PEMBANGKANG PADAMKAN KELEBIHAN NEGARA DI BAWAH PMX MASA KINI BERBANDING ZAMAN PNPAS.



 Lima 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗯𝘂𝘁𝗮 dibawa menghampiri seekor gajah. Mereka diminta untuk jelaskan keadaan gajah yang mereka tahu.


𝗢𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗯𝘂𝘁𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗽𝗲𝗿𝘁𝗮𝗺𝗮 pegang belalai. Gajah ni macam ular, katanya. Yang 𝗸𝗲𝗱𝘂𝗮 pegang telinga. Dia kata gajah boleh terbang sebab 𝗮𝗱𝗮 𝘀𝗮𝘆𝗮𝗽.


Yang 𝗸𝗲𝘁𝗶𝗴𝗮 pegang kaki gajah. Macam pokok balak, katanya. 𝗞𝗲𝗲𝗺𝗽𝗮𝘁 pegang perut gajah. Dia rasa gajah macam tembok. Dan yang 𝗸𝗲𝗹𝗶𝗺𝗮 kata gajah macam tali sebab dia pegang ekor.


Apa yang aku nak ceritakan?


Begitulah keadaannya bila kita tengok sesuatu perkara itu tak secara keseluruhan tapi 𝘀𝗲𝘁𝗼𝗺𝗽𝗼𝗸 𝘀𝗲𝘁𝗼𝗺𝗽𝗼𝗸. Akhirnya kita tak nampak keadaan sebenar.


Dan itulah yang dilakukan oleh pembangkang. Mereka tak mahu kita melihat 𝘱𝘳𝘰𝘨𝘳𝘦𝘴𝘴 negara kita ini secara 𝗸𝗲𝘀𝗲𝗹𝘂𝗿𝘂𝗵𝗮𝗻. Mereka tekankan beberapa isu sahaja.


Contohnya macam dalam gambar ini. Jumlah rakyat bekerja direkod 𝗽𝗮𝗹𝗶𝗻𝗴 𝘁𝗶𝗻𝗴𝗴𝗶 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘀𝗲𝗷𝗮𝗿𝗮𝗵. Bererti kadar pengangguran pun yang terendah.


Selain itu, 𝗶𝗻𝗳𝗹𝗮𝘀𝗶 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝘀𝘁𝗮𝗯𝗶𝗹 pada kadar di bawah 2% serta 𝗱𝗲𝗳𝗶𝘀𝗶𝘁 𝗻𝗲𝗴𝗮𝗿𝗮 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝗺𝗲𝗻𝗴𝘂𝗿𝗮𝗻𝗴. Mereka cuma tekankan kadar tukaran wang asing.


Kenapa? Sebab mereka sengaja nak cipta keraguan di kalangan rakyat. Maka sebab itu mereka sembunyikan fakta ekonomi yang lain. Mereka mahu kita jadi seperti 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗯𝘂𝘁𝗮 𝗺𝗲𝗹𝗶𝗵𝗮𝘁 𝗴𝗮𝗷𝗮𝗵.


Begitu juga dalam bab harga makanan. Fakta bahawa harga ayam, minyak masak, telur, bawang dan banyak barangan lain lebih murah dari zaman PN memerintah cuba 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗽𝗲𝗻𝗱𝗮𝗺𝗸𝗮𝗻.


Yang dihebohkan ketiadaan beras tempatan padahal pengeluaran beras tempatan memang selama-lama ini rendah 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗻𝗮 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝗺𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗮𝘀 𝗶𝗺𝗽𝗼𝗿𝘁.


Lagi satu, dihebohkan harga makanan siap yang naik sedangkan itu soal peniaga, bukan soal kerajaan. Itu semua untuk 𝗺𝗲𝗺𝗯𝘂𝘁𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗺𝗮𝘁𝗮 rakyat.


Satu lagi, bila keluar berita kedai di Jalan TAR 𝘀𝘂𝗿𝗮𝗺, mereka kecohkan jadi isu kononnya ekonomi teruk.


Tapi bila disuakan fakta yang jualan atas talian 𝗯𝗼𝗼𝗺, mereka kata jumlah jualan tak boleh dikaitkan dengan ekonomi. Begitulah 𝗵𝗶𝗽𝗼𝗸𝗿𝗮𝘀𝗶 mereka.


Susah nak kawal kejahatan hati mereka. Kita doakan saja agar mereka 𝗱𝗶𝗸𝘂𝗿𝗻𝗶𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗵𝗶𝗱𝗮𝘆𝗮𝗵. Tapi yang kita boleh buat, adalah dengan tidak melayani mereka.


Lagipun sebahagian daripada walaun sudah pun rasmi menjadi 𝗳𝗮𝘀𝗶𝗸 kerana 𝗯𝗲𝗿𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗾𝗮𝘇𝗮𝗳. Bila orang fasiq bawa berita, maka wajib kita berhati-hati.


Usaha walaun hanya untuk timbulkan rasa tak puas hati rakyat terhadap kerajaan. Kita cuma tanya diri kita sendiri. Bandingkan dengan tahun tahun 2020-2022. Pasti kita nampak negara ini telah menjadi 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗯𝗮𝗶𝗸. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: