APA ? KAMU MALU ? GAJI KAMU RAKYAT BAYAR KAMU PONTENG KAMU MALU ? TAK GUNA PUNYA MP




 Ahli parlimen ni, majikannya adalah rakyat. Gaji dan elaun mereka dibayar menggunakan duit rakyat. Jadi rakyat berhak tahu prestasi para MP mereka.


Kita bekerja, tak kira swasta mahupun sektor awam, pun ada rekod kedatangan. Ada punch card bagai. Kalau tak datang tanpa sebab, boleh diberhentikan.


Apa beza dengan ahli parlimen? Mereka tu pekerja rakyat. Jadi rakyat berhak tahu prestasi mereka. MP tak dilantik untuk jadi boss rakyat. Kena ingat tu.


Bila senarai ponteng dikeluarkan, yang malu hanya mereka yang ponteng. Yang tak ponteng nak malu apanya? Tak nak malu, jangan ponteng. Senang je.


Kalau ikut aku, aku lebih suka kalau MP yang kerap ponteng dikosongkan kerusinya. Atau rakyat boleh usul undi keluar mana-mana MP kerap tak hadir.


Kalau banyak komitmen lain selain daripada tugas untuk rakyat, silakan letak jawatan. Ada ramai lagi orang yang bersedia ambil alih tugas sebagai MP.


Tugas MP adalah untuk membela rakyat, bawa isu rakyat, bahaskan dan gubal undang-undang untuk kepentingan rakyat, bukan berehat dan lagak hebat minta disanjung. Hadamkan itu. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


1 comment:

Anonymous said...

Sokong, ponteng potong gaji. Kalau ada gaji makna standard orang makan gaji bukan makan gaji buta.