𝗧𝗨𝗗𝗨𝗛 𝗠𝗔𝗛𝗞𝗔𝗠𝗔𝗛 𝗦𝗬𝗔𝗥𝗜𝗔𝗛 𝗕𝗔𝗞𝗔𝗟 𝗕𝗘𝗥𝗞𝗨𝗕𝗨𝗥, 𝗞𝗘𝗧𝗨𝗔 𝗛𝗔𝗞𝗜𝗠 𝗡𝗘𝗚𝗔𝗥𝗔 𝗧𝗘𝗚𝗨𝗥 𝗣𝗘𝗚𝗨𝗔𝗠 𝗣𝗔𝗦



1. Tengku Maimun tegur Peguam PAS Yusfarizal yang wakili Majlis Agama Islam Kelantan kerana ucapan itu. 


2. Tengku Maimun dalam amarannya berkata, petisyen ini bukan untuk lemahkan agama Islam atau Mahkamah Syariah, tapi ia berkait isu kompetensi Kerajaan Negeri gubal undang2. Bukan merendahkan enakmen dan Mahkamah Syariah.


3. Ketua Hakim ingatkan supaya ditegakkan prinsip undang2 dan tidak menghasut.


4. Ucapan MB Kelantan lebih teruk dengan menuduh kes Nik Elin sama saja dengan usaha membatalkan Al-Quran dan Hadis. Hairan macamana boleh jadi MB tak faham hal ni. Itukan Takzir?


5. Isunya samada DUN Kelantan gubal undang2 berkait perkara diluar bidangkuasa atau tidak seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan senarai Negeri.


6. Hal Perlembagaan ni kena buat kerja di Parlimen dan DUN. Bukan menghasut di padang Merbok khasnya perkara yang tidak benar.


7. Terangkat kening saya dengar ucapan Tuan Ibrahim, dia akan ambik alih putrajaya jika kerajaan gagal selamatkan syariah. 33 bulan dulu kamu buat apa? Kes mula zaman kamu jadi Menteri.


8. Kerajaan Madani telah berusaha hantar wakil peguam menjadi amicus curiae (MAIWP) untuk berhujah dan membantu Mahkamah.


9. Apa jua keputusan Mahkamah, kerajaan boleh perbaiki dan perkukuh pentadbiran undang2 syariah melalui pindaan perlembagaan dan undang2. Ini bukan pengakhiran Mahkamah Syariah seperti didakwa dan dihasut. 


10. Kedudukan Mahkamah Syariah adalah dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan dan akan terus wujud.


11. Perlembagaan dan Undang2 sifatnya hidup. Dah banyak kali diperbaiki untuk harmonikan sistem Syariah dan Sivil.


12. Malah Menteri Agama kita Dato Dr. Na'im sebelum ini merupakan Ketua Pegarah merangkap Ketua Hakim Syarie di Jabatan Kehakiman Syariah Malayia (JKSM) yang memang kerjanya perbaiki pentadbiran Mahkamah Syariah dan Kehakiman Syariah.


✍️  Ahmad Mursi



No comments: