KERAJAAN DAN DBKL PERLU PROAKTIF

 Dataran Merdeka aset pelancongan org Melayu




Kelmarin saya berjanji utk menulis aset2 pelancongan yg terlepas pandang utk dibangunkan atau ditambah nilaikan sebagai aset pelancongan negara.


Semalam pula PMX berjanji akn memberi fokus utk tingkatkan pelancongan negara sebagai pendapatan negara. Kita bernasib baik ada Batu Caves dan Genting Highland yg saya lihat menjadi tumpuan pelancong luar negara di Youtube.


Bagaimanapun kita hanya melepaskan tanggungjawab itu kpd pihak swasta. Jika mendiang Tan Sri Lim Goh Tong tidak mencetuskan idea yg dianggap gila ketika itu, kita hanya mengharapkan pelancongan ‘dingin’ peninggalan Inggeris iaitu Bukit Fraser.


Apa yg boleh kerajaan lakukan? Saya mulakan dgn di Kuala Lumpur.


Umum masyarakat mengetahui beberapa tarikan pelancong di ibukota adalah di China Town ( Petaling Street ), Little India ( Brickfields ), Bukit Bintang dan KLCC yg juga merupakan ikonik Malaysia.


Tapi persoalannya di manakah lokasi yg menjadi tempat org Melayu menumpang rezeki? Saya hairan ratusan ribu setahun warga Indonesia menuju ke Jalan Alor utk makan atau di Bukit Bintang yg dipenuhi restoran Cina dan Arab.


Ia bukan rasis tetapi negara majoriti masyarakat Melayu tetapi pelancong luar tidak dpt lihat dimanakah lokasi utk mereka melihat identiti Melayu. Nak harap pembangunan Kampung Baru entah bila boleh dibangunkan.


———————————————————————————-


Jadi saya melihat Dataran Merdeka adalah tempat yg paling sesuai. Pertama ia adalah kawasan strategi dan bersejarah yg juga telah menjadi peta pelancongan negara. Malah sekian lama menjadi tempat ‘lepak’ org Melayu.


Bukan tiada aktiviti tetapi belum cukup sebagai tarikan pelancong luar negara terutama aktiviti di waktu malam.


Apa yg perlu dilakukan?

1) Bangunan mahkamah yg sudah tidak digunakan boleh disewakan kpd Starbuck, KFC, Mc Donald, Secret Recipe dan restoran2 Melayu di tingkat aras bawah dan atas.


Yg penting struktur bangunan tersebut tidak diganggu. Ia seperti di London, Paris atu bandar di Eropah yg mengekalkan struktur bangunan lama tetapi moden di dalamnya.


Daripada bangunan itu terbiar sahaja atau sekadar tontonan sejarah adalah lebih baik ia digunakan atau disewakan sebagai produk pelancongan yg berkonsepkan 2 in 1 ( restoran & bangunan sejarah ).


2) Jalan di belakang mahkamah Sultan Abdul Samad  pula berikan 100 peniaga Food Truck berniaga di situ.


Dengan adanya River of Life, sungai dlm bandaraya KL yg dulunya kotor, sudah mula berwajah baru dgn warna warni. Kawasan sekitar Masjid Jamek sudah ada landskap, mural dan juga lampu biru bila waktu malam.


Kawasan yang dulunya cuma tempat pejalan kaki sekarang sudah berpokok hijau. Landscape kawasan ini sekarang sudah ceria. 


Ia sesuai utk menjadi tempat lepak2 makan malam warga KL atau pelancong ke situ sambil makan menikmati pemandangan indah dan dihiburkan dgn persembahan busking.


Saya percaya jika ia boleh dilakukan ia akn menjadi aset terbaru pelancongan negara. Saya juga sarankan Kementerian Pelancongan mensajikan persembahan kebudayaan saban malam dari seluruh negeri di Malaysia di pentas utama Dataran Merdeka sebagai salah satu tarikan utama di situ. 


Ia bukan sekadar identiti Melayu tetapi identiti Malaysia apabila ada persembahan kebudayan dari pelbagai bangsa dan negeri. Mat Saleh bukan nak tgk bangunan sgt tapi mahu lihat kebudayaan sesuatu negara.


Kita sudah ada tarikan di situ cuma tingkatkan lagi ia sebagai tarikan lokasi pelancong luar negara yg bukannya seperti skg hanya 90% dikunjungi pelancong Melayu sekadar lebih kpd ‘melepak’ kerana kekurangan aktiviti di situ.


——————————————————————————


PARKING


Yg penting DBKL kena fikirkan parking di Dataran tersebut mencukupi atau tidak. Cadangan saya benarkan kereta parking mulai jam 8 mlm di sekitar Central Market dan kawasan sekitarnya yg sunyi bermula jam 8 mlm.


Saya yakin jika kerajaan serius utk bangunkan Dataran Merdeka seperti cadangan ini… Dataran Merdeka akn menjadi sehebat Bukit Bintang dgn caranya tersendiri.


Next saya akan ceritakan lokasi terbaik pelancongan negara yg perlukan dibangunkan oleh kerajaan dgn kerjasama pihak swasta. Ia akn menjadi lebih menarik dari Genting Highland.



1 comment:

Anonymous said...

Dulu dulu ada saja benteng tempat makan makan dan minum (peniaga Melayu/Cina semua makanan Halal) sangat meriah di sekitar komplek beli belah Campbell/Semua House