SINDIR ORANG-MACAM DIIA PANDAI SANGAT

 "


Duri semakin terserlah keluar dari daging" - Zus Din  

************

AKMAL SINDIR BAHLOL & BODOH PADA RAFIZI


Pendirian Tok Mat dan Akmal makin hari makin jelas


KALAH SAHAJA PH DIPERSALAHKAN


Adilkah jika kalah sahaja, salah PH tapi bila menang anda senyap. Itulah pandangan saya kpd Tok Mat dan Akmal Saleh yg sejak awal penubuhan Kerajaan Perpaduan ini tidak pernah senang kewujudannya.


Saya terkejut Akmal boleh berkata bahlol dan bodoh kpd Rafizi dan saya anggap ia sgt keterlaluan. Akmal bukan ahli biasa tetapi Ketua Pemuda. Sdgkan Rafizi itu rakan parti dlm kerajaan Perpaduan .


Begitu juga Tok Mat, baru sahaja tewas di Sg. Bakap terus mahu Dewan Tertinggi UMNO buat keputusan utk terus bersama atau tidak. 


Bolehkah ‘rakan kongsi’ berkata demikian? Tok Mat dan Akmal kena belajar semangat setiakawan dari DS Anwar Ibrahim.


Walaupun DAP dianggap liabiliti utk menarik pengundi Melayu kpd PKR dan Amanah tetapi dlm apa jua keputusan pilihanraya, Anwar tidak pernah menyalahkan mana2 parti dlm PH.


PH boleh sahaja bertanya kpd UMNO mengapa mereka gagal membawa pengundi mereka menyokong Kerajaan Perpaduan? PKR juga boleh sahaja bertanya kpd DAP kenapa pengundi Cina tidak mahu keluar mengundi.


Pimpinan PKR menerima dgn keputusan kekalahan ini dgn berlapang dada. Malah di kalangan ahli PKR samada pimpinan atau ahli bawahan kami menumpukan post morterm berpunca dari parti sendiri.


Tok Mat dan Akmal mesti sedar UMNO melemah sejak 2008 hingga 2022 tanpa bersama PH. 4 pilihanraya itu data menunjukkan UMNO semakin tidak diterima oleh pengundi Melayu. Ia bukan salah PH.


Sepatutnya apabila bersama dlm kerajaan UMNO ambil kesempatan perkuatkan kembali parti UMNO. Cari formula dimana penolakkan org Melayu kpd UMNO dan bukan mencari salah pihak yg lain.


Tok Mat dan Akmal mesti sedar bagaimana sikap PAS ketika dlm Muafakat Nasional. PAS meninggalkan UMNO utk bersama Bersatu. 


PAS terus berjaya tanpa UMNO. Jika UMNO bersama kembali dgn PAS 74 kerusi Parlimen dimenangi PAS tidak akn diberikan kembali kpd UMNO.


Tanya saya utk PRU16 andaikata UMNO mahu bangkit semula bertanding secara sendirian utk mengembalikan pengundi ahli UMNO bersama UMNO. 


Di situ Tok Mat dan Akmal boleh menilai sendiri di mana kekuatan UMNO berbanding PAS di kalangan org Melayu. Ingat PH menguasai kawasan Melayu urban dan semi urban. Jadi pertarungan adalah antara UMNO dan PAS.


Jika mahu bersama PAS silakan dan Tok Mat & Akmal Saleh merasai apa dirasai mana2 parti yg pernah bersama PAS. Bersatu walaupun menang 4 negeri bersama PAS 1 negeri pun jawatan MB tidak dpt kpd Bersatu.


Lihat sahaja apa yg berlaku di Nenggiri apabila PAS Gua Musang sudah menghantar nama calon utk bertanding di kerusi yg ditandingi Bersatu sebelum ini. 


Sdgkan bersama PH semua kerusi yg dulu ditandingi Bersatu diberikan kpd UMNO. Malah di Perak dan Pahang yg dimonopli oleh PH kerusi MB diberikan kpd UMNO. Rundingan ini tidak akn UMNO dpt jika bersama PAS.


Tok Mat & Akmal bukan org tiada pendidikan. Seorang mantan korporat dan seorang Dr. Apa yg dilakukan oleh PMX atau Kerajaan sudah tentu ke arah kebaikan. 


PMX bukan sakau duit tetapi kita skg sdg berhadapan dgn lawan yg memainkan sentimen perkauman, bermain isu fitnah dan sehingga sanggup memfitnah PMX agen Yahudi.


Buat Tok Mat dan Akmal Saleh selepas kerajaan Perpaduan ini wujud ada 10 Pilihanraya Kecil berlaku. Dari 10 itu Kerajaan Perpaduan memperolehi 6 kemenangan. 


Mengapa perlu panik dan hilang semangat setiakawan? Memgapa perlu mencari salah org lain. Sepatutnya kesemua parti2 dlm Kerajaan Perpaduan muhasabah utk kembalikan keyakinan rakyat.


PERPADUAN 


N42 TIOMAN

N13 SIMPANG JERAM

P141 PULAI

N36 PELANGAI

N67 JEPAK

NO6 KUALA KUBU BARU

———————————————————————————-

PERIKATAN NASIONAL 


P17 PADANG SERAI 

P36 K/ TERENGGANU

P40 KEMAMAN

N20 SUNGAI BAKAP


-Norman Radzuan



No comments: