JAWAB SOALAN YB NGOK...

 

Tenang PMX jawab persoalan yang dibangkitkan oleh si pencetak duit, 𝗪𝗮𝗻 𝗔𝗵𝗺𝗮𝗱 𝗙𝗮𝘆𝗵𝘀𝗮𝗹, wakil Machang berkenaan isu BlackRock.



Keputusan Khazanah dan KWSP untuk bekerjasama dengan GIP (yang 𝗯𝗮𝗸𝗮𝗹 dimiliki oleh BlackRock) bagi aku adalah keputusan yang bersifat patriotik.


Syarat yang dikenakan amat ketat. Antaranya adalah 𝗖𝗘𝗢 𝗺𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮, 𝗱𝗶𝘂𝗿𝘂𝘀𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗽𝗲𝗻𝘂𝗵𝗻𝘆𝗮 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮 dan pegangan saham syarikat tersebut mestilah 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗮𝗷𝗼𝗿𝗶𝘁𝗶.


Daripada 145 syarikat yang memohon, hanya 5 yang layak. Dan daripada 5 itu, hanya 𝗚𝗜𝗣 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝘀𝗲𝗱𝗶𝗮 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝗺𝗲𝗺𝗲𝗻𝘂𝗵𝗶 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗮𝘁 yang ditetapkan.


Selebihnya, mereka 𝗺𝗮𝗵𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗵𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗻𝗴𝘂𝗿𝘂𝘀. Mereka mahu 𝗖𝗘𝗢 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗹𝗮𝗻𝘁𝗶𝗸. Dan ini tak dapat dipersetujui oleh Khazanah dan KWSP.


Sebab itu tidak timbul soal 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗱𝗮𝗶 𝗮𝘀𝗲𝘁 𝘀𝘁𝗿𝗮𝘁𝗲𝗴𝗶𝗸 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 kerana MAHB dimiliki oleh entiti lokal malah akan diuruskan sepenuhnya oleh rakyat Malaysia.


Mereka yang mendesak agar diberi kepada syarikat lain, apakah mahu melihat aset strategik negara bakal 𝗱𝗶𝗸𝗮𝘄𝗮𝗹 𝘀𝗲𝗽𝗲𝗻𝘂𝗵𝗻𝘆𝗮 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗶𝗸𝗮𝘁 𝗹𝘂𝗮𝗿?


Kalau tidak, maka kita harus bersetuju yang keputusan dibuat oleh Khazanah Nasional ini adalah yang terbaik dan paling tepat 𝗱𝗲𝗺𝗶 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗮𝗴𝗮 𝗸𝗲𝗽𝗲𝗻𝘁𝗶𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮.


Jawapan diberikan oleh DS Anwar adalah padat dan jelas. Maka soal pembelian saham MAHB oleh GIP ini tak seharusnya lagi dijadikan isu. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



No comments: