Kalau kita lihat ulasan-ulasan Najib Razak di laman FB beliau
sejak isu kapal perang LCS yang tidak siap ini meletus menjadi isu besar dalam
negara, hampir semua aspek digebangnya.
Tujuannya
tidak lain ialah untuk menunjukkan beliau sebagai Perdana Menteri serta Menteri
Kewangan ketika itu dan Zahid Hamidi yang kini Presiden UMNO selaku Menteri
Pertahanan di ketika kontrak LCS ditandatangani pada 2011 tidak terkait dan
boleh disisihkan daripada skandal tersebut.
Terbaru,
sebagai satu lagi usaha ke arah itu, Najib turut memuatkan sejarah
pengkorporatan Limbungan TLDM pada 1991 ketika era Tun Mahathir Mohamad sebagai
Perdana Menteri yang mana daripada situlah didakwanya bermula masalah hutang
menimpa BNS, syarikat yang diberi kontrak membekalkan kapal pegang LCS.
Selain
itu, hampir semua kritikan atau pendedahan pelbagai pihak berkaitan kegagalan
projek LCS juga akan segera dijawab dan disanggahnya.
Ternampak
hebat dan serba tahu Najib nampaknya, walaupun ketika di mahkamah banyak
jawapan tidak tahu telah diberikannya.
Iyalah…di
mahkamah dia sendiri kena hadir, tetapi di FB ramai admin yang membantunya.
Tetapi,
dalam hebat dan gebang kencang itu, jika diperhati dengan teliti, ada dua isu yang
sehingga sekarang Najib tidak pernah menyentuhnya sama sekali.
Pertama,
berkenaan perubahan reka bentuk kapal LCS daripada jenis Sigma kepada Gowind,
sedangkan di sinilah masalah banyak bermula.
Perubahan
rekabentuk itu dicatatkan berlaku hanya dua bulan setelah sebelum itu Zahid
Hamidi selaku Menteri Pertahanan bersetuju dengan reka bentuk Sigma.
Perubahan
kepada Gowind adalah atas cadangan BNS bersama DCNS iaitu syarikat yang pernah
membekalkan kapal selam Scorpene ketika Najib menjadi Menteri Pertahanan.
Yang
dipertikaikan ialah bagaimana Zahid Hamidi boleh bersetuju dengan cadangan
menukar reka bentuk LCS daripada Sigma kepada Gowind oleh BNS dan DCNS, walhal
dua bulan sebelum itu telah bersetuju dengan reka bentuk Sigma?
Bila
reka bentuk ditukar, ia bermakna fungsinya juga turut berubah daripada kapal
tempur kepada kapal peronda yang sekaligus bermakna kosnya tentulah tidak lagi
sama.
Contoh
mudah, masa kontrak ditandatangani, kereta yang nak dibeli ialah Ford Ranger
Raptor 4 x 4, tetapi apabila projek sudah diluluskan, yang nak dibeli ditukar
kepada Proton X70 dengan kos harga yang sama.
Jadi,
dalam hal ini bagaimana Najib selaku Menteri Kewangan boleh meluluskan
pertukaran rekabentuk itu?
Apakah
Najib tidak meneliti dengan mendalam perubahan itu atau adakah oleh kerana
Zahid Hamidi yang menjadi Menteri Pertahanan ketika itu adalah bekas Setiausaha
Politiknya sebelum ini, maka ia dipersetujui begitu saja?
Kedua,
tentang 10 surat bantahan atau teguran yang dihantar oleh bekas Panglima TLDM,
Dr Abdul Aziz Jaafar berkenaan LCS tapi langsung tidak dilayan atau dibalas.
Memetik
kenyataan Abdul Aziz kepada media, beliau dilaporkan telah menghantar
sekurang-kurangnya 10 surat teguran dan rasa tidak puas hati serta pendirian
TLDM berhubung tatacara perolehan projek LCS.
Surat
rasmi berkenaan dihantar kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan,
Menteri Pertahanan, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Ketua Setiausaha Negara
dan juga Perdana Menteri.
Sebagai
Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, kenapa Najib hanya berdiam diri dan tidak
memberi sebarang respon kepada 10 surat tersebut?
Kalau
satu surat, mungkin boleh diterima jika alasannya tidak perasan, tetapi
bagaimana jika sampai 10 surat yang dibantar?
Sebagai
Perdana Menteri, kenapa tidak merujuk kepada Kementerian Pertahanan dan
Kementerian Kewangan untuk memberi respon, lagi pun yang menghantar surat itu
bukan calang-calang orang, tetapi seorang Panglima TLDM yang bergelar Tan Sri?
Sekarang
ini, terlanjur Najib tengah banyak gebang kencang, apa kata beliau secara
sendirian atau bersama Zahid Hamidi memberi jawapan kepada dua hal berkenaan? –
ShahbudinHusin 11/08/2022.