JANGGUT PANJANG SEDEPA PUN MAKI JUGA


DKH-KD  HARON




 2 tokoh agamawan ni ada pengikut masing2 dan berasal dari negeri yang sama iaitu terengganu


seorang tu nama dia datuk dr zulkifli al bakri ada tesis phd dari usm..dia lebih disukai orang ramai panggil nama dia dgn dr zul sahaja dan tak suka dipanggil ulamak..pernah menjadi mufti wilayah ke7 dan boleh memberi fatwa dan walaupun kadangkala fatwanya kurang disokong oleh ramai orang tetapi tugasnya sudahpun selesai untuk agamanya..apabila mufti2 atau ustaz2 di negeri lain tak sokong pandangan dr zul,belum pernah lagi kita dengar mulut beliau memerli atau mencaci maki dengan menggunakan perkataan bodo,natang,setang,kafir dan lain2..pernah viral dahulu tentang bahasa pasar terengganu itu dikatakan adalah biasa..ya mungkin untuk orang awam memang biasa tapi untuk seorang yg tahu tentang agama,bila perkataan itu sering diucapkan itu sangat luarbiasa..apabila agama kita sering dijadikan bahan ketawa,adakah kita hidup dalam khayalan lawak jenaka?


seorang lagi kita tahu ialah ustaz azhar idrus..wataknya berlawanan dengan datuk dr zulkifli al bakri walaupun dari negeri yang sama..


buka hati dan minda,adakah agama islam ikut nafsu kita yang suka ketawa dan jenaka??


“Celakalah bagi yang berbicara lantas berdusta hanya karena ingin membuat suatu kaum tertawa. Celakalah dia, celakalah dia.” (HR. Abu Daud no. 4990 dan Tirmidzi no. 3315. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)


tengah trending sekarang sapa benci ulamak boleh unfriend..begitulah taksubnya seseorang terhadap individu yang disukai..malaysia ni ramai je orang yg pandai agama,jadi tak perlu taksub melampau


anda tak suka saya berkata pasal ulamak anda,anda pun boleh unfriend saya..




No comments: