BILA YB DUNGU BERKATA KATA. KIOK....

 


Kalau bab merapu memang lebai pakarnya. Dia tulis, 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗵𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁𝗮𝗻. Siapa? Yang sebetulnya, di zaman 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶, 𝗽𝗲𝗹𝘂𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗲𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗮𝗺𝗯𝗮𝗵. Tak macam zaman 𝘁𝗲𝗯𝘂𝗸 𝗮𝘁𝗮𝗽 dulu. 𝗕𝗮𝗻𝘆𝗮𝗸 𝗽𝗲𝗿𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮𝗮𝗻 𝘁𝘂𝘁𝘂𝗽. Ramai hilang kerja.



Tengoklah, sampai MB Terengganu pun boleh kongsi iklan 𝘁𝗲𝗺𝘂𝗱𝘂𝗴𝗮 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮. Cuma kerja di negeri lain. Yang di Terengganu 𝘁𝗮𝗸 𝗮𝗱𝗮. Tak apalah. Yang penting, ada peluang kerja. Tak macam zaman PN dalam kerajaan dulu. 𝗥𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗺𝗽𝗮𝘁.


Oh lupa. Penyasaran subsidi diesel memang ada pihak  yang 𝗵𝗶𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁𝗮𝗻. 𝗣𝗲𝗻𝗰𝘂𝗿𝗶 𝗱𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗻𝘆𝗲𝗹𝘂𝗱𝘂𝗽 memang terkesan sungguh. Iyalah. Harga diesel dah diapungkan. Nak untung macamana lagi? Jadi 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶 𝗻𝗶 𝗯𝗲𝗹𝗮 𝗽𝗲𝗻𝘆𝗲𝗹𝘂𝗱𝘂𝗽 la ye?


Sibuk cerita janji PH. Buat-buat lupa yang ini 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗣𝗲𝗿𝗽𝗮𝗱𝘂𝗮𝗻. PH tak boleh buat ikut suka. Kena dapat konsensus dari semua parti dalam kerajaan. Berapa belas parti ada dalam tu. Cuma hal yang 𝗱𝗶𝘀𝗲𝗽𝗮𝗸𝗮𝘁𝗶 𝘀𝗮𝗷𝗮 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗱𝗶𝗯𝘂𝗮𝘁.


Tapi itu pun banyak juga janji yang telah ditunaikan. 𝗜𝗻𝗳𝗹𝗮𝘀𝗶 𝘁𝗲𝗿𝗸𝗮𝘄𝗮𝗹. Tak la macam masa 𝗠𝗮𝗵𝗶𝗮𝗱𝗱𝗶𝗻 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗣𝗠 dulu. Tinggi gila. 𝗛𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗯𝗮𝗿𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗮𝘀𝗮𝘀 macam minyak masak, telur, ayam pun lebih murah. Separuh dari zaman PN dulu.


Janji untuk melunaskan 𝗣𝗲𝗿𝗷𝗮𝗻𝗷𝗶𝗮𝗻 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮 1963 (𝗠𝗔63) pun rancak berjalan. Malah urusannya diserah kepada TPM II yang juga seorang MP dari Malaysia Timur. Dah tentulah TPM II akan beri perhatian khusus untuk perkara ini.


Malah yang PAS sibuk janji nak buat sebelum ni, bukan janji PH, pun sedang diusahakan. InsyaAllah di bulan Ogos nanti 𝗥𝗨𝗨355 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗯𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝗴. Masa PAS jadi kerajaan dulu, 𝗹𝗮𝗻𝗴𝘀𝘂𝗻𝗴 𝗹𝘂𝗽𝗮 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗥𝗨𝗨 𝗻𝗶, kan?


Macam biasalah. Lebai selalu lupa diri. Cikgu aku dulu kata, antara punya orang jadi pelupa mungkin kerana terlalu kerap tengok 𝘱𝘰𝘳𝘯. Tapi entahlah betul ke tidak. Tak ada bukti saintifik pun. Cuma yang pastinya, 𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗻𝘆𝗮𝗻𝘆𝘂𝗸.


Sekarang ni yang dibenci, kebanyakannya adalah lebai. Sudahlah tak pandai buat kerja, kuat makan kredit, kaki 𝘤𝘭𝘢𝘪𝘮, suka pula memfitnah, menipu dan banyak lagi. Cuma si dungu je yang tak benci lebai. Sila sedar diri. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

No comments: