NANTI TUA TAK ADA PENCEN- NAK KENA KERJA JADI JAGA PULAK KA ? SIMPANAN UNTUK HARI TUA.....TAPI KALAU NDAK JUGA BAGI BIAR SAMPAI TINGGAL 0....

 

Tadi ada yang komen, rupanya di TikTok ada yang suruh DS Anwar letak jawatan sebab isu KWSP. Aku jarang di TikTok walaupun ada juga buat video. Jadi tak pernah jumpa posting yang sebegitu.

Aku tak faham kenapa nak suruh DS Anwar letak jawatan hanya sebab tak setuju pengeluaran KWSP. Pertama, bukan DS Anwar yang janji akan benarkan pengeluaran wang KWSP. Penyokong undi PH dulu pun bukan sebab nak keluarkan wang KWSP.

Kedua, Rafizi malah DS Anwar sendiri beri jaminan kerajaan akan cari jalan untuk bantu rakyat tanpa perlu keluarkan simpanan hari tua masing-masing. Kenapa masih nak marah sampai begitu lagi?

Aku berkecuali soal pengeluaran KWSP ini. Macam aku tulis sebelum ini, kalau dibenarkan pun, yang paling terdesak tak ramai boleh dapat. Yang untung orang yang tak perlukan, tapi simpanan banyak lagi.

Sebab itu DS Anwar keberatan nak benarkan. Tapi dalam masa yang sama, PM akui kesukaran yang dihadapi oleh rakyat. Sebab itu perkara ini akan dititik beratkan dalam merangka belanjawan.

Masalahnya, bila kerajaan nak bantu rakyat, tanpa rakyat perlu gadaikan simpanan masa depan, nak marah tu kenapa? Sepatutnya bersyukur. Bantuan akan diberi, simpanan hari tua kekal selamat.

Cuma kita belum tahu bagaimana bentuk bantuan itu akan diberikan. Jadi bersabarlah dahulu. Jangan kelam kabut nak marah. Sampai nak suruh letak jawatan, rasa dah mengarut sangat dah tu.

Kadang-kadang aku rasa ada pihak yang gunakan isu KWSP ini hanya untuk membisikkan kebencian terhadap kerajaan. Pihak tu bukan perlukan pun duit tu. Dan bukan simpati sangat pun terhadap rakyat.

Hati-hati dengar bisikan. Jangan terpedaya dengan manusia berhati hitam. Sekarang memang susah, tapi jangan sampai lepas pencen pun masih susah. InsyaAllah, kita doakan kerajaan jumpa jalan terbaik untuk bantu rakyat. Guane boh?

Raja Gelap

 

 

 

 

No comments: