Ulamak Berbohong?



Oleh: Ahmad Sayuti Basiron&Miqdad Zakaria.


[ 'ibrah & perjuangan ]

Ulamak Berbohong?

1. Masa ziarah baru ini, Tok Guru mulakan minit-minit pertama itu dgn terus cuba yakinkan saya bahawa, pengkhianatan paling utama Amanah adalah kerana "jadi alat" pada DAP dan alat pada Anwar Ibrahim. Kata Tok Guru, itulah kesalahan paling besar pimpinan Amanah sekarang, yg mereka dah lakukannya sejak berada dlm kepimpinan utama Pas lagi.

Saya tak terkejut pun dgn muqaddimah Tok Guru itu, cuma saya memang mahu dengar sendiri "tahqiq" itu dari mulut Tok Guru. Itulah antara tujuan kehadiran saya.

https://www.facebook.com/ahmadsayutibashiron/posts/10157691608174876

2. Sebab bagi Tok Guru, Anwar itu "akhlaq politiknya" adalah sangat buruk, sebab Anwar itu "sangat suka berbohong". Tapi ramai yg terpedaya dengan pembohongan Anwar itu, termasuklah enta dan party Amanah (saya yg berada di hadapannya). 

Contoh pembohongan Anwar, 

3. Anwar Ibrahim itu telah pun berjumpa dgn ramai para ulamak Islam dunia, dan pemimpin dunia, dan berbohong pada mereka berkaitan keadaan sebenar politik Malaysia, untuk meminta sokongan ulamak dunia menyokong Anwar naik menjadi Perdana Menteri melalui Pakatan Harapan.

4. Sebab itulah kata Tok Guru, para ulamak dunia pula bila bertemu Tok Guru pasti akan bersungguh pujuk Tok Guru untuk berikan sokongan pada Anwar untuk naik sebagai Perdana Menteri akan datang.

5. Ramai mereka dah datang jumpa Tok Guru dan arahkan Tok Guru sokong Anwar dan Pakatan Harapan, termasuklah yg bukan Ulamak pun datang daripada Singapore dan juga Amerika.

6. Termasuklah juga yg telah ditipu oleh Anwar itu adalah (antaranya) Syeikh Prof Dr Yusuf Qaradhawi dan juga Presiden Turkey sendiri, Racep Tayyip Erdogan. Keduanya ditipu, dan keduanya memujuk sungguh-sungguh saya sokong Anwar.

7. Kecuali kata Tok Guru, hanya seorang sahaja, iaitu Syeikh Prof Dr Ahmad Raisuny (Pengerusi baru, Kesatuan Ulamak Dunia) yg tidak berjaya ditipu Anwar.

8. Sebab ketika perjumpaan "dua jam" Tok Guru bersama Syeikh Raisuny semalam (i.e. petang Sabtu, 28 Dec 2019) Syeikh Raisuny berkata bahawa beliau meminta Mahathir kekal hingga akhir penggal pilihanraya, dan nyatakan tak sokong Anwar menjadi Perdana Menteri Malaysia. 

Wah, yakinnya Tok Guru...!

Saya dgn penuh hormat dan kata yg sangat tersusun, seraya berkata pada Tok Guru yg baru memulakan muqaddimah petang itu, 

8. Saya mohon maaf Tok Guru, saya mohon tawaqquf dahulu dari memegang kata-kata Tok Guru tersebut. Dan izinkan saya bertabayyun (menyelidik) dahulu kenyataan Tok Guru itu, dgn saya bertanya sendiri pada Syeikh Raisuny kelak ketika bertemu.

Saya kata, alasannya adalah,

9. Tahun 2015 dahulu sebaik party Amanah ditubuhkan, Tok Guru berceramah mengatakan Qaradhawi telah menulis surat kepada Tok Guru, dgn menyatakan bahawa party Amanah itu adalah party yg #HARAM hukumnya ditubuhkan di Malaysia selama party Pas masih ada. Tok Guru berkali kata "ada surat" bertulis dari Qaradhawi, dan itulah sandaran Tok Guru bahawa haramnya bersama party Amanah, yg selepas itu dipegang kuat ajaran itu oleh pengikut Tok Guru.

(...secara langsung saya dah jawab kan persoalan kalian sebelum ini, ie. asbab Tok Guru dok kata Amanah party haram selama ini) 

10. Namun lepas itu wakil Amanah telah pergi sendiri berjumpa dgn Qaradhawi, dan Qaradhawi MENAFIKAN sekerasnya bahawa beliau tak pernah sesekali berkata begitu, apatah lagi menulis surat seperti itu kepada Tok Guru. Qaradhawi mengatakan beliau tak akan sesekali berani mengeluarkan hukuman berat sebegitu, pada sesuatu yg asal hukumnya adalah "harus". 

11. Kedua, manakala ditanya pula pada wakil Qaradhawi, Syeikh Prof Dr Ali Mahyuddin QarrahDaghi selaku Setiausaha pada Kesatuan Ulamak Dunia, beliau berkata kepada kami (saya hadir sekali dalam perjumpaan tahun 2016 itu), bahawa kenyataan Tok Guru itu adalah sangat MUSTAHIL dilakukan oleh Qaradhawi kerana ianya sungguh bertentangan dgn prinsip perbezaan pendapat & ikhtilaf yg dipegang & ditulis oleh Qaradhawi sejak sekian lama. Bahkan sangat banyak tulisan Qaradhawi berkaitan keharusan itu.

12. Dan Syeikh QarrahDaghi berkata, ianya pasti satu FITNAH pada Qaradhawi yg pada masa itu merupakan Pengerusi Kesatuan Ulamak Dunia.

13. Oleh itu, saya berkata pada Tok Guru, saya MENOLAK tuduhan tanpa bukti Tok Guru pada Anwar itu, dan saya akan bertanya terus & kongsikan kelak jawapan & pendirian yg diberikan oleh Syeikh Raisuny atas kenyataan yg dibuat oleh Tok Guru itu...

Perbincangan lanjut saya dgn Tok Guru selama 57 min itu disusuli dengan hampir 2/3 isu berkaitan Anwar, dan selebihnya pasal DAP dan Amanah.

Saya sebut pada diri saya,

Mana mungkin ulamak yg sifat wajib mereka adalah "takutkan Allah" sanggup berbohong dengan sengaja. Melainkan jika terbukti sebaliknya, maka itu sudah bukan lagi ulamak namanya...

Itu namanya machiavellian, ahli politik yg menghalalkan segalanya demi kuasa..! 

Jumu'ah barokah.



p/s - perlancaran kitab Syeikh

Malam tadi adalah kali pertama saya berkesempatan bertemu muka Syeikh Raisuny, walau saya telah mengikuti & mengkagumi tulisan beliau sejak dalam party lama lagi.

Bahkan sejak 5 tahun lepas pun (masa dalam party lama) beberapa kali kami mengadakan sessi bedah buku "Kuasa Rakyat" terjemahan sahabat saya Ustaz Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi dan Ustaz Ridhuan Bakar, yg merupakan tulisan asal Syeikh bertajuk "الامة هي الاصل" yg rupanya baru malam tadi dilancarkan secara rasmi oleh Syeikh di Shah Alam...

No comments: