NAMA PUN WALAUN. TAK MAKI,KAPIRKAN ORANG DIKIRA BAIK. YANG BENGONG. MACAM HADI KATA LA TAK BANYAK YANG CERDIK. YANG CERDIK ALHAMDULILLAH.

 


Ramai juga rupanya walaun yang bertanya, mana pergi duit pelaburan yang dikatakan berbilion ringgit tu? Rupanya daripada lebai ke walaun sama dungu.


Bila orang sebut pelaburan, bukanlah bermaksud syarikat yang nak buat pelaburan tu beri duit tunai kepada kerajaan. Pelaburan bukan begitu.


Contoh macam Infineon kata nak tambah pelaburan sebanyak RM25 bilion, bukan bermakna syarikat tu akan beri kerajaan duit RM25 bilion.


Kalau pelaburan maknanya begitu, tak ada syarikat sanggup nak melabur. Boleh jatuh muflis, dik.


Dari pelaburan, kerajaan akan buat untung daripada cukai. Ada bermacam jenis cukai yang wujud. Cukai perniagaan, duit import, eksport dan lain-lain.


Pelaburan juga membuka peluang pekerjaan. Dari situ kerajaan dapat kutip cukai pendapatan. Selain itu dapat juga jana income dari pelancongan dan lain-lain fasiliti yang mereka akan bina atau guna.


Jadi agak kelakar la kalau walaun tanya mana pergi duit pelaburan yang dikatakan berbilion ringgit tu. Walaun ni faham macamana agaknya?


Saya ulanggg!!! Duit pelaburan tu akan dilihat pada bangunan, fasiliti, peluang pekerjaan. Bukan dalam bentuk tunai. Duit akan masuk ke akaun kerajaan hanya selepas pelaburan dibuat, iaitu selepas cukai dikutip. Ada faham?


Aku bukan pakar ekonomi. Dan tak mahir pun pasal perniagaan dan pelaburan. Tapi benda ni basic je. Anak aku yang masih sekolah pun boleh tahu.


Sama ada walaun dungu atau sengaja dungukan diri semata-mata sebab nak hasut rakyat bencikan PMX dan kerajaan. Aku tak pasti. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: