𝗣𝗠𝗫 𝗕𝗔𝗡𝗧𝗨 𝗟𝗔𝗚𝗜 𝗣𝗨𝗔𝗞 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗠𝗘𝗦𝗞𝗜𝗣𝗨𝗡 𝗕𝗘𝗟𝗜𝗔𝗨 𝗧𝗘𝗥𝗨𝗦 𝗗𝗜𝗖𝗔𝗖𝗜, 𝗗𝗜𝗖𝗘𝗥𝗖𝗔, 𝗗𝗜𝗠𝗔𝗞𝗜 𝗛𝗔𝗠𝗨𝗡, 𝗗𝗜𝗘𝗝𝗘𝗞, 𝗗𝗜𝗛𝗜𝗡𝗔 𝗗𝗔𝗡 𝗗𝗜𝗙𝗜𝗧𝗡𝗔𝗛



Zud Din



1) 𝗗𝗘𝗠𝗜𝗞𝗜𝗔𝗡𝗹𝗮𝗵 𝗔𝗞𝗛𝗟𝗔𝗞 𝗣𝗠𝗫. Penyokong beliau perlu terima hakikat ini walaupun terkadang kurang disenangi. Meskipun sering dibaling dengan 𝗧𝗔𝗛𝗜𝗞 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘁𝗼𝗸, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗿𝗴𝗼𝗻, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 & 𝘂𝗻𝘁𝗶𝘁 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗪𝗔𝗥𝗚𝗔𝗡𝗘𝗚𝗔𝗥𝗔 𝗧𝗔𝗞 𝗕𝗘𝗥𝗚𝗨𝗡𝗔, PMX tetap membantu mereka. Walhal 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝘁𝗲𝗿𝗯𝘂𝗸𝘁𝗶 𝗞𝗘𝗟𝗨𝗔𝗥 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝗞𝗘𝗧𝗔𝗔𝗧𝗔𝗡 terhadap pemerintah.


2) Kita semua menjadi saksi, betapa PMX terus membantu golongan yg tidak tahu berterima kasih dan tidak bersyukur. Beliau sebut dengan jelas bahawa Kerajaan MADANI sudah menyalurkan Wang Ehsan sebanyak 𝗥𝗠𝟭𝟳𝟮.𝟯 𝗷𝘂𝘁𝗮 kepada 𝗧𝗲𝗿𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗻𝘂 dan 𝗥𝗠𝟱𝟴.𝟲 𝗷𝘂𝘁𝗮 kepada 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻, minggu lalu adalah utk 𝗠𝗔𝗡𝗙𝗔'𝗔𝗧 𝗥𝗔𝗞𝗬𝗔𝗧 𝗧𝗘𝗥𝗘𝗡𝗚𝗚𝗔𝗡𝗨 𝗗𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗟𝗔𝗡𝗧𝗔𝗡. “𝗞𝗲𝘂𝘁𝗮𝗺𝗮𝗮𝗻𝗻𝘆𝗮 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗻𝗮𝗿-𝗯𝗲𝗻𝗮𝗿 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗮𝗻𝘁𝘂 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗧𝗲𝗿𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗻𝘂 𝗱𝗮𝗻 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻", kata PMX.


3) Semua org tahu bahawa Rakyat negeri-negeri walaun itu 𝗠𝗔𝗝𝗢𝗥𝗜𝗧𝗜𝗻𝘆𝗮 𝗮𝗱𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗽𝗲𝗻𝗴𝘂𝗻𝗱𝗶 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 yg TANPA henti berulang kali saban hari memaki hamun, mencerca, menghina memfitnah PMX dan Kerajaan MADANI. Tidak ada satu pun perkara yg dilakukan oleh PMX mereka anggap baik meskipun bila Allah gerakkan hati PMX utk terus membantu. 𝗣𝗡𝘁𝗮𝗸𝘀𝘂𝗯-𝗣𝗡𝘁𝗮𝗸𝘀𝘂𝗯 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗶𝗻𝗶 𝗧𝗘𝗥𝗡𝗬𝗔𝗧𝗔 𝗮𝗱𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗴𝗼𝗹𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘆𝗴 𝗞𝗨𝗙𝗨𝗥 𝗡𝗜𝗞𝗠𝗔𝗧.


4) Begitulah buruknya akhlak PNtaksub 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗠𝗼𝗱𝗲𝗻 ini dan ia menggambarkan akhlak KEJI dan TERCELA puak yg 𝗞𝗨𝗙𝗨𝗥 𝗡𝗜𝗞𝗠𝗔𝗧.


Firman Allah SWT : 


فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ


𝗠𝗮𝗸𝗮 𝗻𝗶𝗸𝗺𝗮𝘁 𝗧𝘂𝗵𝗮𝗻 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗺𝗮𝗻𝗮𝗸𝗮𝗵 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝗱𝘂𝘀𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻?


[Surah Ar Rahman Ayat 13]

********

Firman Allah SWT dalam Surah Ibrahim Ayat 7 : 


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ


Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; 


"𝗦𝗲𝘀𝘂𝗻𝗴𝗴𝘂𝗵𝗻𝘆𝗮 𝗷𝗶𝗸𝗮 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝗯𝗲𝗿𝘀𝘆𝘂𝗸𝘂𝗿, 𝗽𝗮𝘀𝘁𝗶 𝗞𝗮𝗺𝗶 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗺𝗯𝗮𝗵 (𝗻𝗶𝗸𝗺𝗮𝘁) 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮𝗺𝘂, 𝗱𝗮𝗻 𝗷𝗶𝗸𝗮 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗶𝗻𝗴𝗸𝗮𝗿𝗶 (𝗻𝗶𝗸𝗺𝗮𝘁-𝗞𝘂), 𝗺𝗮𝗸𝗮 𝘀𝗲𝘀𝘂𝗻𝗴𝗴𝘂𝗵𝗻𝘆𝗮 𝗮𝘇𝗮𝗯-𝗞𝘂 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗽𝗲𝗱𝗶𝗵".


5) 𝗕𝗨𝗥𝗨𝗞𝗻𝘆𝗮 𝗮𝗸𝗵𝗹𝗮𝗸 𝗞𝗘𝗝𝗜 𝗱𝗮𝗻 𝗧𝗘𝗥𝗖𝗘𝗟𝗔 𝗣𝗡𝘁𝗮𝗸𝘀𝘂𝗯 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 yg mendakwa KUNUNnya mereka lah "Pejuang Isley" sangat bertentangan dgn akhlak Islam dan akhlak yg ditunjukkan oleh PMX. 𝗧𝗮𝗻𝗽𝗮 𝗕𝗘𝗥𝗞𝗘𝗠𝗔𝗟𝗨𝗔𝗡 mereka terus mengeji, memaki hamun, menghina, mengejek, mencerca dan berulangkali memfitnah PMX dgn isu Liwat, meskipun PMX menyantuni dan membantu mereka. KEBIADAPAN sebegitu bukan bahagian dari adab Melayu mahupun akhlak Islam. Peringatan tentang 𝗱𝗼𝘀𝗮 𝗤𝗔𝗭𝗔𝗙 juga tidak mereka endahkan. 𝗗𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵 𝗽𝘂𝗻 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗮𝗱𝗮 𝗿𝗮𝘀𝗮 𝗺𝗮𝗹𝘂.


6) Nampaknya Allah telah 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗮𝗯𝘂𝘁 𝗿𝗮𝘀𝗮 𝗠𝗔𝗟𝗨 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝘀𝗮𝗻𝘂𝗯𝗮𝗿𝗶 𝗣𝗡𝘁𝗮𝗸𝘀𝘂𝗯 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝. Punya jiwa tapi miskin hati nurani. Rasulullah SAW telah berpesan akan 𝗡𝗮𝘁𝗶𝗷𝗮𝗵 dan rantaian perkara yg akan berlaku apabila Allah cabut sifat malu daripada hambaNya.


7) Daripada Ibnu Umar, Rasulullah SAW bersabda :


"Sesungguhnya apabila Allah hendak membinasakan seorang hamba maka Allah akan 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗮𝗯𝘂𝘁 𝗿𝗮𝘀𝗮 𝗠𝗔𝗟𝗨 darinya, apabila 𝗿𝗮𝘀𝗮 𝗠𝗔𝗟𝗨 sudah dicabut darinya maka dia akan selalu bertemu dengan orang yang memuakkan dan suka menebar kebencian.

Apabila ia sudah sering bertemu dengan orang seperti itu, maka sifat amanah pada dirinya akan hilang. Apabila sifat amanah telah dicabut darinya, 𝗺𝗮𝗸𝗮 𝗱𝗶𝗮 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗹𝗮𝗹𝘂 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗲𝗺𝘂 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘀𝘂𝗸𝗮 𝗯𝗲𝗿𝗸𝗵𝗶𝗮𝗻𝗮𝘁 (𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂) 𝗱𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗸𝗵𝗶𝗮𝗻𝗮𝘁𝗶 (𝗱𝗶𝘁𝗶𝗽𝘂).


Jika dia sudah sering bertemu dengan orang seperti itu 𝗺𝗮𝗸𝗮 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗰𝗮𝗯𝘂𝘁 𝗱𝗮𝗿𝗶𝗻𝘆𝗮 𝘀𝗶𝗳𝗮𝘁 𝗸𝗮𝘀𝗶𝗵 𝘀𝗮𝘆𝗮𝗻𝗴, dan apabila dicabut darinya sifat kasih sayang maka dia akan selalu bertemu dengan orang yang terlaknat. Dan apabila dia sudah sering bertemu dengan orang yang terlaknat, maka ikatan Islam akan terlepas daripadanya.” 


(𝗛𝗥 𝗜𝗯𝗻𝘂 𝗠𝗮𝗷𝗮𝗵 𝗡𝗼: 𝟰𝟬𝟰𝟰)


8.) Dalam hadith yg lain, Rasulullah SAW bersabda :


‘Sesungguhnya di antara perkara yang didapatkan manusia dari perkataan para Nabi ialah; ‘𝗝𝗶𝗸𝗮 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗹𝘂, 𝗯𝘂𝗮𝘁𝗹𝗮𝗵 𝗮𝗽𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝗺𝗮𝗵𝘂”.


(𝗛𝗥 𝗕𝘂𝗸𝗵𝗮𝗿𝗶 𝗡𝗼: 𝟯𝟮𝟮𝟰).


9) 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗽𝗲𝗿𝗻𝗮𝗵 kita dengar atau melihat 𝗣𝗡𝘁𝗮𝗸𝘀𝘂𝗯 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 berterima kasih kpd PMX atau rasa bersyukur pd Allah apabila dibantu melalui PMX. Sesungguhnya 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗠𝗼𝗱𝗲𝗻 itu adalah dari kalangan orang-orang yg 𝗟𝗔𝗟𝗔𝗜 lagi 𝗞𝗨𝗙𝗨𝗥 akan 𝗡𝗜𝗞𝗠𝗔𝗧 dari Tuhannya. 


Wallahualam.


- Zus Din 

09042024

***************

𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗠𝗔𝗗𝗔𝗡𝗜 𝗦𝗮𝗹𝘂𝗿 𝗪𝗮𝗻𝗴 𝗘𝗵𝘀𝗮𝗻 𝗥𝗠𝟭𝟳𝟮.𝟯 𝗝𝘂𝘁𝗮 𝗞𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗧𝗲𝗿𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗻𝘂, 𝗥𝗠𝟱𝟴.𝟲 𝗝𝘂𝘁𝗮 𝗞𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗞𝗲𝗹𝗮𝗻𝘁𝗮𝗻


KUALA LUMPUR, 8 Apr – Kerajaan sudah menyalurkan Wang Ehsan sebanyak RM172.3 juta kepada Terengganu dan RM58.6 juta kepada Kelantan, minggu lalu.


Ia bertujuan membiayai komitmen emolumen kerajaan negeri selain bayaran RM103.1 juta untuk obligasi kerajaan Terengganu kepada kontraktornya.


Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata kerajaan MADANI komited memastikan Wang Ehsan dikhususkan untuk manfaat Terengganu dan Kelantan.


“Keutamaannya kepada perbelanjaan yang benar-benar membantu rakyat Terengganu dan Kelantan".


“Kerajaan sentiasa terbuka kepada perbincangan serta cadangan daripada Kerajaan Negeri Terengganu dan Kelantan berhubung penggunaan Wang Ehsan supaya dapat dimanfaatkan secara langsung oleh rakyat Terengganu dan Kelantan,” katanya menerusi kenyataan yang dikeluarkan Kementerian Kewangan hari ini.


Anwar berkata, sebarang baki Wang Ehsan akan tetap digunakan untuk Terengganu dan Kelantan melalui projek atau program cakna rakyat.


Jelasnya, ia termasuk program basmi kemiskinan dan projek infrastruktur asas demi kesejahteraan rakyat di negeri berkenaan.


“Berhubung dengan pemberian Wang Ehsan, ia bukan pemberian Kerajaan Persekutuan yang termaktub dalam undang-undang.


“Namun demikian, kerajaan MADANI menyalurkan Wang Ehsan petroleum sebanyak RM786 juta kepada kerajaan Terengganu dan RM200 juta kepada kerajaan Kelantan pada tahun 2023,” katanya.


Kerajaan MADANI sentiasa bersikap adil dan saksama dalam hal Pemberian kepada semua kerajaan negeri.


Ia dicerminkan melalui peningkatan Pemberian Kerajaan Persekutuan kepada kerajaan negeri serta Peruntukan Pembangunan untuk semua negeri bagi tahun 2023 dan 2024.


Pemberian disalurkan kepada semua negeri secara serentak setiap bulan.


News link : https://harapanmadani.com/kerajaan-madani-salur-wang-ehsan-rm172-3-juta-kepada-terengganu-rm58-6-juta-kepada-kelantan/



No comments: