KOMEN MEMFITNAH DAN MENGHINA PMX MULA DILAPORKAN KPD POLIS - SATU PERMULAAN





Komen memfitnah dan menghina PMX di SocMed mula dilaporkan kpd polis. Dari laporan berita, difahami bhwa ia adalah di bawah Seksyen 3(1) (c) Akta Hasutan 1948 (Akta 15) terkait menghasut membenci Kerajaan yg telah berkali2 saya tulis, tidak diizin digunakan oleh PMX terhadap haters khususnya walaun & untit WARGANEGARA TAK BERGUNA.


Apapun...ia terpulang kpd pihak polis jika mahu menggunakan Seksyen dan Akta berkenaan kerana PMX tidak akan campurtgn dgn siasatan polis. Pada hemat saya, pelapor patut memasukkan sekali memohon siasatan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi & Multimedia 1998 kerana penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian.


Sekarang kita patut perhatikan kes ini. Jika polis mengambil tindakan siasatan sehingga AG berjaya melakukan pendakwaan bermakna ini adalah precedent atau duluan yg SIGNIFICANT. Pada saya tindakan tegas adalah wajar kerana itu shj cara menghentikan fitmah dan maki hamun terhadap X dan kerajaan di SocMed. Ini adalah salah satu instrumen "mendidik" Rakyat supaya lebih berhemah dan bertanggungjwb.


JIKA itu berlaku, di seluruh negara kita boleh melaporkan fitnah, caci, cerca, penghinaan dan maki hamun walaun & untit kpd pihak polis dan jenayah QAZAF ke pihak berkuasa Agama negeri masing-masing.


PERHATIKAN....InsyaAllah.


- Zus Din 

29092023



No comments: