PILIH PEMIMPIN TIDAK BOLEH AKAL SEPARUH

 


Pemimpin bukan pembaca berita.


Kalau pembaca berita, kerjanya cuma baca teks yang disediakan. Dia tak bertanggungjawab atas teks yang dia baca. Ada unit yang sediakan berita. Pemberita cuma kena belajar sebut istilah atau nama supaya tak kedengaran pelik. Kalau kandungan berita tu salah, tak boleh nak salahkan dia sangat.


Tapi pemimpin tak begitu. Dia kena bertanggungjawab dengan apa yang dia baca. Memanglah ada pegawai yang sediakan teks. Tapi pemimpin tu kena semak dulu apa yang ditulis. Kena selari dengan apa yang dia nak sampaikan. Kalau tak sesuai, kena betulkan. Mana boleh pemimpin main baca je.


Kalau ada pemimpin yang cakap lain tapi buatnya lain, kemudian salahkan orang yang sediakan teksnya tu, memang pemimpin tu cap ayam la. Memang tak layak jadi pemimpin. Layak jadi mat parking je. Kalau ada la pemimpin macam tu. Tapi rasanya takde. Di Malaysia pemimpin semuanya hebat-hebat belaka.


Bukan senang nak jadi pemimpin ni. Tanggungjawab besar. Setiap kata adalah janji. Pemimpin tak boleh tersalah cakap. Tak kiralah kalau pun teks ucapannya orang lain yang sediakan tetap dikira dia yang berjanji. Sebab tu kalau nak lantik pemimpin kena cari orang yang cerdik. Tak boleh jenis akal separuh. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: