UJIAN BUAT SEMUA

 

Mohd Zahid Bin Ahmad




Pandangan saya pada peristiwa ini sebagai ujian dari Allah.Bila sampai masanya Allah pun akan uji kita.


Saya tidak berminat nak memaki atau menghina tertuduh kes ini. Saya lebih berminat kepada ujian yang Allah beri pada semua yang terlibat.


Simati dikatakan membuat bising(versi ayah dia dan media) yang akhirnya membuat tertuduh marah dan mengejar beliau. Ujian simati apabila membuat bising dan membuat orang marah. Qada dan Qadar simati meninggal dunia di usia muda.


Tertuduh mungkin panas baran dan ego terus mengejar simati. Ujian Allah datang, kemarahan tertuduh x dapat dikawal.Maka hawa nafsu dan hasutan iblis dia langgar simati .Dituduh bunuh.


Ujian ayah simati kehilangan anak tersayang sekelip mata bagaikan kehilangan segalanya. Sebagai bapa perasaan kehilangan tu memang terasa.Berapa kali pengsan mengenang kesedihan.Aduhhh


Kita? 


Inilah namanya ujian tuan2 puan2. Kita belum tahu lagi apakah ujian bakal kita hadapi. Bila Allah uji tanda Allah sayang.Sesungguhnya berdoalah moga apabila ujian tu datang.Kita hadapi dengan penuh sabar dan tenang.


Jika ditanya saya watak2 di atas,ujian terbesar adalah tertuduh.Berpangkat besar DSP Polis, bergaji besar,sekelip mata sahaja semuanya hilang.Duduk didalam penjara.Orang memanggil tuan mendengar arahan beliau sekelip mata menjadi banduan reman.


ALLAHUAKBAR.Tak terbayang tuan2. Selain si ayah kehilangan anaknya nak ambil SPM, ada lagi insan yang kehilangan ayah dan suami bukannya mati tetapi hidup,cuma jiwa dan fizikal dipenjara. Selain saya doakan keluarga simati, saya juga doakan Moga keluarga tertuduh juga tabah dengan ujian ini.360 darjah kehidupan mereka akan berubah.Ujian Allah dah datang. bahagian mereka tuan2


Kita belum tahu lagi kalau Allah uji macammana kita hadapi. 


Moga Keadilan ditegakkan.



No comments: