DIA SEORANG YANG GAGAL DALAM POLITIK



 Majoriti rakyat menolak DS Anwar? Data mana yang dia ambil? Ada buat survey ke? Kalau nak minta YDP Agong pecat PM, mana boleh pakai data main agak agak je. Kenalah sempurna.


Itu yang pertama. Keduanya, PM adalah seorang MP yang YDP Agong percaya dapat sokongan majoriti semua MP yang lain. Bukan sokongan rakyat. Rakyat pilih MP, MP pilih PM. Gitu.


DS Anwar dah pernah buat undi percaya dan beliau menang. Mahathir pun tak pernah buat undi percaya. Undian belanjawan yang dikira macam undi percaya pun DS Anwar menang.


Jadi Chegubadut ni cerita apa sebenarnya? Sudahlah tak ada data yang sempurna, tuntutan pula tak kena pada tempat. Apa hak dia nak turunkan PM yang ada sokongan melebihi ⅔ dewan?


Dan satu lagi, tiada peruntukan undang-undang untuk YDP Agong pecat PM. YDP Agong berkuasa memilih PM. Tapi untuk turunkan PM, hanya melalui usul undi tak percaya. PN kena bawa usul ni di parlimen tapi tak ada lagi yang berani nak bawa.


Nampak sangat terdesak. Sebenarnya bukan PN tapi Mahathir. Yang aku nampak, Mahathir yang terlebih sudu dari kuah. PN, terutama Bersatu pun tak kecoh macam dia. Cuma lebai PAS tu je jenis Pak Turut. Main ikut je. Bukan reti apa pun.


CheguBard ni nak kumpul 1,000 orang depan istana pun tak mampu, ada hati mengaku bawa suara rakyat. Mahathir dan CheguBard ni tak banyak beza. Dua-dua orang terbuang. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: