AKTA MEMBAHARUI UNDANG UNDANG ( PERKAHWINAN DAN PERCERAIAN) 1976 (AKTA 164)







Apa yang diviralkan hari ini berkaitan pernikahan pasangan bukan Islam yang kononnya dinikahkan oleh menteri KDN adalah satu fitnah yang dimenifestasikan dari sebuah kejahilan dan kedunguan serta kebencian politik yang membuak buak. 


Upacara tersebut bukan satu ritual perkahwinan bukan Islam, tetapi ianya satu prosedur pendaftaran perkahwinan pasangan bukan Islam di Jabatan Pendaftaran Negara sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Seksyen 23 Akta Membaharui Undang Undang (Perkahwinan Dan Perceraian) 1976.


Maknanya prosedur atau tatacara pendaftaran perkahwinan sedemikian itu telah lama diamalkan di Malaysia oleh pihak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Bahagian Pendaftaran Perkahwinan dan Perceraian Orang Bukan Islam. 


Jika ada pihak tidak puashati, atau merasakan prosedur itu tidak betul mengikut Islam atau boleh menimbulkan keraguan kepada umat Islam, maka cadangkanlah kepada kerajaan untuk meminda Akta 164. Mungkin tempoh kamu berkuasa 33 bulan dulu tidak sempat mengkaji Akta 164 ini!!!!



No comments: