APA LA HANG MELALAK

 

Gino Marvela


Apa jadah seorang ahli parlimen terpekik sana sini kata dia tentera pencen, tak ambik duit rakyat, hanya sokong perikanan nasional...lantak hang lah nak sokong sapa pun. 


Itu dewan utk bincang hal rakyat dan masalah negara dari segi dasar dan pelaksanaan. Peruntukan Parlimen mmg di salur terus ke rakyat. Bukan nak bagi pada puak pembangkang kemudian bayar tiktokers hari2. Jadah pi lah 40 tahun pun hang berkhidmat. Bukan nak hina veteran, tapi perangai pengat tahi sebegini buat rakyat muntah!


Cakap sajalah memang diri tu nak declare di khalayak umum dengan cara baca skrip di parlimen bagi menunjukkan sokongan kpd Muhyiddin Yasin iaitu bapa kepada menantu yg cabut lari ke luar negara yg di kehendaki Bukit Aman!


Kembali ke topik ekonomi dan kelemahan matawang negara...


Isunya, bagaimana US yg shutdown government tiba2 boleh kukuhkan kewangan mereka. Ada beberapa faktor.


1. Mereka menaikkan kadar hutang negara.

2. Menaikkan OPR bagi tambatan ekonomi. 

3. Menaikkan tax/cukai di beberapa sektor.

4. Federal Reserved mereka sendiri cari outsourcing di pelbagai negara luar.


Kami sendiri mengenali pengendali/pemegang amanah kpd Federal Reserved, puak inilah yg fund berbilion dlm pelbagai projek di pelbagai negara asing. Mereka cari kekuatan dgn cara sebegitu. Akauntan inilah yg ada di bahagian Regional tertentu. 


Dalam hal ini, cukup GM terangkan sikit saja kerna mata-mata memerhati. 😊


Malaysia cuba tidak mahu lakukan tambatan ringgit dan gunakan peluang ke emasan ini sepenuhnya bagi menarik ekonomi kembali. Kalian tertanya, apa yg Malaysia buat bagi mengembang ekonomi dan apa pula masalah utama dalam keadaan punyai hutang RM1.5trilion.


1. Pergunakan kelemahan ekonomi utk tarik FDI lebih banyak masuk ke negara.

2. Wujud peluang perniagaan/projek kpd kontraktor kecil seluruh Malaysia.

3. Bertahan dgn tidak naikkan OPR bagi mengekang beban kpd pengguna di institusi kewangan sambil kawal kadar inflasi.

4. Pulih kembali sektor ekonomi/mikro ekonomi dalaman.


Idea utk bantuan STR, elaun RM2000 kpd sektor awam & RM1000 kpd veteran pencen & tidak berpencen itu hanya serampang 2 mata. 


Pertamanya meredakan sedikit keresahan & kesusahan rakyat dgn cara menjimatkan perbelanjaan tidak perlu membina pelbagai projek mega dan baru kepada beri sedikit bantuan kpd rakyat utk bernafas.


Keduanya, wujudkan perbelanjaan dalaman oleh rakyat itu sendiri bagi merancakkan kembali mikro ekonomi yg sekian lama statik. Ini juga di bantu dgn pelbagai projek pembaikan sanitasi pelbagai sekolah + pasar serta pusat perniagaan rakyat di pelbagai negeri dlm Malaysia.


Pendek kata, kita cuba kawal perbelanjaan yg tak perlu kpd projek mega dgn salurkan ke rakyat agar rakyat itu sendiri boleh menggerakkan ekonomi tempatan melalui pembaikan infra pelbagai projek di sekolah & pasar seluruh Malaysia.


Ok, boleh faham ? Ke otak dah mencair bila baca karya di sini. 😁


Apapun, GM henti di sini dahulu...akan sambung penulisan ini lagi. Perlu turun ke Melaka & Seremban kejap. Teh & nasi lemak dulu...😜



No comments: