LAGI KISAH GOOD YEAR







 Setelah kehabisan isu, lebai dan walau mula mainkan isu kilang tayar 𝗚𝗼𝗼𝗱𝘆𝗲𝗮𝗿 di Shah Alam akan ditutup. Macam biasa, kerja pembangkang bukan nak majukan negara tapi sekadar burukkan kerajaan.


Tapi betulkah penutupan kilang Goodyear ini indikasi 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗲𝘀𝗿𝗮 𝗽𝗲𝗹𝗮𝗯𝘂𝗿?


Aku masa mula-mula dengar berita ni, yang terlintas dalam fikiran aku, "𝗱𝗮𝗵 𝗹𝗮𝗺𝗮 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗿 𝗷𝗲𝗻𝗮𝗺𝗮 𝗶𝗻𝗶". Ya, Goodyear dah lama sepi. Aku ingatkan syarikat ni dah tutup. Rupanya masih ada lagi.


Goodyear memang menghadapi masalah perniagaan yang agak serius yang menyebabkan mereka terpaksa menyusun semula operasi. 𝗥𝗲𝘂𝘁𝗲𝗿𝘀 pun ada siarkan berita ini pada 23 September 2023.


Bukan sahaja di Malaysia bahkan di merata negara di seluruh dunia termasuk 𝗘𝗿𝗼𝗽𝗮𝗵 𝗱𝗮𝗻 𝗔𝗺𝗲𝗿𝗶𝗸𝗮 sejak 2010 lagi. Jadi ini rekod baru. Syarikat multinasional rugi sejak berbelas tahun dulu pun 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗣𝗠𝗫.


Mereka tutup di Malaysia dan pindahkan operasi ke 𝗩𝗶𝗲𝘁𝗻𝗮𝗺 kerana 𝘂𝗽𝗮𝗵 pekerja di sana 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗺𝘂𝗿𝗮𝗵. Ini bukan 𝘳𝘰𝘤𝘬𝘦𝘵 𝘴𝘤𝘪𝘦𝘯𝘤𝘦 pun nak faham. Keadaan ini dah boleh dijangka dari awal lagi.


Kenaikan kadar upah selari dengan pembangunan. Dalam industri O&G pun, tahun 1980, gaji juruteknik baru RM800 dan dah dikira 𝗹𝗲𝗯𝗮𝘁. Tapis sekarang, ada syarikat bayar 3 𝗸𝗮𝗹𝗶 𝗴𝗮𝗻𝗱𝗮 minimum.


Walaun yang bising, sanggup dibayar gaji macam ikut kadar 90an dulu? Kalau dapat kumpul 500 walaun, kita boleh hantar ke Goodyear suruh gajikan walaun tu dan 𝗷𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝘂𝘁𝘂𝗽 kilang di Shah Alam. Berani?


Sebab itu kerajaan berusaha menarik pelaburan baru yang boleh tawarkan gaji lebih lumayan. Inilah tujuan kerajaan lancarkan 𝘙𝘰𝘢𝘥𝘮𝘢𝘱 Peralihan Tenaga (𝘕𝘌𝘛𝘙) sebelum ini. Tarik pelaburan jenis baru.


Dari segi bisnes, Goodyear pun bukanlah syarikat yang produktif. Dalam tempoh 20 tahun ke belakang, nama 𝗠𝗶𝗰𝗵𝗲𝗹𝗶𝗻 dan 𝗕𝗿𝗶𝗱𝗴𝗲𝘀𝘁𝗼𝗻𝗲 lebih menyerlah daripada Goodyear. Sebab itu Goodyear tenggelam.


Yang peliknya, walaun ambil berat tentang syarikat ini. Sedangkan Goodyear ada 𝘁𝗲𝗿𝗸𝗮𝗶𝘁 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗜𝘀𝗿𝗮𝗵𝗲𝗹𝗹. Takkan walaun 𝘁𝗮𝗸 𝗻𝗮𝗸 𝗯𝗼𝗶𝗸𝗼𝘁 pula dalam isu ni?


𝗞𝗙𝗖 dan 𝗠𝗰𝗗𝗼𝗻𝗮𝗹𝗱𝘀 sibuk mereka boikot. Dijelaskan yang KFC dan PizzaHut 𝗺𝗶𝗹𝗶𝗸 𝗝𝗖𝗼𝗿𝗽 manakala McD pula milik syarikat Arab Saudi, walaun tak peduli, tetap nak boikot juga macamana pun.


Diberikan fakta McD beri peluang 𝗢𝗞𝗨 𝗯𝗲𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮 pun walaun tak hirau. Disuruhnya pekerja KFC, PizzaHut dan McD 𝗰𝗮𝗿𝗶 𝗸𝗲𝗿𝗷𝗮 𝗹𝗮𝗶𝗻. Tiba-tiba dengan Goodyear ni walaun ambil berat sangat. Walaun 𝘀𝗮𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗿𝗮𝗵𝗲𝗹𝗹 ketat-ketat ke sekarang ni?


Demikianlah walaun. Perjuangan pada mereka cuma 𝗹𝗮𝘄𝗮𝗻 𝗣𝗛. Kalau lawan PH bererti korbankan agama, mereka akan korbankan. Sebab niat walaun cuma nak tengok lebai berkuasa. Itu saja.


Soal kepentingan agama, bukan matlamat. Malah PMX dah terbukti lebih tegar perjuangkan Islam berbanding lebai, tapi bagi walaun, kalau 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗯𝗮𝗶 𝗺𝗮𝗸𝗮 𝗶𝗮 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗸𝗶𝗿𝗮 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺𝗶𝗸.


Selagi pendapat takfiri masih menjadi iktikad walaun, selagi itu politik takkan aman dan negara takkan maju. Itu hakikatnya. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: