𝟭𝟭 𝗣𝗘𝗡𝗜𝗣𝗨𝗔𝗡 𝗣𝗡-𝗣𝗔𝗦 𝗗𝗔𝗟𝗔𝗠 𝗞𝗘𝗠𝗣𝗘𝗡 '𝗣𝗘𝗥𝗧𝗔𝗛𝗔𝗡 𝗦𝗬𝗔𝗥𝗜𝗔𝗛'



𝟭. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗝𝗶𝗸𝗮 𝗡𝗶𝗸 𝗘𝗹𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴, 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗹𝗮𝗻𝗴𝗴𝗮𝗿 𝟮𝟬 𝗸𝗲𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗮𝗻 𝗝𝗲𝗻𝗮𝘆𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝘁𝗮𝗻𝗽𝗮 𝗱𝗶𝗵𝘂𝗸𝘂𝗺.


Kesalahan2 itu ada dalam Undang2 Sivil dan bertindih. Sebahagiannya hukuman jauh lebih berat berganda-ganda. Tapi hukuman khas berkait orang Islam seperti Minum Arak dalam Undang2 Syariah masih berjalan.


𝟮. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗞𝗲𝘀 𝗡𝗶𝗸 𝗘𝗹𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗮𝗯𝗮𝗿 𝗠𝗮𝗵𝗸𝗮𝗺𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵.


Kes ini bukan cabar Mahkamah Syariah tapi cabar Bidangkuasa DUN buat undang2 lebihi kuasa yang diperuntukkan Perlembagaan senarai Negeri. 


𝟯. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗝𝗶𝗸𝗮 𝗡𝗶𝗸 𝗘𝗹𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴, 𝗠𝗮𝗵𝗸𝗮𝗺𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗸𝘂𝗯𝘂𝗿.


Kewujudan Mahkamah Syariah dijamin oleh Perlembagaan bahkan tidak boleh diganggu Mahkamah Sivil ikut artikel 121(1A) Perlembagaan.


𝟰. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗨𝗻𝗱𝗮𝗻𝗴𝟮 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗱𝗶𝗰𝗮𝗯𝗮𝗿 𝗯𝗶𝗹𝗮 𝗞𝘂𝗮𝘀𝗮 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗸 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝗹𝗲𝗺𝗮𝗵.


Kes Iki Putra dan Nik Elin dicabar waktu PN-PAS berkuasa 33bulan.


𝟱. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗞𝗲𝘀 𝗶𝗻𝗶 𝗺𝗲𝗻𝗰𝗮𝗯𝗮𝗿 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝘁 𝗽𝗮𝗱𝗮𝗵𝗮𝗹 𝗶𝘁𝘂 𝗶𝗺𝘂𝗻𝗶𝘁𝗶. 𝗢𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝘄𝗮𝗷𝗶𝗯 𝗝𝗶𝗵𝗮𝗱 𝗺𝗲𝗹𝗮𝘄𝗮𝗻.


Enekmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1 (EKJSK1) ni TAKZIR bukannya Hudud dan Qisas (EKJSK2) yang nasnya Qat'iey. Hukuman Takzir ditentukan oleh pemerintah mengikut maslahah tidak seperti Hudud dan Qisas. Bahkan 20 kesalahan itu juga dikira jenayah dibawah undang2 Sivil.


𝟲. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂:  𝗞𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗡𝗶𝗸 𝗘𝗹𝗶𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗮𝗻𝗴, 𝗶𝗻𝗶𝗹𝗮𝗵 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗮𝗸𝗵𝗶𝗿𝗮𝗻 𝗨𝗻𝗱𝗮𝗻𝗴𝟮 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵 𝗡𝗲𝗴𝗲𝗿𝗶.


Kuasa Negeri kekal sebagaimana biasa. Malah selepas kes ini, kerajaan melalui Jawatankuasa yang dah dibentuk oleh PMX akan syorkan penambahbaikan pada Perlembagaan dan Undang2. Proses ini dah pernah dibuat termasuk dulu pindaan 121(1A) juga atas usaha PMX.


𝟳. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶 𝗹𝗮𝗺𝗯𝗮𝘁 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗶𝗻𝗱𝗮𝗸 𝘁𝘂𝗯𝘂𝗵 𝗝𝗮𝘄𝗮𝘁𝗮𝗻𝗸𝘂𝗮𝘀𝗮.


JK yang dibentuk perlu perkenaan Majlis Raja2 yang baru bersidang Oktober 2023. Kes ini berlaku zaman PN-PAS (Iki Putra 2021) tapi PAS tak buat Jawatankuasa pun.


𝟴. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗞𝗲𝘀 𝗡𝗶𝗸 𝗘𝗹𝗶𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟮 𝗳𝗮𝗶𝗹 𝗽𝗲𝘁𝗶𝘀𝘆𝗲𝗻 𝗺𝗮𝘀𝗮 𝗣𝗮𝗿𝗹𝗶𝗺𝗲𝗻 𝗱𝗮𝗵 𝗯𝘂𝗯𝗮𝗿. 𝗣𝗡-𝗣𝗔𝗦 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗲𝗺𝗽𝗮𝘁 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗮𝗽𝗮. 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝗣𝗔𝗦 '𝘁𝗮𝗸 𝘁𝗮𝘂' 𝗽𝘂𝗻 𝗸𝗲𝘀 𝗜𝗸𝗶 𝗣𝘂𝘁𝗿𝗮 𝟮𝟬𝟮𝟭.


Padahal, Kes ini dah mula lama. 25/05/22 - Nik Elin failkan notis usul. 30/09/22 - Mahkamah Persekutuan benarkan. 13/10/22 - Nik Elin failkan Petisyen. Kes Iki Putra 2021 berlaku lebih awal masa Takiyuddin Menteri Undang2 tapi tiada tindakan juga. Kenapa kes penting begitu dibiarkan?


𝟵. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗠𝗮𝗱𝗮𝗻𝗶 𝘁𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗶𝗻𝗱𝗮𝗸 𝗽𝘂𝗻 𝗵𝗮𝗹𝗮𝗻𝗴 𝗡𝗶𝗸 𝗘𝗹𝗶𝗻.


Dulu PAS pun tak bertindak halang Iki Putra dan halang Nik Elin sebab kerajaan tak boleh campurtangan hal Mahkamah doktrin Pengasingan Kuasa. Tapi kerajaan Madani melalui MAIWP terlibat sebagai Amicus Curiae turut berhujah membantu Mahkamah.


𝟭𝟬. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗣𝗔𝗦 𝗹𝗮𝗵 𝘀𝗲𝗯𝗲𝗻𝗮𝗿𝗻𝘆𝗮 𝗷𝗮𝗴𝘂𝗵 𝗽𝗲𝗿𝘁𝗮𝗵𝗮𝗻 𝗠𝗮𝗵𝗸𝗮𝗺𝗮𝗵 𝗦𝘆𝗮𝗿𝗶𝗮𝗵.


Masa Undang2 Syariah dan Mahkamah Syariah dibangunkan, PAS masih anggap 'Perlembagaan Penjajah, dan Peraturan Jahilliyyah dan Kafir'. Tapi PMX dah terlibat jauh lebih awal bantu perkasa Mahkamah Syariah sejak 1988 pinda 121(1A) Perlembagaan.


𝟭𝟭. 𝗣𝗔𝗦 𝗧𝗶𝗽𝘂: 𝗞𝗲𝗮𝗱𝗶𝗹𝗮𝗻 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝗵𝗮𝗽𝘂𝘀.


Satu kesalahan yang sama oleh orang Islam, dua hukuman berlainan. Satu ringan (Syariah) dan satu berat (Sivil). Non Muslim hanya dihukum di Mahkamah Sivil dengan hukuman lebih berat. Sebab itu proses harmonikan Syariah dan Sivil perlu dibuat berterusan untuk penambahbaikan dan capai keadilan.


*Ahmad Mursi*



1 comment:

Anonymous said...

Satu-satu nya parti politik yang banyak menipu rakyat. Demi untuk dapat kuasa.