MADU ATAU RACUN


Semalam KJ pertahankan dirinya melalui podcast Keluar Sekejap, mengenai skandal V-Gate (V for vaksin and ventilator). 


Katanya Ventilator order ala Shoppee (case on point melalui WhatsApp) bukan masa zaman dia, dilakukan pada zaman Menteri sebelumnya. 


Vaksin pula dia ulas panjang. Katanya negara ini bazir 10% sahaja dari yang dah diorder. Negara lain lagi banyak pula. Jadi jangan lah salahkan dia. PAC pun dah berapa kali siasat dan dah clear! 


Dia juga katakan, seperti ada juak2 yang nak tengok dia dipenjarakan. Cari la segala isu yang ada. Nak pastikan dia terkena. 


***************


KJ kita tak boleh deny, a prominent star dalam dunia politik negara. Ramai yang predict suatu hari , dia akan jadi Perdana Menteri Malaysia. 


Bermula sebagai anak menantu kepada PM5, ramai yang geram dengannya. Tambah pula PM5 tak berapa function. Ramai yang tuduh “Budak Tingkat 4” lah yang memerintah negara. 


Pelbagai skandal orang lontar padanya. Dari isu ECM Libra kepada skandal KBS seratus juta. Dalam kes UKSB Zahid pun nama dia keluar. Katanya dalam mahkamah mereka kongsi funder yang sama. Terbaru isu vaksin pula. Dan bagaimana ia impak Pharmaniaga. 


But each and everytime, tidak bukti kukuh. Makanya, semua tuduhan itu jadi tidak ampuh. Dia pun nampak makin lama makin angkuh ✌🏼


***************


KJ pada saya a stellar politician. He knows his ways to make himself relevant. Dari jadi mouthpiece lawan Presiden, buat kamikaze move bertanding di Sungai Buloh. 


Walau kalah PRU pun namanya disebut2. Jadi DJ dan model kambing perap. Idea podcast KS pun brilliant. Maknanya dia ada a strong team behind him, warchest pun jitu. Tiada lagi team orang politik yang strong sebegitu. 


Satu saja pasal KJ ni. Cakap la dia budak helicopter tingkat 4 ke, korup dengan pelbagai skandal ke. Kalau kita tengokkan lifestyle dia, masih membumi. Takde la pergi lawat kawasan pakai Burberry. Standard dia  pakai Jersey atau Baju T. Jam di tangan pun kita tengok biasa saja. Takde harga sebijik rumah atau kereta. 


Wife dan family pun sama. Humble. Punya anak kelainan upaya. Kita pun tengok mereka struggle macam kita. Tengok gambar and video pun mereka chill aje. 


Di kalangan orang politik, baik dari Kerajaan atau Pembangkang, little bird bagitau he’s not that likeable. Nampak sangat pushing his way untuk jadi Perdana Menteri Malaysia. Ada perangai toksik juga. 


Pada saya, mereka semua ini competitors. Dalam dunia dogs eat dogs, apa mereka kira. Toksik itu merata. Kawan pun boleh tikam kawan sebab kuasa. Inikan pula lawan mereka. 


Halatuju KJ dalam dunia politik negara masih samar. Kita tak tahu apa penghujungnya. Bagi peminat nya, dia mungkin anekdot kepada kelompongan pemimpin lama. Bagi pembenci dia pula, nak dibakul sampahkan dia. Ada yang sampai kata, karier politik dia sudah boleh ikat tepi. 


With all the propaganda and black ops dalam dunia politik, kita pun tak tahu nak percaya apa. Sama ada KJ ini madu atau racun untuk negara, hanya masa akan tentukan. Semua dalam tangan Tuhan. Kita doa dia ditunjukkan jalan. Ke arah kebenaran, perhaps Tuhan tetapkan inilah PM masa depan. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki




No comments: