Biar betul? Terengganu sokong Israel?




Tak la. Ini perbuatan individu atau sekumpulan yang mungkin tak ada kena mengena dengan kerajaan negeri atau mana-mana parti politik. Jangan cepat buat kesimpulan. Berkibar di Terengganu bukanlah bererti kerajaan atau parti pemerintah Terengganu sokong Israel...


Tapi bayangkan kalau kejadian ini berlaku di Pulau Pinang. Apa akan terjadi? Aku yakin para walaun akan cepat menuding jadi menuduh ini kerja DAP. Akan segera tersebar berita kononnya DAP usaha bawa masuk pengaruh Israel di Malaysia. Terus jadi isu nasional.


Sedangkan tak ada bendera Israel berkibar di Pulau Pinang pun, DAP dah banyak kali diserang oleh PAS kononnya menyokong Israel. Sibuk desak DAP buat statement sedangkan dari dulu lagi DAP nyatakan pendirian bersimpati ke atas nasib rakyat Palestin yang ditindas.


Cuma yang aku pelik, PAS sibuk nak desak DAP tapi sekutu PAS sendiri, parti Gerakan, senyap sunyi. Tak jumpa pula kenyataan Gerakan menyelar Israel. Aku cuba Google kenyataan Gerakan tapi tak jumpa apa apa kenyataan pun.


Kenapa PAS tak desak Gerakan macam PAS desak DAP ye? Owh terlupa pulak... Gerakan kan abang besar. Takkan PAS berani nak lawan tauke.  Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: