PANCING





Dalam dunia politik, sejak berbulan dahulu, kita dah dengar cerita. Little Bird malah Big Bird sampaikan, dalam Bersatu ada pergolakan. 


Mula2 dulu kem DS Hamzah vs DS Azmin. Namun sekarang Azmin dah nampak bawak diri ke Selangor. Makanya, cengkaman Hamzah makin kuat dalam parti. Khabarnya nak lawan Presiden sendiri. 


Minggu lepas, TSMY tegaskan. Siapa nak lawan dia dijemput bertanding. Takde hal. Itu perkuatkan khabar angin, jawatan Presiden akan dipertanding. 


Semalam, kita dapat khabar TSMY secara mengejut nak lepaskan jawatan. Takkan bertanding pemilihan akan datang. Ada Dejavu di situ. Kita pernah tengok scene ni dulu. Ada Presiden Parti Melayu pernah umum pengumuman mengejut sebegitu. Dan ramailah pujuk rayu. 


Dalam selang sehari, setelah DS Hamzah sebak dalam ucapan, seolah2 merelakan Presiden pergi, Presiden buat u-turn daaaa… Dia kata isteri dia tak bagi pula. 


Bacaan saya, Hamzah kena pancing. TSMY sebagai orang lama dalam politik, banyak trick dalam poket. And he played it well this time. 


Politik ini seperti perang. Perang untuk gaining grounds. Walaupun dalam parti sendiri, mereka tak boleh 💯 mempercayai. To each their own, demi kuasa politik. 


Pelbagai undercurrent yang kita boleh baca sebulan dua ini. Bagi Pemerhati Politik, ini masa yang menarik. 


Nanti bila little bird bagi tips, saya janji update. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: