PROTES DI SELURUH DUNIA BERI TEKANAN TERHADAP ISRAEL





TERJEMAHAN: UNIT IHSAN




PARIS-Para pemprotes di jalan-jalan raya berhubung kekejaman Israel merebak ke seluruh dunia hari ini, dimana dalam masa yang sama ianya memberi nekanan terhadap kekejaman regim Israel di tebing Gaza.Israel yang menghadapi tekanan dari para diplomat dimana kematian seramai 373 pejuang Palestine.



Di Perancis seramai 7000 hadir di seluruh 12 buah bandar dimana mendesak Isrel agar menghentikan serangan dan pembunuhan dan masuk hari ke empat sejak selaa lalu.



Di Paris sahaja lebih 3500 orang hadir menurut laporan polis dan 5000 orang mengikut para peserta hadir di hadapan kementerian luar bersama poster melaungkan agar israel menghentikan kekejaman dan pembunuhan.


Di kota london misalnya hampir 200-300 melakukan demomtrasi dihadapan kedutaan Israel selpas megadakan demontrasi selama dua hari berturut-turut.Para demontrasi kemudiannya bertempur dengan pihak polis dan menahan 17 orang .


.
Di Washington lebih kurang 2500-5000 mengadakan demontrasi dihadapan kementerian dalam negeri dengan melaungkan slogan agar "menghentikan pembunuhan" dan "hentikan peperangan".
.


Di os Angeles lebih 500 para penentang dan penyokong regim Israel mengadakan bantahan di hadapan konsolat israel.
.

Di dunia islam misalnya di Tunis dimana pemimpin negara tersebut telah mengeluarkan kecaman dan mendesak serta menyatakan pendirian agar seluruh lifa arb mengutuk kekejaman Israel.


Saudi Arabia, Mesir ,Iran dimana para pelajar mengadakan demontrasi dan merosakkan tempat-tempat yang menjadi lambang Israel.

No comments: