sebenarnya itu kisah rekaan. Setahu aku tiada doktor begitu. Tapi kalau ulama yang ajar lain tapi buat lain tu memang wujud. Dalam ceramah ajar suruh ikut sifat Rasullullah saw. Tapi perangainya sendiri tak betul.


Ulama itu dikatakan pewaris Nabi saw. Tapi tak semua boleh mengaku pewaris Nabi saw. Pewaris Nabi saw kenalah punyai akhlak yang mirip dengan Nabi saw.


Tapi kalau sifat ulama tu pun jauh beza dengan sifat Nabi saw, nak kata pewaris Nabi sawnmacamana? Dan bolehkah ulama itu dijadikan ikutan? Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

No comments: